בארץ

בלעדי לכלכליסט

נציגי טיסנקרופ יגיעו בסוף החודש לשימוע בישראל

החברה הגרמנית התחייבה לבצע בישראל רכש גומלין בתמורה לעסקת הצוללות מפרשת 3000 ועסקה נוספת, אך עמדה רק בכמחצית מההתחייבות. במשרד הכלכלה מבקשים להכניס את החברה לרשימה שחורה, דבר שעשוי לאיים על עתיד העסקאות

אדריאן פילוט 06:4603.07.17

נציגי חברת הענק הגרמנית טיסנקרופ יגיעו לישראל בסוף החודש לשימוע בנושא הפרת התחייבות לרכש גומלין בכ־190 מיליון יורו, כך נודע ל"כלכליסט".

 

את השימוע תערוך הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ''ת) במשרד הכלכלה, המופקדת על ביצוע רכש גומלין בארץ. עוד נודע ל"כלכליסט" כי משרד עורכי דין ישראלי, מהגדולים במדינה, ייצג את טיסנקרופ בשימוע.

 

 

 

 

השימוע יתקיים לאחר שמנכ"לית הרשפ''ת זיוה איגר הסכימה לבקשת הגרמנים להגיע לישראל ולהסביר בעל פה את טענותיהם. כפי שנחשף ב"כלכליסט", לפני חודשיים שיגרה איגר מכתב לטיסנקרופ ובו אולטימטום שלפיו על החברה הגרמנית להסביר באופן מיידי כיצד היא מתכוונת לבצע רכש גומלין בישראל — ואם לא תעשה זאת היא תוכנס לרשימה השחורה של הרשות. המשמעות המעשית של כניסה לרשימה שחורה היא כי טיסנקרופ לא תוכל להתקשר עם מוסדות ישראליים ציבוריים או ממשלתיים או לבצע עסקאות מולם במשך חמש שנים.

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הצוללת אח"י רהב שייצרה טיסנקרופ ראש הממשלה בנימין נתניהו על הצוללת אח"י רהב שייצרה טיסנקרופ צילום: אלעד גרשגורן

 

 

ממשרד הכלכלה נמסר: "בא כוחה של טיסנקרופ העביר תגובה וביקש להישמע בעל פה. הרשפ"ת לומדת את הטענות ותזמן את החברה ואת בא כוחה לשימוע בעל פה בטרם תינתן החלטה בעניין".

 

לפי המכתב ששלחה איגר לטיסנקרופ, החברה נדרשה להגיב עד ליום שישי 16 ביוני. לאחר שלא התקבלה תגובה בזמן, נמסר ממשרד הכלכלה כי "המשרד יבחן את המשך ההתנהלות מול החברה בתקופה הקרובה". אלא שביום ראשון 18 ביוני, יומיים לאחר המועד האחרון שנקבע, נמצאה במשרד הכלכלה מעטפה ובה תשובתה של החברה על גבי עשרות עמודים.

 

 

 

 

הקשר לתיק 3000

 

טיסנקרופ סיפקה למדינת ישראל מוצרים ושירותים בסכומי עתק, לרבות בתחום הביטחוני. ממשלת ישראל חתמה עם טיסנקרופ על שתי עסקאות בעלות משמעות אסטרטגית עצומה בשנתיים האחרונות: רכישת שלוש צוללות מסוג דולפין בעלות שנאמדת ב־1.2 מיליארד יורו — עסקה שנמצאת במוקד פרשת הצוללות (תיק 3000) — וגם רכישת ארבע ספינות מגן לאבטחת אסדות הגז הישראליות עבור 430 מיליון יורו.

 

ההחלטה הסופית על יחסי ישראל עם טיסנקרופ לא תלויה ברשפ"ת בלבד: גם לחשב הכללי (חשכ"ל) במשרד האוצר רוני חזקיהו ולשר הביטחון אביגדור ליברמן יש השפעה בנושא. לפי התקנות, במידה שחברה מפרה את התחייבויותיה, הרשפ''ת רשאית להכניס אותה לרשימה שחורה "בהסכמת החשכ''ל תוך התייעצות עם השר הקשור לסוגיה", לשון התקנות. הדיונים עם חזקיהו וליברמן יחלו רק אחרי השימוע. לפי גורמים בסביבת השניים, הם מעודכנים כבר תקופה ארוכה בכך שטיסנקרופ לא עומדת בהתחייבויותיה לבצע רכש גומלין בישראל.

