שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי לכלכליסט

פתיחת קו הרכבת המהיר מת"א לי־ם צפויה להידחות בחצי שנה

החריגה בלו"ז בניית הקו נובעת בעיקר מאי־הבנה בין הרכבת לחברה הספרדית שזכתה במכרז לתכנון וביצוע חשמול המסילות, שטוענת שהיא רק קבלן ביצוע

ליאור גוטמן 08:1325.09.16

בכירי רכבת ישראל צפויים לקיים פגישה עם גורמים במשרד התחבורה בכדי לדון בחריגה בלוח הזמנים בעבודות הקו המהיר מתל אביב לירושלים, שעל פי הערכות עלולה לעכב את פתיחתו בחצי שנה.

עיקר העיכוב נובע מבלבול שנוצר במכרז לתכנון ולביצוע חשמול קווי הרכבת, בו זכתה Semi הספרדית, שהציעה 2 מיליארד שקל. עם תחילת העבודות בשבועות האחרונים, התברר שהחברה מתעכבת, בטענה שהיא קבלן ביצוע בלבד, ולא אמונה על תכנון המסילות, זאת אף שבמכרז נכתב במפורש כי מדובר בתכנון וביצוע.

 

מאז הודעתה, החלו סדרת פגישות עם רכבת ישראל, ולפני כחודש נערכה ישיבה בין שני הצדדים. לאחריה הבינו ברכבת שנקלעו לבעיה, ובשבוע שעבר הוכרזה חברת תהל כזוכה במכרז תכנון החשמול, בעלות של כ־50 מיליון שקל.

 

מלבד זאת, קיימים עיכובים נוספים הקשורים לחשמול 60 הק"מ שיחברו בין דרום תל אביב לבנייני האומה בירושלים, וביניהם תכנון ראשוני של עבודות החשמול שטרם הושלם; פריסת קווי החשמל שלא החלה; עבודות על תחנות תשתיות החשמל שנמצאות בחיתוליהם; והזמנת ציוד חשמלי מחו"ל שלא בוצעה.

 

בנוסף לאלו, קיים עיכוב באספקת קטרים חשמליים לרכבת. בומברדייה הקנדית, שזכתה במכרז לאספקת 62 קטרים אמורה לספק קטר אחד עד מרץ 2017 כדי שנהגי הרכבת יתאמנו לקראת הפעלת הקו שנה לאחר מכן. הרכבת טרם העמידה מסילת אימון לתרגול.

 

בדצמבר האחרון פרסמה הרכבת הודעה לבורסה ש־Semi היא הזוכה במכרז הענק לחשמול מסילות הרכבת. מדובר באחד מהמכרזים הכי חשובים של החברה שהיקפו כשני מיליארד שקל, זאת מתוך תקציב ענק - והכי גדול בתולדות החברה של כ-14 מיליארד שקל - להסבת כלל המסילות בישראל - מעבודה בציוד דיזל ישן ומזהם לציוד חשמל.

 

המכרז הנוכחי מול Semi כולל חשמול כ- 420 ק"מ קווי רכבת, תכנון והקמת 14 תחנות השנאה רכבתיות, תכנון והקמת מערכת הולכת חשמל עילית, תכנון והקמת מערכת שליטה ובקרה והקמת רשת חשמל במתחמי ומוסכי הרכבת. "פרויקט הסבת רשת מסילות הרכבת לחשמל, הוא ללא ספק אחד מהפרויקטים המשמעותיים שמבצעת רכבת ישראל מאז היווסדה", מסר אז מנכ"ל החברה בועז צפריר, בעודו מסביר מדוע המתמודדות האחרות במכרז (אלסטום שעתרה כנגד הזכייה של הספרדים, סימנס ואלקנור) לא התאימו לפרויקט. על פי ההערכות, ההצעה של הספרדים הייתה נמוכה בכמיליארד שקל מהאחרות, מה שהקל עליה לזכות בפרויקט הענק.

 

מרכבת ישראל נמסר כי "למנהלת הפרויקט יש פתרונות וחלופות למהמורות אלה, לפיכך רכבת ישראל דבקה בלו"ז המתוכנן להפעלת הקו המהיר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x