$
רכב

בניסיון להתחמק מהחמרת המס הירוק: יבואני הרכב מציפים את הארץ במכוניות

היבואנים פועלים להבאת מקסימום מכוניות לפני החמרת המס על רכבים מזהמים ב־2017; המטרה: יצירת מאגר כלי רכב שאפשר יהיה למכור בתחילת השנה הבאה לפי מתווה המס הישן; עודף יבוא הרכב הביא את הנהלת נמל אילת לשכור את שטח נמל התעופה ביטבתה לאחר ששטח האחסון בנמל הימי אזל

תומר הדר וליאור גוטמן 06:5330.08.16

נמל אילת אינו מסוגל להכיל את שטף המכוניות החדשות המגיע לישראל, והחל לשכור מהמועצה המקומית חבל אילות את שטח שדה התעופה של יטבתה, וזאת כדי לאחסן בו עד לסוף השנה הנוכחית 4,000 מכוניות — כך נודע ל”כלכליסט”.

  

הסיבה לעלייה במספר המכוניות המיובאות לארץ היא היערכות יבואני הרכב לכניסת המתווה החדש של המס הירוק בינואר 2017, שעדכונו יגרור ירידה של אלפי שקלים בזיכוי ממס הקנייה על מכוניות חדשות. היבואנים צפויים לשחרר את המכוניות ממכס במהלך חודש דצמבר, ליהנות מהזיכוי הנוכחי ממס הקנייה ולמכור אותן בחודשים הראשונים של 2017 במחיר של לפני צמצום הטבות המס.

 

להערכת גורמים בנמל אילת, בנמל עצמו מאחוסנות כיום כ־20 אלף מכוניות. בשל עדכון מתווה המס הירוק והעלייה ביבוא המכוניות, גם נמלים אחרים בארץ הגיעו לתקרת האחסון שלהם. גם נמל חיפה פנה באחרונה אל חברת נמלי ישראל בבקשה לקבל שטחים בתחם עורף הנמל כדי לאחסן מכוניות נוספות.

 

בימי שגרה, שדה התעופה של יטבתה פועל במתכונת מצומצמת, ומשמש בעיקר לטיסות ריסוס חקלאיות. בעבר כבר אוחסנו מכוניות מחוץ לשטחי נמל אילת, בתמנע ובמועצת חבל אילות, וזאת בתקופות שבהן יכולת הקיבולת של הנמל הדרומי היתה מוגבלת.

 

 

השנה החזקה של היבואנים לא קשורה רק למס הירוק

 

כיום, על כל מכונית חדשה אשר מיובאת ארצה מוטל מס קנייה בגובה של 83%. ממס זה מנוכים סכומים אשר נעים בין אפס ל־16,500 שקל, בהתאם לכמות המזהמים שהרכב פולט, כשככל שדרגת הזיהום של רכב מסוים נמוכה יותר, שיעור הניכוי ממס הקנייה עליו גדל. דרגת הזיהום נקבעת על פי נוסחה של רשות המסים אשר משקללת את שיעורם של חמישה גזים מזהמים שונים: חמצן דו־חמצני, תחמוצות חנקן, חלקיקים נשימים, פחמימנים ופחמן חד־חמצני. לכל אחד מהגזים קיים משקל מסוים בנוסחה, אך מכיוון שהמכוניות הולכות ומשתכללות וכתוצאה מכך גם הופכות לנקיות יותר — רשות המסים רשאית לעדכן את הנוסחה אחת לשנתיים. עם החמרת הנוסחה בינואר הקרוב, דרגת הזיהום של רכב מסוים עלולה להשתנות, ובהתאם לכך להפחית מהזיכוי על מס הקנייה.

 

משה אשר, מנהל רשות המסים משה אשר, מנהל רשות המסים צילום: עומר מסינגר

 

 

הפעימה הקודמת של עדכון נוסחת המזהמים, בינואר 2015, גררה איתה גם כן יבוא מוגבר של מכוניות. כחודש לפני העדכון, בדצמבר 2014, יובאו ארצה לא פחות מ־51,371 מכוניות נוסעים — זינוק מטאורי ביחס ל־12,191 המכוניות שיובאו ארצה בדצמבר 2013. על פי הערכות

בענף הרכב, מגמה כזו צפויה להיות מורגשת פעם נוספת החל מאוקטובר הקרוב, והיא כאמור כבר באה לידי ביטוי בשכירת שדה התעופה. על פי נתוני רשות המסים, גם ללא קשר לעדכון נוסחת המזהמים, השנה נרשמה עלייה בייבוא המכוניות. כך, מינואר עד יולי יובאו לישראל 179,578 כלי רכב מסוגים שונים — עלייה של 40% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

 

עושים הכל כדי לקבל עוד מכוניות לפני 2017

 

החוק הישראלי מאפשר ליבואנים למכור את המכוניות כחדשות בתוך שנה אחת בלבד ממועד הייצור, ומכונית שנמכרו אחר כך חייבות להימכר כמשומשות לאחר שיבואן הרכב רשם אותן על שמו. “אין ספק שיבואני הרכב עושים כמיטב יכולתם לרתום כל רכב פנוי למשימה, לאתר כל אונייה אפשרית ולסגור כל דיל של הרגע האחרון על מציאת מלאים של מכוניות שיסופקו להם לפני תחילת השנה”, אמר ל”כלכליסט” בכיר בענף הרכב. אותו בכיר סיפר על צפי מסירת המכוניות עד סוף השנה: "על פי הערכות, אוגוסט צפוי להסתיים עם יותר מ־20 אלף מכוניות חדשות שנמסרו. ספטמבר צפוי להיות חזק, אך נובמבר צפוי להיות חלש, מכיוון שמרכזי מסירת הרכב וההכנה אינם פעילים. נובמבר ודצמבר הם חודשים רדומים, מכיוון שהלקוחות ימתינו לדגמי 2017". בנוסף, בענף מעריכים כי בינואר 2017 יימסרו יותר מ־40 אלף מכוניות.

 

בנמל אילת אישרו את הפרטים.  

אחסון כלי רכב במנחת יטבתה אחסון כלי רכב במנחת יטבתה צילום: יוסי דוס סנטוס

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x