שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

ראיון כלכליסט

"אובר X? זה סתם את ניו יורק; פקקים? בקרוב תיסעו מצומת גולני ועד שוקת ללא רמזורים"

השר ישראל כץ אופטימי לגבי מצב התחבורה בישראל ומזהיר מפני פירוק הממשלה מפני ש"על ויכוח תקשורתי לא הולכים לבחירות"

ליאור גוטמן 08:0427.03.17

"על ויכוח תקשורתי לא הולכים לבחירות" - את הדברים האלה אמר אתמול שר התחבורה ישראל כץ בראיון ל"כלכליסט".

 

כץ, שנחשב לאחד האנשים החזקים במפלגת הליכוד, הזהיר בראיון מפני הליכה לבחירות. "רק עכשיו סיימנו עשייה בתחום התחבורה ותחום הביטחון, התחום החשוב ביותר, נמצא בנקודה רגישה בצפון ובדרום. אין שום סיבה להפסיק את העשייה. יש עוד שנתיים וחצי לבחירות. לא מקדימים אותן".

 

השיחה בין נתניהו וכחלון אתמול הסתיימה ללא תוצאות. יכול להיות שבכל זאת נגיע לבחירות?

"השיח צריך להיות מקצועי ולא פוליטי, כך שיתקיים דיון עם כל הפרמטרים יחד. העניין הפוליטי לא צריך להיות".

 

כץ ישתתף בוועידת עסקים וצמיחה בצפון של "כלכליסט", שתתקיים מחר בנצרת. במהלך הקדנציה שלו כשר התחבורה, כץ הקדיש תשומת לב רבה לצפון הארץ.

לפני כמה שבועות נחנכה מסילת רכבת בין חיפה לבית שאן ובראש השנה צפויה להתחיל תנועת רכבות על מסילה חדשה בין עכו לכרמיאל, ולפי כץ זו רק ההתחלה. "בתכנון בצפון יש רכבת לקריית שמונה, הארכת כביש 6 דרך אזור קריית אתא עד שלוי וכברי, רכבת קלה בין נצרת לחיפה בהשקעה של 7 מיליארד שקל והרחבת המטרונית בחיפה לקריות בעוד 3.5 מיליארד שקל. תוסיף על זה טיפול בכבישים אדומים, מחלפים ונמל תעופה. לא ירחק היום ותוכל לנסוע מצומת גולני ועד צומת שוקת ללא רמזורים ובצורה רציפה".

 

ישראל כץ שר התחבורה ישראל כץ שר התחבורה צילום: אלכס קולומויסקי

 

לא הכל ורוד בקדנציה של כץ: שביתה מתוכננת באגד נמנעה ברגע האחרון בשבוע שעבר, עובדי הנמלים השביתו את הרציפים במפתיע והבוקר לא יתקיימו מבחני רישוי (טסטים) כאות סולדריות עם עובדי רשות השידור.

 

"אני לא מבין את המהלכים האלה של ההסתדרות. בנמלים כבר יצאה רפורמה לדרך. זה ניסיון רטרואקטיבי לשנות מציאות ולהשבית סקטורים. לא אכנע לאיומי שביתות".

ההסתדרות טוענת שאין הסכמי עבודה טובים לעובדים.

 

"ירשתי חברה עם 80 שנות ותק והסכמים שלא נחתמים. אגד למשל זה גוף עם הרבה זכויות והיסטוריה, אבל הוא ייאלץ להעלות רמת שירות ולעמוד בסטנדרטים אירופאים שכוללים התייעלות, העלאת רמת שירות וגם הפרטת קווים. בענין הזה לא אתפשר. אגד השתמשה בנהגים שלה כקלף מיקוח מול המדינה. בשבוע שעבר הפרדתי בין המחלוקות שלהם עם האוצר על תנאי השכר ממחלוקת נפרדת על סובסידיות. התכנית היא להוציא מאגד קווים. זו הפרטה אבל בתמורה הם יקבלו גיבוי פיננסי. לא אאשר להם גיבוי כזה בלי התקדמות לתחרות".

 

מה חלקה של ההסתדרות בכל הסיפור הזה?

"מנכ"לית המשרד שלי קרן טרנר־אייל, שהיא לא קשורה פוליטית לאף אחד, טוענת שהעובדים בכל הסקטורים לוחצים את יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הוא לוחץ את הממשלה וזו לוחצת את האזרחים. בית הדין לעבודה צריך להקפיא את המשא ומתן של כולם עד הבחירות להסתדרות בסוף מאי ולהפסיק עם זה. לפני שנה החלו לבנות את הנמלים ולא היו שביתות, אז מה קרה עכשיו? באשדוד יש הסכם והוא גובש וסוכם ויש רשת ביטחון ותחרות הוגנת והלוואי שבכל תחום היה כזה".

 

"הרכבת הקלה תפעל ב־2021, כל השאר פייק ניוז"

 

בשנה האחרונה כץ ספג ביקורת על סירובו העיקר לאפשר בישראל פעילות של חברות תחבורה שיתופית כמו אובר איקס. לדבריו, לא זו הדרך לעודד נטישה של מכוניות. "אני כמשרד התחבורה לא חושב שיש מקום לשירותי רכב פרטי וזו דעתי המקצועית".

 

אמרו שמדובר בחסימה פוליטית.

"אני לא צריך להוכיח שהשיקול שלי הוא לא מקצועי, אבל לדעתי אין מקום להציף את גוש דן במוניות. בניו יורק, עיר עם תשתיות רכבת תחתית, הכניסו תחבורה שיתופית, אנשים עזבו את האוטובוסים לטובת מוניות והעיר נסתמה. צריך להעביר נוסעים ממכוניות לתחבורה ציבורית ולא להיפך".

 

אז אובר לעולם לא יכנסו לישראל?

"אנחנו בתהליך וכשהתשתיות יהיו מוכנות אפשר יהיה לשקול את זה. כרגע אובר בשימוע והם ילמדו שמי שכופה עלי בכוח זה לא עובד. אם צריך הם יעמדו למשפט. לא נאפשר להם להפר את החוק. יש חוקים ואם נהג מונית מפקיע מחיר הוא מקבל קנס, אז גם הם כפופים לחוקים".

 

אם כבר תחבורה ציבורית, הרכבת הקלה תיסע ב־2021?

"אני חוזר ומבטיח שהיא תסע באוקטובר 2021 ללא חריגה תקציבית. יש מי שמנסים להגיד שיש לבחון תוכניות או לחכות קצת אבל זה פייק ניוז. הכל מתכנס ללו"ז ולא אתן לאף אחד למשוך את זה למקומות אחרים".

 

מה לגבי ענף הרכב שמשווע לרפורמה? המדינה מרוויחה מהענף 40 מיליארד שקל בשנה ואף אחד לא יוותר על זה.

"אנחנו באמצע תהליך ותוך שנתיים יהיו מוסכים, יבוא מקביל ותחרות. אני בעד להוריד את המס על הרכב. הוא עומד כיום על 83% וזה גבוה מדי. לא ברור למה המדינה מונעת ממי שיש לו רכב ישן להחליף אותו בקלות ברכב חדש פחות מזהם ויותר בטיחותי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x