$
בארץ

מנכ"ל דניה סיבוס: "קריסת החניון - עקב כשל הנדסי ולא בטיחות"

ועדת העבודה של הכנסת דנה בהתמוטטות החניון ברמת החייל; רונן גינזבורג: "דניה תעשה הכל כדי לשתף פעולה עם גורמי החקירה"; רשם הקבלנים: "אנחנו רוצים דיווחים קבועים ממשרד הכלכלה על תאונות עבודה"

רוני זינגר 11:3208.09.16

"בלי לעבור על צו איסור הפרסום, במקרה הנוכחי יש כנראה כשל הנדסי ולא עניין של בטיחות בעבודה", כך אמר רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס בוועדת העבודה והרווחה שדנה הבוקר באסון קריסת החניון ברמת החיל השבוע. "אני מביע צער עמוק על מותם של העובדים באתר. אני מהנדס אזרחי בעצמי, מנהל עבודה מוסמך, למרבה האירוניה אני גם קצין חילוץ וזה טראגי וקשה מאוד האירוע זה קשה לי. מהכבוד שאני רוחש הסכמתי להופיע למרות הלחץ שאנחנו בו נמצאים. קשה לי להתייחס לאירוע כי יש צו איסור פרסום ואני לא רוצה לפגוע בחקירה. דניה תעשה הכל כדי לשתף פעולה עם גורמי החקירה לחקר האמת. מהרגע הראשון לא נסתיר דבר וניתן את מלוא החומר. המקרה הנוכחי לא קשור לבטיחות בעבודה החניון עמד שלושה ימים לפני מסירה. יש פה כנראה כשל הנדסי ולא נושא של בטיחות".

 

ח"כ דב חנין שאל את גינזבורג, האם במבט לאחור היתה טעות לקחת אדריכל לצמצום עלויות?

גינזבורג השיב, "הדברים שצוטטו מפי בעניין הוצאו מהקשרם. את הפרויקט הזה ניהל מהנדס ולא אדריכל. המתכנן הראשי בכל פרויקט הוא האדריכל והוא לוקח צוות יועצים שמלווה אותו בתכנון. הקונסטרוקטור שנלקח לפרויקט הוא מהרציניים במדינה. הקבלן עבד בשת״פ עם האדריכל בפרויקט, כי קבלן מבצע יושב עם מתכנן הפרויקט הקונסטרוקטור ומגיע לביצוע מדויק יותר. כל מנהלי הפרויקט בדניה סיבוס הם מהנדסים מוסמכים בוגרי מוסד מוסמך. לעתים הם אחראים על הביקורת לפעמים עושה זאת מתכנן הפרויקט. בדניה סיבוס חרתנו על דגלנו שכל עובד שיוצא לעבודה יחזור לביתו. יש לנו 12 ממוני בטיחות בתוך החברה. יש לנו בישראל מעל 60 אתרים מהגדולים במדינה ובכל אתר יש לנו מנהל אתר מוסמך. יש לנו הקפדה יתרה בנושא הבטיחות, אנחנו מדריכים את העובדים בכל השפות בנושא, יש בית ספר לבטיחות״.

קריסת החניון ברמת החיל קריסת החניון ברמת החיל צילום: רויטרס

 

יו"ר ועדת העבודה, אלי אלאלוף אמר לגיזבורג, "האחריות על קריסת החניון היא עליך". על כך השיב גינזבורג, "תקלות קורות".

 

מוקדם יותר דיברה ראש מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה ורדה אדוארדס. לדבריה, משרד העבודה והרווחה בוחן אפשרות להפעלת פרויקט ייחודי טכנולוגי, שיזרים למשרד מידע בזמן אמת מאתרי בנייה ברחבי הארץ. ״המידע יעבור אלינו בו זמנית, נקבל הזרמה של מידע שוטף ונוכל לעשות סיווג של מידע ולהתייחס לדברים במהירות האפשרית״.

 

מנכ״ל משרד העבודה אמר כי בכוונת המשרד להגדיל את העיצומים הכספיים על לקויות שיתגלו באתרי בנייה, ובעניין זה המשרד יקדם חקיקה כבר במושב הכנסת הקרוב שייפתח אחרי החגים.

 

אדוארדס הוסיפה כי מבדיקה של האירוע עד כה, עולה כי ״האירוע נגרם בגלל תכנון וביצוע של הבנייה באתר ולא בגלל התנהגות העובדים״, והסבירה כי סמכות המשרד היא בנוגע לאכיפת נוהלי עבודה ולא בנוגע לאכיפת חוקי תכנון ובנייה.

 

קודם אליה דיברה סנ״צ איריס ברק מאגף החקירות שלא מסרה מידע מהחקירה, עליה מוטל צו איסור פרסום, אך אמרה כי המשטרה בוחנת בימים אלה הקמת יחידה ארצית שתתמקד בחקירת תאונות עבודה, וזאת לאור לקויות שהתגלו בממשק בין המשטרה לבין גופים אחרים העוסקים בנושא ולאור חוסר הידע הקיים במשטרה בחקירת הנושא.

 

רשם הקבלנים אמנון כהן נשאל בדיון על ידי יו״ר הוועדה אלי אלאלוף האם בעשור האחרון נשלל רישיון של קבלן בגלל ליקויים שהתגלו בעבודתו. כהן גמגם וטען כי משרדו מתקשה לקבל דיווחים בנושא אך אלאלוף קטע את דבריו ואמר לנוכחים, ״אני אגיד לכם, 0 קבלנים. זה אומר משהו על האפקטיביות של עבודת רשם הקבלנים בנושא״.

 

רשם הקבלנים אמר עוד כי ״באירוע הנוכחי, צוות שלנו הגיע למקום מיד. העמדנו דו"ח ראשוני עם ממצאים ראשוניים אבל אנחנו מחכים לממצאי חקירת המשטרה. עובד לא מת סתם באתר. לא תמיד זה באשמת הקבלן אבל הרבה פעמים כן, וצריך למצות את העניין הזה. אנחנו רוצים דיווחים קבועים של תאונות עבודה כדי שנוכל לזמן את הקבלנים ולקנוט אמצעים. אלא שעד רגע זה לא קיבלנו דיווחים ממשרד הכלכלה למרות פניות סיזיפיות. בעקביות לא נותנים לנו את נתוני תאונות העבודה ואני לא יודע למה״.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x