$
בארץ

ועדת הכספים מסרבת לאשר את חוק איחוד עדכון אגרות של משרד האוצר

זאת עד שהאוצר יתחייב להקפיא אגרות התחבורה במשך שנתיים. התוצאה: לא ניתן יהיה להביא את הצעת החוק לאישור המליאה בכנס הקיץ - והמדינה תמשיך להיות חשופה לתביעות ייצוגיות

שחר אילן 12:0819.07.17

ועדת הכספים של הכנסת מסרבת לאשר את חוק איחוד עדכון האגרות של משרד האוצר. זאת, בשל סירוב המשרד לדרישת הוועדה להקפיא את אגרות התחבורה לשנתיים וגם בשל החשש של הוועדה שהחוק יאפשר לממשלה לייקר אגרות שלא עודכנו שנים רבות. אחת המשמעויות של סירוב הוועדה היא שהמדינה תמשיך להיות חשופה לתביעות ייצוגיות על שאין מורידים אגרות כאשר המדד יורד.

 

כיוון שהוועדה לא אישרה את הצעת החוק השבוע לא ניתן יהיה להביאה לאישור המליאה בקריאה שניה ושלישית בכנס הקיץ של הכנסת שמסתיים בסוף השבוע הבא. כלומר, הדבר יידחה כנראה לפחות עד נובמבר הבא.

 

משה גפני יו"ר ועדת הכספים משה גפני יו"ר ועדת הכספים צילום: אלכס קולומויסקי

 

 

הצעת החוק מיועדת לקבוע מנגנון אחיד לעדכון כל אגרות המדינה. זאת, בעוד היום כל אגרה מתעדכנת בשיטה נפרדת. על פי ההצעה כל האגרות יוצמדו למדד המחירים לצרכן. האגרות הרבות שנקבעות על ידי שר התחבורה יעודכנו ב-1 אפריל בכל שנה על פי מדד נובמבר של השנה שקדמה לעדכון. האגרות שנקבעות על ידי שר המשפטים יעודכנו ב-1 בינואר והמדד הקובע יהיה מדד יולי שקדם לעדכון. כל שאר האגרות יעודכנו ב-1 בינואר אבל לפי מדד ספטמבר.

 

אלא שהסיבה העיקרית להצעת החוק היתה העובדה שיש כנגד המדינה מספר תובענות ייצוגיות משום שלא עדכנה אגרות כלפי מטה כאשר המדד ירד, והרצון לקבוע שיטת עדכון אחידה שתשים קץ להגשת התביעות.

 

בדיון שנערך אתמול (שלישי) אמרה היועצת המשפטית של מנהל הכנסות המדינה באוצר טליה דולן-גדיש ש"הבעיה שההוראות כיום שונות ואז מגיעים לתובענות ייצוגיות, לעיתים על שקל אחד (לכל אדם. ש"א). המטרה רק לחסל את הבלגן הקיים כיום. אם לא נאשר את החוק, כל האגרות ישתנו ויתייקרו בצורה לא אחידה והתביעות ימשיכו".

אלא שיו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וחבר הועדה ח"כ מקי רוזנטל חששו שהמדינה תנצל את החוק הטכני לכאורה לייקור דרמטי של אגרות שלא עודכנו שנים רבות. הם דרשו להקפיא לשנתיים את אגרות התחבורה שהן המקור לחלק משמעותי מאוד מהכנסות המדינה מאגרות.

 

גפני אמר, ש"האוצר ברח מהדיון ודרש שהאגרות ימשיכו לעלות, כולל אלו של משרד התחבורה ולכן אנחנו לא מקדמים את החוק". רוזנטל אמר ש"אגרת חידוש רישיון רכב בישראל גבוהה פי ארבעה מהאיחוד האירופי, ואגרת חידוש רישיון נהיגה גבוה ב- 40% מהאיחוד. אגרות הרישוי הפכו להיות מסחטת כסף של המדינה מתושביה. לא נסכים שהאוצר בסוג של הסוואה יכה את אזרחי ישראל בהעלאת אגרות בעשרות אחוזים".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x