שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

סוכנות הביטוח לחמי תובעת את כלל ביטוח: "השתמשה בכוח ושררה להימנע מתשלום עמלות"

הרווחיות ההולכת ונשחקת בענף הביטוח מתחילה לסדוק גם את היחסים עם סוכני הביטוח כשחלק מחברות הביטוח מגלגלות אליהם חלק מהפגיעה. בסוכנות מאשימים את כלל ביטוח שמאז מינויו של איזי כהן למנכ"ל הצטננו היחסים בין הצדדים ומכיוון שהסוכנות החלה לשתף יותר פעולה עם המתחרה הפניקס, החליטו בכלל לקזז לסוכנות עמלות

רחלי בינדמן 13:3012.02.17

סוכני ביטוח עובדים בדרך כלל בשיתוף פעולה עם חברות הביטוח, בהיותם זרוע השיווק המרכזית של מוצריה. השיטה בה הסוכנים מתוגמלים ביד נדיבה על שיווק ביטוחים יקרים ללקוחות עבדה טוב במהלך השנים, אך בתקופה האחרונה האופוריה הזו מתחילה להיסדק. בעקבות מהלכים רגולטוריים שפגעו ברווחיות של חברות הביטוח ודחפו להורדת מחירים, חלק מחברות הביטוח מתחילות לגלגל חלק מהפגיעה הזו לסוכנים והם מצידם ממש לא אוהבים את זה.

 

סוכנות הביטוח לחמי הירושלמית שמנוהלת על ידי יעקב לחמי הגישה בשבוע שעבר תביעה כספית בגובה של 2.7 מיליון שקל (ועוד 5.3 מיליון שקל בגין אובדן רווחים) נגד כלל ביטוח השופכת אור על הסדקים במערכת היחסים בין סוכני הביטוח לחברות. מכתב התביעה שהוגשה באמצעות עורכי הדין שלומי הדר וירון זמר, עולות טענות קשות של הסוכנות כנגד כלל: מדובר "במקרה בוטה של שימוש בכוח השררה וניצול האמון בין הצדדים במסגרתו כלל ביטוח – תאגיד ביטוח ענק – ונושאי משרה בכלל הפועלים ביודעין, באופן שיטתי, מתמשך ומודע במטרה להימנע בדרכים לא דרכים ובהסתר מתשלום עמלות כמוסכם" נכתב. לטענת הסוכנות, "במהלך 2015 מתקבלת בכלל החלטה ממניעים זרים לקזז ללא בסיס חצי מיליון שקל מכספי עמלות שוטפים המגיעים לסוכנות ואשר מהווים חלק מהתזרים עליו היא מתבססת, זאת תוך שכלל גורמת לסוכנות נזק ממשי, בתקופה קריטית של גיוס כוח אדם לפעילות חדשה שנוכח הקיזוז צומצמה ופגעה ברווחי הסוכנות באופן ניכר".

 

איזי כהן, מנכ"ל כלל. היחס השתנה איזי כהן, מנכ"ל כלל. היחס השתנה צילם: אוראל כהן

 

מכתב התביעה עולה כי כלל קיזזה כחצי מיליון שקל מהעמלות המגיעות לסוכנות בטענה כי שילמה לסוכנות תשלומי יתר במהלך עשור, כשלטענת הסוכנות במהלך כל התקופה לא באה ולא צצה כל טענה או דרישה בגין תשלומי יתר. עוד טוענת הסוכנות כי כלל בכלל חייבת לסוכנות כספים בגין עמלות שלא שולמו לה בהיקף של כמעט מיליון שקל, אם לוקחים בחשבון הצמדה וריבית. במילים אחרות הסוכנות טוענת שכלל חייבת לה כסף ולא להיפך. סוכנות לחמי אף טוענת כי בהיותה של כלל חברה ציבורית "ברור כי בתשלום המגמתי והמודע בחסר של עמלות לא רק לתובעים אלא גם לסוכנים נוספים, והקיזוזים המגמתיים וללא בסיס, מטעה כלל ביטוח אף את ציבור המשקיעים שלה שרואים נתונים לא מהימנים בשורת הרווח בדוחותיה". לטענת לחמי, תשלומי העמלות החסרים נעשו ברובם בסיוע מערכות מחשב של כלל שמביאים ככל הנראה בשל הזמנת נתונים שגויה או בשל פקודות מחשב שגויות לתשלום עמלות בחסר.

 

הסוכנות אף טוענת כי יחסה של כלל כלפיה השתנה לאחר שנים של שיתוף פעולה פורה. לטענת הסוכנות, בשנת 2013 לאחר חילופי גברי בכלל ביטוח (מינויו של איזי כהן למנכ"ל במקום שי טלמון והחלפת חלק משמעותי מחברי ההנהלה – ר"ב) ולאחר שכשל משא ומתן בין הצדדים לשיתוף פעולה במיזם חדש של הסוכנות, החלה הסוכנות לחפש שיתופי פעולה עם חברות ביטוח מתחרות ובהן הפניקס – ואז חלה תפנית ביחסי הצדדים. סוכנות לחמי משווקת בין היתר את מוצרי ביטוחי הבריאות של כלל, כאשר הפניקס היא אחת המתחרות החריפות של כלל בתחום זה.

 

לטענת הסוכנות, בסוף 2014 "לאחר שהיקף העבודה בין הצדדים הצטמצם משמעותית, גילתה כלל את פרצופה האמיתי. מנהל מחלקת מכירות של מחוז ירושלים בכלל, משה אביב, פנה ליעקב לחמי, מנהל הסוכנות ומסר לו כחלק מהמאמצים לאיים בשוט כלכלי כי הסוכנות חייבת לכלל כסף בגין עמלות שקיבלה ביתר במשך עשור. הודעה זו היכתה את הסוכנות בתדהמה".

 

הסוכנות אף טוענת בכתב התביעה כי "כחלק ממאמצי כלל לפגוע בסוכנות ובהכנסותיה פוגעת כלל בפרטיות לקוחות הסוכנות, דרך פנייה של חברת הכלל הראשון שבבעלות כלל ביטוח ללקוחות הסוכנות תוך שימוש במידע ובפרטי גבייה שהשיגה הסוכנות ונמסרו לכלל ביטוח על מנת לערוך ללקוחות הסוכנות פוליסות חדשות, תוך עקיפת הסוכנות ובכך גם שריפת פוטנציאל השיווק של הסוכנות מול אותם לקוחות ושלילת עמלות המגיעות לסוכנות בגין תיק הלקוחות שלה".

 

הסוכנות מציינת כי היא שומרת על זכותה לתבוע את כלל גם על מעקף זה לכאורה. מכלל נמסר בתגובה: "מדובר במחלוקת עסקית בין הסוכן לחברה אשר נידונה בבית המשפט ולכן אנו מנועים מלהגיב".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x