$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

פרשת הצוללות: משרד הכלכלה ערך שימוע לנציגי טיסנקרופ

נציגי יצרנית הצוללות הגרמנית העומדת במרכז תיק 3000 הגיעו היום לפגישה ברשות לשיתוף פעולה תעשייתי, המופקדת על רכש גומלין בארץ, כדי להסביר מדוע הפרה החברה התחייבויות בסך 187 מיליון יורו

אדריאן פילוט 19:5624.07.17

נציגי ענקית הגרמנית טיסנקרופ הגיעו היום (ב') למשרדי הכלכלה בירושלים ל"שימוע" בנושא הפרת התחייבות לרכש גומלין בסך כ־187 מיליון יורו שהיתה צריכה לבצע עד סוף החודש, כך נודע ל"כלכליסט".

 

מדובר על כמה בכירים מחברת TKMS - חברת בת של ענקית הגרמנית - המייצרת ספינות וצוללות. נציגים רבים הגיעו לפגישה, אך בניגוד לפגישה קודמת שנערכה בינואר, שאליה הגיע מנכ"ל טיסנקרופ פיטר פלדהאוס, הפעם צמרת החברה נעדרה.

 

השימוע נערך על ידי הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ''ת) במשרד הכלכלה המופקד על ביצוע רכש גומלין בארץ. ל"כלכליסט" נודע כי משרד עורכי הדין ש. הורוביץ, מהגדולים במדינה, ייצג את טיסנקרופ. לפי מספרים רשמיים של הרשפ''ת, טיסנקרופ מחויבת לרכש גומלין של כ־521 מיליון יורו עד 2021.

 

 

 צילום: יואב דודקביץ

 

 צילום: יואב דודקביץ

 

המשלחת הגרמנית במשרד הכלכלה המשלחת הגרמנית במשרד הכלכלה צילום: יואב דודקביץ

 

הענקית הגרמנית עומדת במרכז פרשת הצוללות המכונה גם תיק 3000. על פי החשד, נציגה של החברה בישראל מיקי גנור שיחד בכירים במערכת הביטחון כדי לקדם עסקה נוספת לרכישת שלוש צוללות מהחברה - עסקה שטרם נחתמה. אם העסקה תחתם, היקף התחייבויות רכש הגומלין של טיסנקרופ לישראל תזנק בעוד כ־300 מיליון יורו על פני כמה שנים.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", בכירי טיסנקרופ קיבלו מכתב חריף מהרשפ''ת ובו "אולטימטום" לפיו על החברה הגרמנית להסביר במיידית איך היא מתכוונת לבצע רכש גומלין, אחרת היא תוכנס לרשימה השחורה של הרשות. המשמעות המעשית של הכנסה לרשימה שחורה הינה היא כי טיסנקרופ לא תוכל להתקשר או לבצע עסקאות מול מוסדות ישראלים ציבוריים או ממשלתיים למשך חמש שנים. בתגובה למכתב החריף, ביקשו נציגי החברה להגיע ארצה ולהשמיע את טענותיה בעל פה.

 

 

 

 

השימוע נוהל על ידי מנכלית הרשפ''ת, זיוה איגר, לפי כל הכללים המתבקשים והמאפיינים תהליך כזה, לרבות ניהול פרוטוקולים.

 

ההחלטה הסופית על גורל יחסי ישראל וטיסנקרופ לא תלויה ברשפ''ת בלבד: לפי התקנות גם לחשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו ולשר הביטחון אביגודר ליברמן, השפעה עליה. ל"כלכליסט" נודע עוד כי הפגישה המכרעת עם חזקיהו צפויה להתקיים עוד השבוע. לפי גורמים בסביבת חזקיהו וליברמן, השניים מעודכנים כבר תקופה ארוכה באי עמידת טיסנקרופ בהתחייבות לביצוע רכש גומלין בישראל. לפי הערכות, ליברמן צפוי להתנגד להכנסת טיסנקרופ לרשימה השחורה. עם זאת, לפי התקנון, ההחלטה תתקבל על ידי הרשפ''ת, בהסכמת החשכ''ל (האחראי על מכרזים מטעם המדינה) וב"התייעצות" עם השר הרלואנטי לתחום. קרי, אין צורך בהסכמת ליברמן להכנסת טיסנקרופ לרשימה השחורה.

 

בסוף השבוע האחרון נחשף ב"כלכליסט" כי גנור ביקש כמה וכמה פעמים במהלך שנת 2015 הכרה בהקמת מפעל אמוניה בדרום כרכש הגומלין שאליו התחייבה טיסנקרופ במסגרת עסקת הצוללות והספינות שעומדות כעת במוקד תיק 3000. עוד נודע כי נציגי הרשפ''ת סירבו להצעה של הגרמנים מכמה טעמים: ביצוע הקמת מפעל האמוניה בדרום היה אמור להיות מוכרע באמצעות מכרז שאינו קשור למשרד הכלכלה ואין כל יכולת או כוונה להשפיע בו; הקמת המפעל אינו נחשב לרכש גומלין אלא להשקעה מניבה עבור החברה הגרמנית שעוד היא צפויה לקבל מענק מהמדינה. גורמים במעורים בפרטים מסרו ל"כלכליסט" כי ההצעה של הגרמנים גרמה לאי נוחות שכן היו כאלו שחשו כי בתוך הצעתה של הגרמנים ישנו איזהשהוא רמז לבקשה לנסות ולהשפיע על המכרז.

 

בעניין השימוע, נמסר ממשרד הכלכלה: "היום התקיים שימוע במסגרתו הושמעו טיעוני החברה בעניין אי־עמידתה בהסכמי רכש גומלין. טענות החברה יבדקו". בעניין האמוניה נמסר: "אכן עלתה הצעה כזו. ללא קשר להתנגדות הרשפ''ת, ההצעה לא הבשילה לכדי מימוש בשל ביטול המכרז הנדון".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x