 

השימוע הצפוי בסוף החודש עתיד לשים קץ לתהליך שמתנהל כבר יותר משנתיים וכלל כמה וכמה מכתבים ואף פגישה אחת שנערכה בינואר האחרון בתל אביב. בפגישה השתתפו צוותים משני הגופים, לרבות איגר ומנכ''ל טיסנקרופ פיטר פלדאהוס. גורמים המעורים בפרטים מבהירים כי השימוע הקרוב צפוי להתנהל באווירה קשה יותר מהמפגש הקודם. הלשכה המשפטית של הרשפ"ת היא שתוביל את השימוע.

 

השאלה הגדולה בסופו של דבר היא ההשלכה של אי־העמידה בהתחייבויות על העסקאות הקיימות: האם הכניסה לרשימה השחורה תשפיע רק על מכרזים עתידיים או שמא היא מסכנת את העסקאות הגדולות? במשרד הכלכלה מסבירים כי "כל מקרה נבחן לגופו. הנושא עוד לא נבחן וקצת מוקדם לבצע ספקולציות".

 

אם הרשפ"ת תתחיל בהליך כנגד טיסנקרופ, המשך ביצוע העסקאות לרכישת הצוללות והספינות שאמורות להגיע לישראל בשנים הקרובות עומד בסכנה. התפתחות כזאת עשויה לעלות לדרגים גבוהים ולחייב התערבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המכהן גם כשר החוץ, שכן חלק ממימון רכישת הצוללות והספינות מגיע מממשלת גרמניה.

במכתב האחרון ששיגרה איגר למנכ"ל החברה הגרמנית נכתב כי "רכש הגומלין שביצעה טיסנקרופ אינו עומד במינימום שלו התחיייבה", ולפיכך "היא מפרה לכאורה את ההסכמים". במכתב הוסבר כי אחרי שמוצו כל המאמצים לשיתוף פעולה ונוצלו כל הערוצים למניעת מצב של הפרת התחייבויות, הרשפ"ת שוקלת להתחיל בהליך של הכנסת החברה ל"רשימה השחורה". עוד נכתב כי הרשפ''ת שומרת על כל הזכויות, לרבות דרישת פיצויים על אי־עמידה בהסכמים. עוד צוין כי אין במכתב כל הנחה וכי על החברה לעמוד בכל ההתחייבויות שנותרו ללא ביצוע.

 

"טיסנקרופ היא חברה שההתנהלות מולה קשה, היא ידועה בכל מקום כחברה כזאת", אמר ל"כלכליסט" בכיר במשרד הכלכלה לפני כחודש. לדברי אותו בכיר, הוא לא הופתע מההתנהלות של הגרמנים. "כבר משנות התשעים החברה התעכבה בביצוע רכש גומלין בישראל. חברות דוגמת טיסנקרופ מבינות שהמוצרים שהן מספקות לישראל הם חיוניים, והן פשוט מנצלות זאת כדי לא להשלים את רכש הגומלין שלו הן מחויבות".

 

ההתנהלות של טיסנקרופ הצליחה להרגיז כמה גורמים במשרד הכלכלה וגם בתעשייה עצמה. לפי מקורות במשרד, שר הכלכלה אלי כהן לא יהסס להכניס את החברה לרשימה השחורה אם הפקידות תמליץ על כך, והוא אף השתכנע כי אכן היתה הפרה של ההתחיבויות שהגרמנים קיבלו על עצמם.

 

לוקהיד מרטין לא מתקשה

 

לטיסנקרופ, הפעילה ב־45 תחומים, מחזור שנתי של יותר מ־40 מיליארד יורו. בין היתר, היא אחת מעשר חברות הפלדה הגדולות בעולם. כמו כן, היא עוסקת במעליות, כלי רכב, כלי שיט, מדרגות נעות, מנופים, כימיקלים, מינרלים ושירותי תשתיות. טיסנקרופ יכולה לבצע רכש גומלין בישראל בכל אחד מהתחומים האלה.

 

לשם השוואה, לוקהיד מרטין האמריקאית — שצפויה לספק לצה"ל יותר מ־30 מטוסים בשנים הקרובות — ביצעה עד אוגוסט 2016 רכש גומלין מחברות ישראליות בסכום עתק של כ־3.8 מיליארד שקל (כ־993 מיליון דולר), עוד לפני שהמטוס הראשון מתוצרתה נחת בארץ. ללוקהיד מרטין מחזור פעילות של 46 מיליארד דולר בשנה, דומה לזה של טיסנקרופ.

 

האולטימטום של איגר כבר זכה לתומכים בתעשייה הישראלית. "אני בטוח שזה יניע אותם לחפש ברצינות איפה לקנות", אמר יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש. "זה מעודד לראות שהרשות פועלת ככה. זאת לא הפעם הראשונה שהרשות דורשת ביצוע רכש גומלין ולא מוכנה לוותר. היא לא רואה אף אחד בעיניים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x