$
תיירות

האם מטוס ישן פחות בטוח ומיהן החברות עם צי המטוסים ה"זקן" ביותר

כיצד משפיע גילו המתקדם של המטוס על ביצועיו, מי חברת התעופה בעלת צי המטוסים הקשיש ביותר, מי הצעירה ביותר, והיכן ממוקמת אל על בדירוג?

שירות כלכליסט 08:0605.08.17

מטוס מדגם בואינג 737 של חברת Jet2 נאלץ לבצע שתי נחיתות חירום בתוך כמה שבועות. בעקבות אירועים אלו החלו רבים לתהות אם גילו המתקדם של המטוס משפיע על ביצועיו.

 

המטוס נאלץ לנחות בברצלונה ב-16 ביולי בדרכו מאנגליה לאיביזה. לאחר כמעט שבועיים, נאלץ שוב לבצע נחיתת חירות בפרנקפורט בדרך מאנגליה לפראג. חברת התעופה חוקרת את שני האירועים אולם טוענת כי לא הייתה סכנה לבטיחותם של הנוסעים באף לא אחד מהמקרים.

 

עם זאת, פרשנים מיהרו להפנות אצבע מאשימה לגילו של המטוס, שיוצר ב-1986, כך שהוא למעשה בן 31.

 

 

אולם נשאלת השאלה: האם מטוסים ישנים בטוחים פחות?

 

פטריק סמית, קברניט אמריקאי שכתב את הספר Cockpit Confidential (סודות מתא הטייס) לא סבור כך. "מטוסים מסחריים בנויים להחזיק מעמד באופן בלתי מוגבל, פחות או יותר. זוהי אחת הסיבות למחירם הגבוה. לא מן הנמנע הוא שיעשה שימוש במטוס במשך 25 שנה ואף יותר", אמר ל"טלגרף".  

 

דלתא איירליינס. החברה המחזיקה בצי המטוסים הישן ביותר - 17 שנים בממוצע דלתא איירליינס. החברה המחזיקה בצי המטוסים הישן ביותר - 17 שנים בממוצע צילום: בלומברג

 

 

סמית טוען כי מטוסים ישנים נתונים לפיקוח ולמבדקים נוקשים יותר. "דרישות המבדקים הופכים מחמירים יותר". כך שאם מטוסים בנויים לשמש לתקופות זמן כה ארוכות, מדוע מוציאים אותם מכלל שימוש לאחר כשלושה עשורים? או אף מוקדם מכך?

 

"מטוסים נמכרים, מוחלפים או מאוחסנים לא משום שהם ישנים ומתפרקים כי אם משום שהם הופכים לבלתי כדאיים כלכלית", אומר סמית.

 

 

"מטוסים מיוצרים לתפקידים ולשוקים ספציפיים, וקיים איזון עדין בין מטוס מרוויח ומטוס מפסיד. ביצועים חלשים משמעותם מכירת מטוס. אולם לחברה אחרת, בעלת שיקולי עלות, נתיבים וצרכים אחרים, ייתכן שאותו המטוס יהיה רווחי".

 

מסתבר שעם גילו של המטוס, פוחתת הרווחיות שלו. זאת כתוצאה מכניסתם של דגמים חדשים שהינם למשל חסכוניים יותר בדלק. על פי רוב מטוסים מודרניים שקטים יותר, נוחים יותר ובעלי מפרט טכני איכותי יותר מקודמיהם, כך שחוויית הטיסה לנוסעים משתפרת.

 

לאילו חברות תעופה יש את המטוסים הישנים ביותר?

 

על פי אתר airfleets.net, העוקב אחר רוב חברות התעופה הגדולות בעולם, מתוך 30 חברות התעופה המובילות (במונחים של מספר הנוסעים), לחברת "דלתא איירליינס" יש הכי הרבה מטוסים ותיקים, עם גיל ממוצע של 17 שנים.

 

 

אל על. בצמרת העולמית של חברות עם צי מטוסים ישן אל על. בצמרת העולמית של חברות עם צי מטוסים ישן צילום: אל על

 

 

"אייר קנדה" ו"יונייטד איירליינס" מחזיקות במקום השני והשלישי, בהתאמה, עם גיל ממוצע למטוס של 14.2 ו-14.1 שנים.

 

יש לציין כי מדובר בהערכות ולא בנתונים מדויקים שכן לא ניתן היה להשיג מידע מדויק לגבי כל החברות, כמו "טורקיש איירליינס", הנחשבת לאחת מחברות התעופה הגדולות בעולם.

 

צי המטוסים של חברת אל על נחשב לאחד ה"קשישים" בעולם התעופה. על פי דו"חות החברה לסוף מרץ 2017 הגיל הממוצע של מטוסי אל על עומד על 12.8 שנים, והיא ממוקמת במקום החמישי, הלא מכובד, בדרוג חברות התעופה הגדולות עם ציי המטוסים הישנים ביותר.

 

 

 

מאידך גיסא, ישנן חברות כמו "איירופלוט" שאצלה יש הכי הרבה מטוסים חדשים, עם גיל ממוצע של 2.4 שנים בלבד למטוס; "היינאן איירליינס" ו"צ'יינה איסטרן איירליינס" ניצבות אחריה עם גיל ממוצע של 4.9 שנים ו-5.3 שנים, בהתאמה.

 

למעט כמה יוצאות דופן, כגון "ריינאייר" ו"איזי ג'ט", חברות התעופה האירופאיות והאמריקאיות מחזיקות במטוסים הישנים ביותר, ואילו חברות התעופה מאסיה ומהמזרח התיכון מחזיקות במטוסים החדשים ביותר.

  

אירופלוט. מחזיקה בצי המטוסים החדיש ביותר אירופלוט. מחזיקה בצי המטוסים החדיש ביותר צילום: בלומברג

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x