$
בארץ

נמלי חיפה ואשדוד: חשש ממשבר מחודש אחרי החגים

ל"כלכליסט" נודע כי שוחרר הפקק של המכולות בנמל אשדוד לאחר חודשיים של עיכובים. יבואנים חוששים כי ללא פתרון מערכתי העומסים ישובו בקרוב. ובנוסף: פוצצו פגישות בנוגע לדרישה לחסינות מפיטורים לעובדי דור ב' בנמלים, כולל איום מרומז בעיצומים

נורית קדוש וליאור גוטמן 07:0628.09.16

הסחבת והעיכובים בשחרור מכולות מזון שאפיינו את התנהלות תחנת ההסגר של משרד הבריאות בנמל אשדוד פסקו בשבועיים האחרונים. כך נודע ל"כלכליסט". אלא שלהערכת יבואנים מדובר בהקלה כמעט מקרית והעומס צפוי לשוב כבר אחרי החגים. משבר נוסף צפוי בנמלים עם תום חגי תשרי: איום מרומז בשביתה מצדו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אם לא יתקבלו הסכמות בנוגע להבטחת זכויותיהם של עובדי דור ב'.

 

אחרי שבחודשיים האחרונים נרשמה בנמל אשדוד המתנה של כשבועיים עד לשחרור מכולות המזונות, לדברי יבואנים בשבועיים האחרונים נרשם שיפור בקצב השחרור וזמן ההמתנה עומד על כיומיים־שלושה. אלא, שלהערכת היבואנים מדובר בהקלה זמנית בלבד. "לא נרשם שינוי בכמות התקנים של משרד הבריאות לתחנת ההסגר בנמל אשדוד ולא בוטל השינוי במשך קבלת הקהל בתחנה שקוצר בחודשים האחרונים לפעמיים בשבוע, לשעתיים בלבד, ולכן הבעיות צפויות לחזור אחרי החגים", חושף גורם העוסק בשחרור מכולות בנמל עבור יבואנים שונים. הערכות בקרב יבואנים הן כי השיפור נגרם בזכות חג הקורבן במגזר הערבי לפני כשבועיים. "למשך ארבעה־חמישה ימים לא היתה פעילות של שחרור מכולות שיובאו למגזר הערבי, בשל החג וזה הקדים את הטיפול במכולות רבות שהמתינו", הסביר אחד מהם. סיבה נוספת נוגעת להגברת השימוש ב"מסלול הירוק", שפתחה רפורמת הקורנפלקס שתיכנס בסוף השבוע לתוקף כחוק. "בחודשים האחרונים רפורמת הקורנפלקס פעלה כהוראת שעה ולקח ליבואנים זמן להבין כיצד מגישים בקשות ממוחשבות שמצמצמות משמעותית את היקף הבדיקות שעורך משרד הבריאות. ככל שחלף הזמן, יותר יבואנים הבינו איך לפעול באמצעות המערכת הממוחשבת וזה הוריד מהנטל על תחנת ההסגר", הסביר יבואן.

 

יבואן מוצרים טריים בקירור טוען כי חלק מפתרון לבעיית העיכובים נובע מהלחץ שהופעל על משרד הבריאות: "כשבמשרד הבריאות הבינו שכבר לא נותרו שקעי חשמל פנויים למכולות הקירור ותקופת החגים מתקרבת, יחד עם איום השביתה של עובדי הנמל, החלו לזרז את ההליכים". בתגובה, משרד הבריאות תגבר זמנית את תחנת ההסגר באשדוד בעובדים מתחנת ההסגר בנתב"ג בכדי שהצוות הקיים יוכל להתגבר על העומס.

 

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. "צריך שקט נפשי לעובדים" יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. "צריך שקט נפשי לעובדים" צילום: נמרוד גליקמן

 

האיומים האיצו את קצב שחרור המכולות

 

בחודש יוני נחשף ב"כלכליסט" כי בנמל אשדוד נרשמים עיכובים חריגים בשחרור מכולות מזון, הכרוכים בתוספת עלויות גבוהות המייקרות את המחיר לצרכן. לטענת יבואנים רבים, מאז יוני ועד לפני כשבועיים נרשמו עיכובים קבועים של כשבועיים בשחרור משלוחי מזון, בגינם שולמו דמי אחסנה לנמל ודמי השהייה לחברת הספנות.

