$
בארץ

האוצר בונה על שטח תפוס: שדות סולאריים חדשים מתנגשים בתוואי הרכבת

האוצר מינה ועדה לפרסום מכרז להקמת תחנות כוח סולאריות באיזור דימונה. אלא שבשטח המיועד מתוכננות מסילות, והרכבת טרם אישרה את הזזתן

ליאור גוטמן 08:0820.09.16

החשבת הכללית במשרד האוצר מיכל עבאדי־בויאנג'ו, מינתה אתמול ועדת מכרזים בין־משרדית משותפת למשרדי האוצר, האנרגיה ורשות החשמל לפרסום מכרז חדש להקמת תחנות כוח סולאריות בנגב, באזור דימונה, אך ניצבת בפני בעיה.

 

 

 

בכוונת רכבת ישראל להקים תוואי של רכבות מטענים בעיקר שיקיפו את דימונה, והמסלול של חלקן אמור לחצות את השדות הסולאריים. לכן, עתיד הקמת תחנות הכוח הסולאריות תלוי בכוח השיכנוע של האוצר, שינסה לגרום לרכבת להזיז את המסילה.

 

לפי האוצר, תחנות הכוח יספקו כ־500 מגה־ואט חשמל, היקף ייצור גדול במיוחד שעולה על ייצור תחנת כוח פרטית שפועלת על גז טבעי. הפעלתם של המתקנים הסולאריים יכפיל כמעט פי 2.5 את כלל ייצור החשמל הירוק כיום, שעומד על כ־340 מגה־ואט.

תצורת המתקנים שאמורים לקום בדימונה, בשטח המשתרע בינה לבין ירוחם, עדיין לא נקבעה, והאפשרויות נעות ממתקן אחד ענק ועד לשמונה מתקנים גדולים. במידה והאוצר יצליח לשנות את מיקום קווי הרכבת העתידים, הוא יוכל להוציא את המכרזים, תוך שאיפה להפעיל את תחנות הכוח ב־2019.  

שדה סולארי של אנלייט אשלים במושב חלוציות בנגב שדה סולארי של אנלייט אשלים במושב חלוציות בנגב צילום: אתר החברה

 

היזם שיבחר להקים את המתקנים יזכה באגרת שימוש של תעריף שינוע כנראה בין 25–30 אגורות לקילו־ואט/שעה. התעריף נמוך בחצי מתעריף החשמל הביתי.

 

החש"כלית אמרה כי הפרויקט בדימונה דרום יחד עם התחנה באשלים צפויים להוות אבן דרך משמעותית בעמידה ביעד הממשלה לפיו עד שנת 2020 ייוצר 10% מהחשמל במשק הישראלי ממקורות אנרגיה מתחדשים.

 

בתוך כך, באוצר מדווחים על התעניינות גבוהה במכרז דומה שיוקם באשלים שבנגב, בו מוקמות כבר שלוש תחנות כוח ירוקות וזו החדשה תהיה הרביעית. עשר קבוצות אושרו במסגרת הליך המיון להקמה ביניהן שיכון ובינוי, אנרג'י נובל, אנלייט אשלים סולארי ואנרג'יקס, בילקטריק אשלים, סולארית דוראל ואנרגיות מתחדשות בע"מ.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x