שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

פרסום ראשון

פריצת דרך במו"מ: המדינה מסכימה להעניק לעובדי הנמלים הגנה מפיטורים ל-10 שנים

התקדמות משמעותית במגעים בין עובדי הנמלים למדינה על רקע בניית הנמלים הפרטיים שייפתחו בעשור הבא. לראשונה הסכימה המדינה להעניק לעובדי נמל אשדוד ונמל חיפה חסינות מפיטורי צמצום מיום תחילת התחרות עם הנמלים החדשים ועד 2030. בתמורה תקבל המדינה שקט תעשייתי והסכמה לביצוע צעדי התייעלות

ליאור גוטמן 23:2813.06.17

פריצת דרך במו"מ בין המדינה ועובדי הנמלים הושגה הערב בחסות בית הדין לעבודה ועשויה להעניק למדינה שקט תעשייתי עד לאמצע העשור הבא.

 

בדיון שנערך בנוכחות משרדי האוצר, התחבורה, ועד נמל חיפה, ועד נמל אשדוד וההסתדרות, הסכימה המדינה לראשונה להעניק חסינות מפיטורים לעובדי הנמלים לתקופה ארוכה וממושכת, זאת בכפוף לביצוע צעדי התייעלות והבטחת שקט תעשייתי. עיון בפרוטוקול הדיון, שהגיע לידי כלכליסט, מעלה שבאי כוחה של המדינה "זרקו פצצה" באולם ביה"ד והצהירו ש"המדינה נכונה למתן הגנה מפיטורי צמצום (כלומר פיטורים לצורך התייעלות - ל"ג) לעובדי הנמלים שנקלטו עד ליום 12 ביוני 2017 ולמשך 10 שנים מיום תחילת התחרות בנמלים (כלומר משנת 2020 - ל"ג). ההגנה האמורה מותנית בחתימה על הסכם סופי".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן צילום: יובל חן

 

 

במקביל הסכימו הצדדים לקדם תוכנית פרישה מרצון של עובדים והנפקת אג"ח סחיר, שמשמעותה דיווח של החברות לבורסה והגברת השקיפות.

 

במילים אחרות, משרדי האוצר והתחבורה מוכנים להתחשב בכלל עובדי הנמלים כעובדים שווים מן המניין שיש לתת להם הגנה מפני מציאות של פתיחת נמל חדש באשדוד או בחיפה. יצוין שמציאות זו כבר קיימת בפועל כיוון שבימים אלו נבנים שני נמלים פרטיים שיפתחו בעשור הבא, הדרומי יופעל על ידי TIL ההולנדית והצפוני יופעל על ידי SIPG הסינית, וזאת לתקופה של 25 שנה.

 

כפי שפורסם בכלכליסט, בחודש שעבר המדינה כבר הסכימה לתת חסינות ל-10 שנים לעובדי דור ב' שהגיע לעבוד עד 2013. אולם הפעם המדינה הרחיבה משמעותית את היריעה והיא נותנת חסינות גם למי שכאמור החל לעבוד ב-2017, וזאת לעשר שנים מיום פתיחת הנמלים החדשים, כלומר עד שנת 2030. עלות השארת העובדים עלולה לעלות מיליארדי שקלים לנמלים כאשר בשלב זה לא ברור מי יממן את הוצאה. הנמלים עצמם סיימו את 2016 בצורה חיובית עם רווח נקי של 103 מיליון שקל בחיפה, וכ-200 מיליון שקל באשדוד.

 

הדיון הסתכם בהבנה ש"הצדדים יפעלו להגעה להסכמה בתוך 3 חודשים או פרק זמן אחר שיקבע". נציגי הנמלים התעקשו לאשר את ההסכמים מול הדירקטוריונים

בטל שלח
    לכל התגובות
    x