 

בסוף אוגוסט איימו יבואני המזון, שנדרשו לתשלומים חריגים על העיכובים המתמשכים, לגלגל את העלויות אל מחירי המוצרים לצרכנים. היבואנים העריכו את ההוצאה היומית על אחסנה והשהייה בכ־110 אלף דולר ליום לכ־2,500 המכולות הממתינות לטיפול עובדי תחנת ההסגר של משרד הבריאות בנמל. במונחים של כ־12 ימי עיכוב, מדובר בכ־1.35 מיליון דולר. נוכח הנזקים הכספיים הודיעו היבואנים, באמצעות איגוד לשכות המסחר, למשרד הבריאות על כוונתם לתבוע אותו. "ככל שהנושא לא יזכה לפתרון באופן מיידי, בכוונת יבואני המזון להגיש תביעה משפטית בגין הנזקים הנגרמים להם הנובעים מהעיכובים בתחנת ההסגר", כתבו עורכי הדין של האיגוד ממשרד גולדפרב זליגמן למירה היבנר, היועצת המשפטית של משרד הבריאות. זמן לא רב לאחר מכן, החל להרשם שיפור בקצב שחרור המכולות.

 

 

 

סכסוך העבודה מאיים על העבודה הסדירה

 

ובינתיים, סוגיה אחרת מאיימת על עבודתם הסדירה של נמלי חיפה ואשדוד. ימים ספורים לפני תקופת החגים, סכסוך העבודה בנמלי חיפה ואשדוד שוב מרים את הראש: ל"כלכליסט" נודע שישיבות העבודה שהתקיימו שלשום ואתמול מול הנהלות נמלי אשדוד וחיפה, ובנוכחות נציגי האוצר ומשרד התחבורה, "התפוצצו" על רקע דרישה חוזרת של יו"ר ההסתדרות ניסנקורן להבטיח חסינות מפיטורים לעובדי דור ב'. מדובר בכ־400 עובדים בכל נמל (אשדוד וחיפה) שאמורים לטענתו לקבל רשת ביטחון תעסוקתית לפיה כל שינוי עתידי בהיקף כוח האדם של העובדים או צמצומי מחלקות לא יפגעו בהם, כך שלמעשה, פרט לעבירות משמעת - אף אחד לא יוכל לשלוח אותם הביתה. יצוין שדרישת החסינות של ניסנקורן אינה חדשה והיא עלתה בעבר ביחס לנמל חיפה, בעוד רשות החברות הממשלתיות מתנגדת בכל תוקף.

 

רק בתחילת החודש חתם ניסנקורן על הסכם מסגרת חדש לנמלי חיפה ואשדוד, במסגרתו סוכמו העקרונות העיקריים אולם חלק מהנושאים שנשארו במחלוקת נדחו לדיונים בשלב הבא. והשלב הזה הגיע כעת ומהר מאוד עלה על שרטון. הישיבה שלשום הסתיימה בטונים גבוהים, ומשתתפיה קיוו כי יום חדש יביא הבנות חדשות בין הצדדים. אולם גם בישיבה היום לא הצליחו להגיע להסכמות ואלר איומים מצד חלק מראשי הוועדים כלפי הפקידות הממשלתית, הפגישה פוזרה ללא פתרון.

 

מכולות המזון שהיו תקועות בנמל אשדוד. זמן ההמתנה הנוכחי הוא יומיים־שלושה מכולות המזון שהיו תקועות בנמל אשדוד. זמן ההמתנה הנוכחי הוא יומיים־שלושה צילום: גדי קבלו

 

הסכם המסגרת שנחתם לפני שלושה שבועות השווה את מסגרת השכר הקיבוצית של כלל המשק לזו של עובדי הנמלים במסגרתה הם יהיו זכאים לתוספת שכר ממוצעת בגובה 7.75%. בנוסף, עובדי דור ב' ייהנו מתוספת שתגיע ל־11%־12%, במטרה לצמצם את הפערים בין עובדי דור א' לעובדי דור ב' בנמלים. בהתאם לתוספות השכר הצפויות, יוגדלו גם ההפרשות לקופת הגמל של העובדים. בנוסף, העובדים יהיו זכאים לתשלום החלק הראשון של המענק החד פעמי שמעוגן בהסכם המסגרת (עד 1,000 שקל בהתאם לחלקיות המשרה), שישולם לעובדים במהלך החודשיים הקרובים. בנמל אשדוד העריכו את עלות ההסכם הקיבוצי לנמל בכ־30 מיליון שקל.

 

בשיחה עם "כלכליסט" אומר ניסנקורן שהוא נזהר מלפגוע בעבודת הנמלים בחגים, אבל אם הסכם המסגרת מול האוצר לא יבטיח את ביטחון העובדים הוא לא יהסס להוביל את המהלכים של שיבושי העבודה בנמלים בעצמו. "זו דרישה בסיסית ונכונה", אמר. "העובדים הולכים לרפורמה ואנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו מחר ללא עבודה. אנחנו מבקשים שהרפורמה לא תגרור מצב של קריסה בתוך הבית וצריך שקט נפשי לעובדים".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x