$
בארץ

איסקנדר ספא: המיליארדר הלבנוני שבונה את הספינות הישראליות

הקשרים בחיזבאללה ובמוסד, והמעורבות במגעים לשחרור רון ארד וגם בלא מעט עסקאות אפלות: בעקבות חשיפת "ידיעות אחרונות" - זהו איסקנדר ספא, איש הצללים שיספק לחיל הים את ספינות הקרב להגנה על אסדות הגז

סמדר פרי ותמר שבק, פריז 08:5605.12.16

הפגישה התקיימה על סיפונה של יאכטה מפוארת בריביירה הצרפתית. בחור ישראלי, שהציג את עצמו בשם עמוס, ניגש אל העיתונאי הצרפתי רוז'ה אוק. "יש לנו טייס, רון ארד שמו, שמוחזק בשבי מאז 1986", אמר עמוס בלי הקדמות מיותרות. "אנחנו חושבים שמי ששחרר אותך משבי יכול לעזור לנו". אוק, שמתאר את הפגישה הזאת בספרו האוטוביוגרפי שפורסם לאחר מותו, ידע בדיוק במי מדובר: איש העסקים הלבנוני איסקנדר ספא, שזכה לכינוי "סנדי".

 

 

השבוע נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי המספנה שבונה עבור חיל הים את הספינות מדגם "סער 6" נמצאת בבעלות חברה מאבו־דאבי. מנהל החברה, שמחזיק ב־30 אחוז ממניותיה, הוא אותו איסקנדר ספא. אך לפי ספרו של אוק, הקשר בין "סנדי" לבין ישראל נולד שנים רבות קודם לכן, ב־1989, באותה פגישה בריביירה הצרפתית.

 

הישראלים, כך טען אוק בספר, ביקשו ממנו לקשר אותם לספא, שחילץ אותו לאחר שנחטף על ידי חיזבאללה בעת היותו בביירות. "בתמורה הם הבטיחו לי ראיון עם שייח עובייד". אוק מספר שקיבל את ההצעה והגיע לישראל, שם המתין לו עמוס יחד עם סוכן המוסד "טוני" ועם אורי לובראני, שהיה אז מתאם פעולות הממשלה בלבנון. הראיון עם עובייד לא יצא אל הפועל, אך במקומו קיבל אוק סיפור אחר. "כשחזרתי לפריז", שחזר אוק בספרו, "מילאתי את חלקי בעסקה וקישרתי בין לובראני לספא".

 

לובראני אישר אמש בשיחה עם "ידיעות אחרונות": "נפגשתי עם הרבה מאד דמויות לבנוניות במטרה לאסוף מידע על גורלו של רון ארד, ואני זוכר שהיה ביניהם גם אחד בשם ספא". אוק מגלה בספרו כי הפגישות התקיימו בדירתו המרווחת של ספא באחד מהרבעים האלגנטיים והיקרים של פריז.

 

ספינה של חיל הים (ארכיון) ספינה של חיל הים (ארכיון) צילום: רוני טל דובר צהל

 

איסקנדר (אלכסנדר) ספא נולד לפני 64 שנים למשפחה נוצרית־מארונית אמידה בעיירה ג'דיר שבצפון לבנון. אביו, שהיה פקיד ממשלתי בכיר, מימן לו לימודי כלכלה ומינהל עסקים בארצות־הברית, וגם דאג לרקום עבורו רשת ענפה של קשרים בקהילה העסקית. בגיל 22 כבר עבד ספא בחברת קבלנים בסעודיה ופיקח על פרוייקט ענק: בניית שדה התעופה הצבאי בריאד. הוא למד לתואר שני בבית הספר הגבוה לעסקים "אינסאד" בפונטנבלו בצרפת, החל להשקיע בעסקאות נדל"ן, ובשלב מאוחר יותר הקים יחד עם אחיו אכרם חברת ספנות, תוך שהוא רוכש לעצמו יריבים ומתחרים. את חופשותיו נהג לבלות בסן־טרופז.

 

"לבנון היא המולדת שלי, אבל אחרי 20 שנות מלחמת אזרחים אני מרגיש בבית גם בצרפת ובבריטניה", הסביר את דילוגיו בין לונדון, פריז ונסיכויות הנפט במפרץ. פעם אף חשף את בטנו לעין המצלמות והציג את הצלקות שגרמו לו מפגיעת שני קליעים במהלך מלחמת האזרחים, כאשר לחם במסגרת המליציות הנוצריות. אז גם דבק בו הכינוי "סנדי".

 

ספא, שמגדיר את עצמו "אזרח העולם הגדול", מעדיף לנהל חלקים ניכרים מפעילותו הדיסקרטית מנסיכות אבו־דאבי שבמפרץ הפרסי, שם הוא מתגורר כיום. באבו־דאבי הוא יכול להנחית את מטוסו הפרטי, לצאת ולהיכנס מבלי שתמונותיו יככבו באמצעי התקשורת, ואיש אינו חוקר אותו מיהם אנשי הקשר שבאמצעותם הוא מנהל את עסקיו.

 

אך למרות ניסיונותיו להתרחק מאור הזרקורים, ספא הוא שם מוכר לציבור הצרפתי בגלל מעורבותו בשתי פרשיות מפוקפקות בשנות ה־80 ו־90. הראשונה, בסוף שנות ה־80, קשורה לכופר ששילמה ככל הנראה ממשלת צרפת כדי לשחרר קבוצה של דיפלומטים ועיתונאים צרפתים שנחטפו בלבנון. הפרשיה השנייה, המכונה "אנגולה־גייט", התפוצצה ב־1991, כאשר התברר שפוליטיקאים מהימין בצרפת ניסו להעביר כלי נשק בשווי של כ־790 מיליון דולר לנשיא אנגולה ז'וזה אדוארדו דוס סנטוס, שנלחם במורדים בארצו. בשני המקרים נעלם חלק מן הסכום בדרך, ושמו של ספא עלה בחקירה כמי שתיווך בין הצדדים וגזר קופון שמן. גורם אנונימי סיפר לעיתון צרפתי באותה תקופה כי לאיסקנדר "קשרים בכל הקהילות במזרח התיכון, כולל ישראל והמוסד".

 

מאז הספיק ספא להקים עם אחיו את חברת "פריבינווסט", שמשרדיה יושבים בפריז ובביירות. הם חולשים על חברת ההשקעות טריאקורפ, על מספנת CMN הצרפתית, וגם על מספנת "אבו־דאבי מאר" – זו שבונה את ספינות הסער 6. ב־2010 עלה שמו של ספא כמתווך בין סעודיה לחברת דאסו הצרפתית, המנסה למכור לסעודים את מטוסי הקרב שלה מדגם "רפאל". ב־2012 פורסם כי ספא, חברו של סיף אל־איסלאם, בנו של מועמר קאדפי, ניסה לתווך בעסקאות בין לוב למספנות שונות בעולם. הוא גם תיווך בעסקת רכישה של שתי ספינות קרב לחיל הים של אלג'יריה מחברת הספנות הגרמנית TKMS. לפני שנתיים, בראיון נדיר, הסביר ספא כי "הסחר בפריגטות ובספינות קרב משתלם הרבה יותר מבנייה ותיווך של ספינות אזרחיות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x