$
בארץ

נת"ע מקדמת פרסום מכרזים נוספים של הרכבת הקלה בת"א

לכלכליסט נודע שהחברה ביקשה מהממשלה אישור לפרסם מכרזים של הקו הירוק והסגול. בשבוע הבא תערוך נת"ע שימוע לאלסטום בשל גובה הצעתה במכרז המערכות. החברה הצרפתית מאיימת בתביעה: "התנהלות לא מוסברת"

ליאור גוטמן 08:3108.01.17

חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), שאחראית על הקמת הרכבת הקלה בתל אביב, העבירה לממשלה בקשה לפרסם את מכרזיהם של שני קווים נוספים במטרופולין תל אביב. מדובר במכרזים לניהול ותכנון הקו הירוק (חולון־תל אביב־הרצליה) והקו הסגול (תל אביב־קריית אונו). האישורים צפויים להתקבל במהלך הרבעון הראשון של 2017 (ינואר־מרץ). תקציב המדינה ל־2017־2018 שאושר לאחרונה הקצה 30 מיליארד שקל עבור הקמת שני הקווים שהשקתם צפויה בסוף 2023.

 

 

 עד שמכרזים אלו יאושרו לפרסום, נת"ע מתכננת לקיים ב־16 לחודש שימוע רשמי לחברת אלסטום הצרפתית שהגישה הצעה למכרז המערכות בטרם תבטל את המכרז ותפרסם אותו מחדש. מכרז המערכות כולל שני תתי־מכרזים שנארזו יחדיו. הראשון הוא מכרז לעבודות הנדסה אזרחית לבנייה והשני הוא מכרז החשמול שכולל אספקה ותחזוקה של כל מערכות הרכבת, כולל המסילה עצמה. כפי שנחשף בשבוע שעבר ב"כלכליסט" נת"ע הזמינה את אלסוטם לשימוע בטרם תפסול את המכרז. הסיבה לשימוע היא תמחור יתר. בעוד האומדן המקורי של מכרז המערכות נע סביב 2.5 מיליארד שקל, ההצעות שהוגשו נעו בטווח של 4.3—6 מיליארד שקל. ההצעה הנמוכה ביותר היתה זו של אלסטום, שהוזמנה לשימוע לבדה בשל הרצון להגיע לפשרה מולה. אם המכרז יבוטל, בכוונת נת"ע לפרסמו מחדש כשני מכרזים נפרדים במטרה להימנע מעיכובים מיותרים.

 

אך אלסטום לא מתכוונת לוותר. ביום חמישי האחרון שלחה החברה מכתב אזהרה טרם הגשת תביעה לשר התחבורה ישראל כץ ולמנכ"לית משרדו קרן טרנר באמצעות משרד עוה"ד גורניצקי ושות': "פנייתן של מרשותינו אליכם נעשית כמוצא אחרון לפני פנייה לערכאות משפטיות, וזאת על רקע התנהלות בלתי סבירה של נת"ע". לטענת אלסטום במכתב, ההצעה שהגישה למכרז "הינה ההצעה המיטבית וסכומה נמוך באופן משמעותי מההצעה שדורגה במקום השני. על אף האמור, נת"ע גוררת את רגליה ונמנעת מלהכריז על ההצעה כהצעה הזוכה וזאת בשל הטענה הבלתי מבוססת כי ההצעה הכספית גבוהה מטווח המחירים הסביר". לטענת החברה הצרפתית, "בימים אלה מתפרסמות בכלי התקשרות ידיעות לפיהן כוונתה של נת"ע לבטל את המכרז ולמסור את העבודות לקבלנים אחרים בפטור ממכרז. נת"ע מעדיפה לזנוח את המכרז שהתנהל במשך ארבע שנים ולא למצות את האפשרויות שמוקנות לה. הנכם מתבקשים לעשות בהקדם שימוש בסמכויותיכם כדי להחזיר את הדברים למסלולם הנכון והטבעי".

 

שליחת מכתב האזהרה של אלסטום לכץ תמוהה, שכן על פי חוק לשר התחבורה אסור להתערב במכרזים ממשלתיים. הנמענת הנכונה למכתב היא החשבת הכללית במשרד האוצר מיכל עבאדי־בויאנג'ו שאחראית על המכרזים הממשלתיים. אלסטום ועורכי דינה בוודאי יודעים זאת ולכן ניתן להניח ששליחת המכתב לכץ נועדה להפעיל לחץ על נת"ע ולאותת לה שהחברה מוכנה לשבור את הכלים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x