שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי לכלכליסט

כץ שלף מהמגירה מכרז להקמת מסוע גרעינים בנמל אשדוד

המכרז להקמת המסוע החדש בנמל יפורסם באמצעות חברת נמלי ישראל וחברת נמל אשדוד. הרעיון נבחן בתחילת העשור, אך נזנח. התשתיות הקיימות לא מסוגלות להתמודד עם היקף פריקת התבואות שרק גדל והנזק למשק נאמד ב־80 מיליון שקל בשנה

ליאור גוטמן 06:4805.06.17

שר התחבורה ישראל כץ החליט להוציא לדרך את המכרז להקמת מסוע גרעינים חדש בנמל אשדוד, כך נודע ל"כלכליסט". כוונת המשרד היא להשקיע כ־250 מיליון שקל במסוע באורך 2.5 ק"מ שיוכל לשנע 1,800 טון בשעה מרציף 21 בנמל לממגורות בדרום. על ביצוע המכרז הופקדו חברת נמלי ישראל וחברת נמל אשדוד.

 

הקמת המסוע עשויה להפחית את יוקר המחייה משום שהגרעינים המיובאים לישראל - תירס, חיטה, סויה ותערובות שמשמשות כמזון לבהמות - הם חלק מסל מוצרים בסיסי שמשמש את ענף המזון בכל השדרות שלו, החל ממאפיות דרך יצרני המזון המוכן ועד לאוכל לבהמות שעלותו משפיעה גם על מחיר החלב. לפי נתוני איגוד משתמשי התובלה הימית שנחשפו באפריל 2016 ב"כלכליסט", בישראל משונעת מדי שנה תבואות בהיקף של 4.5 מיליון טונות ששוויין כ־10 מיליארד שקל. היקף הסחר הזה אמור לצמוח ב־2.3% בשנה, כך שהצפי ל־2030 עומד על יותר מ־8 מיליון טונות. כיום, התשתית לפריקת התבואות הללו לוקה בחוסר. הנתונים מעידים שאוניות הנושאות מטעני גרעינים ממתינות עד שלושה ימים בנמלי חיפה ואשדוד לפריקה. הנזק למשק נאמד ב-100-80 מיליון שקל בשנה. משום כך, הפחתת העלות בשלב האחסון או השינוע אמורה להתבטא בסופו של דבר גם במחירי המזון.

 

כץ אמר כי "הקמת מערך לשינוע גרעינים מרציף 21 בנמל אשדוד לממגורות אשדוד יהווה שדרוג משמעותי לרמת השירות ליבואני הגרעינים ולהגדלת היבוא לארץ".

הרעיון להקים מסוע בנמל אשדוד נבחן כבר בתחילת העשור, אך הוא לא יצא לפועל בשל סיבות שונות. למעשה, המדינה לא דאגה לטפל בנושא גם במסגרת שני הנמלים החדשים שנבנים בחיפה ובאשדוד על ידי חברות זרות.

 

עבור נמל אשדוד המסוע יכול להוות מנוע צמיחה לקראת ההתמודדות עם הנמל החדש שמקימה החברה הסינית צ'יינה הארבור בעיר. אם לא יתרחש משהו יוצא דופן, הנמל החדש ייפתח בתחילת העשור. העבודה בנמל צפויה להתבסס על מכונות ולא על כוח אדם. מי שתפעיל את הנמל ב־25 השנים הראשונות לאחר בנייתו היא חברת TIL ההולנדית. משום כך, בנמל אשדוד מעוניינים לסיים את בניית המסוע במהירות האפשרית - גם כדי ליצור יתרון תפעולי מול הנמל החדש.

 

בתוך כך, חברת נמל אשדוד סיכמה בסוף השבוע את התוצאות הכספיות של הרבעון הראשון של השנה (ינואר־מרץ) שהגיעו לידי "כלכליסט". מהד"וח הכספי עולה כי הכנסות הנמל ברבעון עלו ב־6.5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד מ־281 מיליון שקל ל־300 מיליון שקל; הרווח התפעולי הסתכם ב־43 מיליון שקל, זינוק של 26% בהשוואה לרבעון המקביל ב־2016 שבו עמד הרווח הפעולי על 34 מיליון שקל; והרווח הנקי, לפני מס, הסתכם ב־53 מיליון שקל, עלייה של 56% בהשוואה לרבעון המקביל, אז הסתכם הרווח הנקי ב־34 מיליון שקל.

 

נמל אשדוד נמל אשדוד צילום: גדי קבלו

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x