שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

הרכבת מציגה: 8 ימים של סיוט בספטמבר

1.5 מיליון נסיעות יבוטלו ו־200 אלף נוסעים ייפגעו מדי יום. זה מה שצפוי לקרות כשקו תל אביב-חיפה ייסגר לשמונה ימים לצורך ביצוע עבודות תשתית. ללא עבודות בשבת המצב יהיה חמור יותר. הכל יכול היה להימנע אילו היתה מוקמת מסילת גיבוי

ליאור גוטמן 06:4908.09.16

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, בסוף השבוע השלישי של חודש ספטמבר רכבת ישראל תוציא לפועל את תוכניותיה ותסגור את המסילה בין תל אביב לחיפה לשמונה ימים ברציפות כדי לבצע עבודות בשני פרויקטים.

 

כתוצאה מכך 1.5 מיליון נסיעות של הרכבת צפויות להתבטל, 200 אלף נוסעים שמשתמשים מדי יום בקווי הרכבות שנוסעות בין תל אביב לחיפה צפויים להיפגע, יהיה צורך בהפעלתם של אלפי אוטובוסים שיספקו מענה לצורכי התחבורה של הנוסעים והנזק הכספי לרכבת יעמוד על כ־80 מיליון שקל לפחות.

 

מדובר בעבודות שתוכננו זה מכבר, אולם מסיבה שאינה ברורה הן הוסתרו מהציבור הרחב שלא ידע על קיומן. למעשה, אילו לא היתה פורצת הסערה סביב העבודות בשבת בסוף השבוע האחרון, שאותה ליבו כל הצדדים המעורבים - ראש הממשלה בנימין נתניהו, המפלגות החרדיות ושר התחבורה ישראל כץ - סביר להניח שדבר קיומן לא היה נודע עד לרגע שבו הציבור היה מגלה על בשרו שקו תל אביב־חיפה נסגר ליותר משבוע.

 

הסיבה לסגירה: שני פרויקטים מרכזיים

 

עיון בתוכניות העבודה של רכבת ישראל מעלה כי הסיבה לכך שרוצים לסגור את המסילה שבין תל אביב לחיפה למשך הזמן הזה היא עבודה על שני פרויקטים במקביל.

הפרויקט הראשון הוא מסילת השרון, שלפי תוכנית העבודה של הרכבת כולל "הקמת מסילה כפולה בין רעננה לקו החוף באורך של כ־24 ק"מ, תוך העתקת מסילות החוף בקטע שבין תחנת הרצליה לתחנת רשפון אל בין מסלולי כביש 2, לרבות הכפלת מסילות החוף בקטע שבין תחנת הרצליה לתחנת האוניברסיטה בתל אביב".

 

העבודות האלו תוקצבו בכ־600 מיליון שקל, ולמעשה הן החלו ביום שישי האחרון עם פירוק חלק מהמסילה שבצפון תל אביב, שנשארה מפורקת עד ליום ראשון, משום שכמה דקות לפני כניסת השבת הורה ראש הממשלה על הפסקת העבודות כדי לא לחלל שבת.

 

הפרויקט השני שמצריך את הפסקת תנועת הרכבות בין תל אביב לחיפה למשך שמונה ימים הוא הפרויקט שמכונה A1. מדובר בקו הרכבת שמחבר בין ירושלים לתל אביב - פרויקט שיצא לדרך לפני כ־15 שנה עם תקציב של 3.2 מיליארד שקל שבינתיים התנפח ל־7 מיליארד שקל. הקו עצמו ייפתח לציבור הרחב בעוד כשנה וחצי לפי התוכניות, ובמהלך הימים שבהם המסילה תהיה סגורה רכבת ישראל מתכננת להציב את תשתית החשמול הכבדה של הקו הזה.

 

קו הרכבת בין תל אביב לירושלים סבל מחבלי לידה קשים. במהלך השנים פורסמו דיווחים שונים על כרייה לא מדויקת לכאורה של מנהרות, פיצוצים ברצפת המעברים כתוצאה מחדירת מים ושלל עיכובים שונים שחלקם התגלגלו לבית המשפט. תשתית החשמול היא שלב חשוב בדרך לפתיחתו המלאה של הקו במועד המתוכנן.

