$
בארץ

הסתיים משבר הרכבת הקלה בת"א: מכרז החשמול יפורסם מחדש והקו יושק בסוף 2021

על פי הסיכום בין משרדי התחבורה, האוצר ונת"ע המכרז להקמת מערכת האיתות של הרכבת יפורסם עד ל-15 במאי, ואילו המכרז הגדול לחשמול המסילה יפורסם עד תחילת אוגוסט. במקביל, שר התחבורה כץ הנחה על תקצוב מיידי ופרסום של מכרזי התכנון לקו הירוק ולקו הסגול עד סוף חודש הבא

ליאור גוטמן 18:5809.04.17
שר התחבורה ישראל כץ שוב מוציא את פרויקט הרכבת הקלה לדרך - בישיבה שהתקיימה היום (א) בנוכחות משרדי התחבורה, האוצר וחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) נקבע לוח זמנים חדש לקידום קו רכבת הראשון בתל אביב.

 

על פי הסיכום בין הצדדים המכרז להקמת מערכת האיתות של הרכבת יפורסם עד ל-15 במאי הקרוב, ואילו המכרז הגדול לחשמול המסילה יפורסם עד תחילת אוגוסט. במשרדי הממשלה מאמינים שלוח זמנים זה יאפשר השקת הקו הראשון ("הקו האדום", מפתח תקווה דרך תל אביב ועד דרום בת ים) במועד המקורי, כלומר סוף 2021. עוד הוחלט שמשרד האוצר יגדיל את תקציב הפרויקט במידה ויהיו פערים בין ההצעות במכרז לאומדן התקציבי שאושר באוגוסט 2014.

 

ישראל כץ שר התחבורה ישראל כץ שר התחבורה צילום: עמית שעל

 

כפי שנחשף בכלכליסט אגף התקציבים עצר את מכרזי הרכבת מחשש שהמערכות השונות לא יפעלו בצורה טובה. ההקפאה הגיעה לאחר שנת"ע ביטלה את מכרז החשמול הקודם ולאחר שהיא טענה שחברת אלסטום הצרפתית, שהשתתפה במכרז, ניסתה לכאורה "לעקוץ" את קופת המדינה עם תמחור ע"ס 4.3 מיליארד שקל, זאת לעומת תקצוב של כ-2.5 מיליארד שקל במקור.

 

בישיבה היום הוחלט שמי שיזכה במכרז החשמול שיפורסם באוגוסט יהיה אחראי גם על האינטגרציה מול הקרונות הסינים, כך שנת"ע לא תצטרך להתמודד עם המשימה בעצמה. עוד נקבע שמכרז ההפעלה של הרכבת, שנדחה לפסח, יצא לדרכו כמתוכנן. בחברת נת"ע מצפים שבין 3 ל-4 קבוצות יגשו למכרז, לרבות שותפויות של חברות זרות וישראליות.

 

במקביל, שר התחבורה כץ הנחה בישיבה על תקצוב מיידי ופרסום של מכרזי התכנון המפורט לקו הירוק ולקו הסגול כבר עד סוף חודש הבא. הקו הירוק, יחבר בין חולון להרצליה עם חיבור מזרחי לקריית עתידים, כאשר הקו הסגול יחבר בין יהוד דרך בית החולים תל השומר, רמת גן, דרום תל אביב ותחנת סבידור שברחוב ארלוזרוב. שני הקווים הללו כבר תוקצבו לביצוע ע"ס כ-30 מיליארד שקל כאשר מועד הפתיחה שלהם הוא שנת 2024.

 

"פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב צפוי לשנות מן היסוד את המציאות התחבורתית בגוש דן. הוריתי להוציא לדרך את הפרויקט לפני כשנתיים, לאחר שנים של דחיות ועיכובים. העבודות להקמת הרכבת נמצאות כיום בעיצומן. חזון הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב שרבים הטילו ספק לגביו, הופך היום למציאות" סיכם כץ.

 

הרכבת תושבת לשלושה ימים

 

בתוך כך, רכבת ישראל מודיעה על שינויים בקו הוד השרון-ראשל"צ מערב - באר שבע בשני הכיוונים, החל מיום שישי ה-14 באפריל בשעה 04:00 ועד ליום שני ה-17 באפריל, כולל. הנימוק לשינויים הוא עבודות תשתית של חברת נת"ע להקמת תשתית לרכבת הקלה בגוש דן, בשל העבודות יצומצם מספר רכבות הנוסעים בקו הוד השרון – ראשל"צ – באר שבע, בשני הכיוונים, כך שרכבות היוצאות מבאר שבע ויעדן המקורי היה הוד השרון, יסיימו את נסיעתן בתחנת ת"א ההגנה. רכבות היוצאות מהוד השרון ויעדן המקורי היה העיר באר שבע, יסיימו את נסיעתן בתחנת ת"א מרכז סבידור.

 

שאר קווי הרכבת יעבדו ללא שינוי. תנועת הרכבות תחזור לסדרה ב-18 באפריל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x