שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

הפיצוץ יעלה לתע"א עשרות מיליוני דולרים

פיצוץ הלוויין עמוס 6 הנחית מכה תדמיתית קשה על התעשייה האווירית שבנתה את הלוויין, והוא עשוי להנחית עליה גם מכה פיננסית בדמות השבת 173 מיליון דולר לחלל תקשורת, תשלום פיצויים ואובדן הכנסות מחוזים עתידיים

רעות שפיגלמן 08:0004.09.16

פיצוץ הלוויין עמוס 6 באתר השיגור שבפלורידה ביום חמישי האחרון הנחית מכה תדמיתית קשה על התעשייה האווירית שבנתה את הלוויין, והוא עשוי להנחית עליה גם מכה פיננסית בדמות השבת 173 מיליון דולר לחלל תקשורת, תשלום פיצויים ואובדן הכנסות מחוזים עתידיים.

 

מזל שיש ביטוח

היקף ההתקשרות בין תע"א לחלל תקשורת, לפי ההסכם שנחתם ב־2012, הוא 195 מיליון דולר שמתוכם קיבלה תע"א כבר 173 מיליון דולר. לפי ההסכם, משך החיים של עמוס 6 אמור היה לעמוד על 16 שנה. כמו כן, תע"א אחראית ללוויין עד רגע כניסתו למסלולו בחלל וגם אחראית לאספקת לוויין גיבוי חלופי במקרה של תקלה, שבמימונו יישאו שתי החברות במשותף. לכן החברה נדרשת להשיב לחלל תקשורת את מלוא הסכום שכבר קיבלה, אך היא גם צפויה לקבל את הכסף מחברת הביטוח שלה.

 

בנוסף, ההסכם קובע כי במקרה של איחור במסירה בפועל, שנגרם כעת כתוצאה מהפיצוץ, תע"א תפצה את חלל תקשורת בעד 10 מיליון דולר, ואם החברה תפר את הסעיף בהסכם הנוגע לבניית לוויין חלופי, היא תפצה את חלל תקשורת בסכום משמעותי שגובהו המדויק לא צוין במסגרת ההסכם.

 

מנכ"ל תע"א יוסי וייס. מכה תדמיתית מנכ"ל תע"א יוסי וייס. מכה תדמיתית צילום: עמית שעל

 

תע"א החלה בבניית לוויין חלופי בשם עמוס 6R בחודש אוקטובר 2014, אך בחודש מאי 2015 הורתה חלל תקשורת לחברה לעצור את בנייתו בשלב שבו היא עוד לא נדרשה להשתתף בעלויות המימון שלו. לא ידוע מדוע חלל תקשורת ביקשה מתע"א להפסיק את בנייתו של הלוויין החלופי. בנוסף, בשל הכשל בשיגור, תע"א תפסיד גם הכנסות מאספקת ציוד קרקעי ושירותי תמיכה ותפעול שהיא היתה אמורה לספק לעמוס 6.

 

תע"א עשויה להפסיד עשרות מיליוני דולרים ישירות מהתפוצצותו של עמוס 6, אך הסכנה האמיתית טמונה באובדן של חוזי רכש עתידיים בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשל הנזק התדמיתי שנגרם לה.

 

מעיון בדו"חות החברה עולה כי במחצית הראשונה של 2016 חטיבת מערכות הטילים והחלל היתה אחראית לכ־28% מהכנסות החברה שעמדו על 1.73 מיליארד דולר.

אך עם זאת, מרבית ההכנסות של החטיבה הזו מקורן במכירת מערכות טילים לתקיפה והגנה ולא במכירת לווייני תקשורת אזרחיים — קטגוריה שבה חלל תקשורת היא למעשה הלקוחה היחידה של החברה. לפי דו"חות החברה ל־2015, מכירותיהן של מערכות חלל (לווייני תצפית ולווייני תקשורת) אחראיות לכ־4% מהכנסות החברה באותה שנה, שהם כ־159 מיליון דולר.

 

כלומר, ההפסד הכספי הפוטנציאלי גבוה, אך לא כזה שינחית מכת מוות על החברה. עם זאת, מצבה הפיננסי של תע"א אינו מזהיר, ומאז 2011 הרווח הנקי צנח ב־91% ועמד על 8 מיליון בלבד דולר ב־2015. זאת אחת הסיבות לכך שבסוף חודש אוגוסט חתמה הנהלת החברה על הסכם קיבוצי מול ועד העובדים שבמסגרתו יפרשו מתע"א כ־830 עובדים לפחות במטרה לחסוך בעלויות.

 

"לחברה יש ביטוח"

מתע"א נמסר כי "בעקבות פיצוץ המשגר ואובדן הלוויין עמוס 6 נדרשת החברה להשיב לחלל תקשורת כ־173 מיליון דולר ולשאת בהוצאות קשורות נוספות. תע"א מחיזקה בפוליסת ביטוח המכסה את כל הסיכונים. להערכתה היא זכאית לשיפוי ביטוחי מלא והיא פועלת על מנת לקבלו".

 

תע"א סירבה להתייחס לנזק הכספי המקסימלי שעלול להיגרם לה באופן ישיר ובאופן עקיף כתוצאה מפיצוץ הלוויין.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x