 

ברכבת לא יודעים אילו קווים נוספים ייפגעו

 

הבעיה המרכזית בכל הנוגע לעבודות על הפרויקטים האלו שמצריכים את סגירת המסילה בין תל אביב לירושלים למשך ימים לא מעטים היא שנכון לאתמול, אנשי רכבת ישראל לא יודעים כלל לומר אילו קווים ייסגרו, פרט לקו שבין תל אביב לחיפה, ומה הפתרון שיעמוד לרשות הנוסעים שמשתמשים בקווים האלו.

 

אם בוחנים את היחס של הרכבת לנוסעים לאחר הכאוס שאירע ביום ראשון האחרון, ייתכן שיש להם סיבה לדאגה לקראת מה שצפוי לאחר שהעבודות בסוף החודש הקרוב יסתיימו. אחת הנוסעות שמחזיקה ברשותה כרטיס חופשי חודשי פנתה ל"כלכליסט" וסיפרה שבתחילת השבוע היא פנתה לרכבת ישראל בבקשת פיצוי על שום שלא היו רכבות ביום ראשון. מהרכבת נאמר לה כי אין בכוונתם לתת פיצוי בשל העבודות שהתבצעו במהלך יום ראשון במקום במהלך יום שבת ושפגעו בנוסעים רבים. עוד אמרו לה שבנוגע לעבודות הצפויות לקראת סף החודש יש לבוא ולדרוש פיצוי באופן עצמאי, שכן הרכבת מצדה לא תיזום החזר כספי.

נתניהו וכץ. הסמכות בידיים של שר העבודה והרווחה נתניהו וכץ. הסמכות בידיים של שר העבודה והרווחה צילום: הדס פרוש

 

אחד מעובדי הרכבת אמר אתמול ל"כלכליסט" ש"עצוב לי לראות לאן המצב הידרדר. אני עובד כבר 20 שנה ברכבת ואף פעם לא היה מצב שסגרו מסילה לשמונה ימים, ועוד כזאת שבה נוסעים יותר מ־200 אלף איש מדי יום. אבל ככה זה כשעושים הכל טלאי על גבי טלאי על גבי טלאי בלי שיש תוכנית מסודרת ל־15–20 שנה קדימה".

לדבריו, העבודות הנוכחיות, שאחת ממטרותיהן היא חיבור מסילת החוף לקו השרון עם שלוחות לרעננה והרצליה, נעשות גם משום שהתוואי לא נבנה לפי התוואי המקורי, וכעת יש צורך לבצע שינויים. "זה מזכיר לי את תחנת הרכבת שפתחו בראש העין בזמנו. אחרי שבנו את התחנה ראו שהיא לא יושבת על התוואי העתידי של הקו לכפר סבא והזיזו אותה 300 מטר ימינה כדי שתתאים לקו".

 

להערכת אותו עובד, את הפגיעה הגדולה מסגירת המסילה בין תל אביב לחיפה בימים האלו יספגו תושבי חדרה ונתניה שנשענים על הקו כאמצעי תחבורה עיקרי לתל אביב.

 

כש"כלכליסט" פנה לרכבת כדי לברר את הפרטים האלו, התקבלה סדרת תשובות שלפיה מאז הפיאסקו התקשורתי של סוף השבוע האחרון, הם לא יודעים את התשובות לשאלות האלו וגם לא יודעים כלל אם כל העבודות שמתוכננות לפרק הזמן הזה יתקיימו.

 

כרגע הכל תלוי ונמצא בידיו של שר העבודה והרווחה חיים כץ. לפי החוק, שאותו הבהירו שופטי בג"ץ לנתניהו כשקבעו כי ההוראה על הפסקת העבודות בשבת אינה בסמכותו, כץ הוא היחיד שמורשה לספק היתרי עבודה בשבת. לאחרונה הודיע כץ כי הוא יבחן לעומק את הנושא. במסגרת זאת, ולקראת העבודות המתוכננות, כץ קיבל תדרוך מקצועי בליל שלישי מאנשי משרד התחבורה ורכבת ישראל על הפרויקטים. אנשי הרכבת ביקשו ממנו שיאפשר את העבודות וניסו להסביר לו עד כמה הן נחוצות.

 

המסילה המזרחית: הפתרון שבמגירה

 

למעשה, כל הצרות האלו, או לפחות מרביתן, יכלו להימנע אם היתה מסילה, שעליה נוסעות רכבות מצפון לדרום, מקבילה לזאת שקיימת לאורך החוף. אלא שתוכנית כזאת קיימת וברכבת ישראל מכירים אותה. קוראים לה המסילה המזרחית.

 

לפי דו"חות רכבת ישראל לסוף 2015, המסילה המזרחית היא קו שינוע מצפון לדרום ומדרום לצפון וישמש כגיבוי למסילה שבין תל אביב לחיפה. העיקרון דומה לעיקרון שלפיו כביש החוף (כביש 2) הוא כביש הגיבוי הציבורי לכביש תל אביב־חיפה הישן (כביש 4). ניתן לומר שגם כביש 6 הוא כביש גיבוי, אך הוא אינו ציבורי משום שהנסיעה בו כרוכה בתשלום.

מנכ"ל הרכבת בועז צפריר. תשובות מגומגמות מנכ"ל הרכבת בועז צפריר. תשובות מגומגמות באדיבות: דוברות רכבת ישראל

 

הפרויקט כולל הקמה של מסילה כפולה באורך של כ־70 ק"מ בקטע שבין מסילת החוף הדרומית לתחנת פרדס חנה לתחנת לוד. מטרת הקמת המסילה היא "יצירת עורף רכבתי למסילות החוף", ולאורף התוואי שלה מתוכננות כמה תחנות חדשות, בהן חדרה מזרח, אחיטוב, טייבה, טירה, ראש העין דרום ואלעד.

 

לפי הרכבת, "בחודש דצמבר 2015 הוצג במשרד התחבורה דו"ח בדיקה כלכלית שקבע כי המסילה נמצאה כלכלית למשק. שר התחבורה הורה לחברת כביש חוצה ישראל לחדש ולקדם תכנון מפורט של הפרויקט".

 

הסיבה לכך שהיה צריך להכריז על הפרויקט ככלכלי היא כי לפי דו"ח הרכבת לסוף 2014, הפרויקט הזה, שתקציבו עומד על 11 מיליארד שקל, הופסק משום ש"נכון למועד פרסום הדו"ח, הנחה משרד התחבורה את רכבת ישראל להפסיק את תכנון המסילה המזרחית עד לסיום בדיקת הכדאיות הכלכלית".

 

הפרויקט הפך שוב לכלכלי לאחר שהרכבת קיבלה תקציב של 29 מיליארד שקל עד ל־2030 למימון מגוון פרויקטים, כוללל יצירת גיבוי למסילת החוף. אך נכון להיום, כפי שדיווחה הרכבת בדו"ח שלה לסוף 2015, "הפרויקט, שמתוכנן על ידי חברת כביש חוצה ישראל, אינו מתוקצב לביצוע נכון למועד פרסום הדו"ח".

 

רכבת ישראל סירבה להגיב לכל השאלות שנשאלה, לרבות משך הזמן החריג שנדרש לשם ביצוע העבודות; אילו עוד קווים יפסיקו לפעול, פרט לקו תל אביב־חיפה, אילו אלטרנטיבות יעמדו לרשות הנוסעים במקום הרכבת; והאם, והיכן, הנוסעים קיבלו עדכונים לגבי העבודות בשבת הקרובה, זאת שאחריה וזאת שתגיע בסוף החודש.

 

הדבר היחיד שהסכימו אנשי הרכבת לומר בתגובה הוא ש"רכבת ישראל תפרסם את כל המידע לציבור ברגע שיסוכם סופית".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x