שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

קפקא בנמל: המכולות תקועות, הציבור ישלם

משרד הבריאות עסוק בסכסוכים פנימיים, עובדי הנמל מאיימים בשביתה וכולם מפחדים מסלמונלה - 2,500 מכולות מזון מעוכבות בנמל אשדוד, והעלויות שהולכות ותופחות עלולות להתגלגל לצרכנים. היבואנים כבר מיואשים ושוקלים לפרוק מטענים ביוון או בקפריסין

נורית קדוש 06:4928.08.16

מה הקשר בין סכסוכים פנימיים במשרד הבריאות, בהלת הסלמונלה ותוספות שכר לעובדי נמל אשדוד לבין הכיס של הצרכן הישראלי? התשובה נמצאת בסיפור הקפקאי של מכולות המזון שמתעכבות בנמל אשדוד. כבר חודשיים המכולות מתעכבות בו כ־12 ימים בממוצע, מה שגורם ליבואני המזון לשלם סכומים חריגים עבור אחסנת המכולות ושכירתן מחברות בינלאומיות, עלויות שבסופו של דבר עלולות להתגלגל למחירי המזון.

 

יבואני המזון מעריכים כי לא פחות מ־2,500 מכולות מעוכבות בנמל בכל רגע. לטענתם, ההוצאה היומית על אחסנת ושכירת מכולות מסתכמת בכ־110 אלף דולר לכלל המכולות, מה שמתגלגל לכ־1.35 מיליון דולר עבור כ־12 ימי עיכוב. נוכח הנזקים הכספיים היבואנים מאיימים לגלגל את מחיר העיכוב למחירי המוצרים הנמכרים לצרכנים.

 צילום: אריאל שרוסטר

 

למרות הקושי העצום וההפסדים הנגרמים להם היבואנים חוששים להיחשף פן עובדי תחנת ההסגר יתנכלו להם בעתיד. מי שכן היה מוכן להיחשף הוא זאב אפטר, המייבא ירקות קפואים מארצות הברית. הוא טען בשיחה עם "כלכליסט" כי הוא מוכן להיחשף מכיוון ש"יותר גרוע מזה כבר לא יכול להיות".

 

לטענתו, רק אחרי המתנה של שבועיים התחיל בכלל תיק המשלוח להיבדק. "ישבו איתי נציגי הרשתות הגדולות ושאלו אם אוכל לספק להם את הירקות הקפואים לקראת החגים, והערכתי שלא", הוא מספר. "אני מייבא את המוצרים האלו כבר 17 שנה והם יוצאים מארצות הברית אחרי בדיקות במעבדה מוכרת. לאחר שהמתנתי שבועיים שיבדקו את התיק של המשלוח, נזכרו בתחנת ההסגר שהם לא מרוצים מאותה מעבדה. ביקשו ממני לפנות למפעל בחו"ל, שייגש עם תעודת הבדיקה למעבדה, והם יציינו מי היה הבודק בצירוף חתימה וחותמת".

 

הפקחים חוששים, ולטענת היבואנים הם מעכבים בכוונה

לטענת יבואני המזון, העיכוב העיקרי נובע משביתה איטלקית שנוקטים לכאורה עובדי תחנות ההסגר של משרד הבריאות. אלה חוששים כי בעקבות רפורמת הקורנפלקס, שיצאה לדרך כהוראת שעה ותחול באופן מלא בעוד כחודש, יצומצמו התקנים המוקצים לתחנה. עובדי תחנות ההסגר הם שבודקים את הניירות של כל משלוח ושולחים חלק מהמכולות לבדיקה.

 

הרפורמה, שהיא חלק מחוק בריאות המזון שעבר בקריאות שנייה ושלישית בינואר האחרון, מגדירה הקלות ביבוא מזון לישראל. בין ההקלות: שחרור מזון מיובא על בסיס בדיקות שנערכו בחו"ל והצהרת יבואן בדבר תקינות המוצר, וזאת ללא חיוב בבדיקות משרד הבריאות הישראלי בתחנת ההסגר בנמל (למעט מדגם של כ־5% שייבדק).

 

על רקע זה צפויה ירידה חדה בהיקף העבודה בתחנת ההסגר, שתמשיך לבדוק רק מוצרים רגישים שאינם נכללים ברפורמה, דוגמת מזון לתינוקות. כך, על רקע החשש מקיצוץ בכוח האדם אותם עובדים יוצרים עיכובים בבדיקת המוצרים ובשחרורם ומונעים ממשרד הבריאות להיערך לקיצוץ.

 

לטענת יבואן מזון בקירור, בשל הסחבת בנמל לא נותרו כמעט שקעי חשמל פנויים למכולות הקירור. "כמעט אין שקעים פנויים במסופי המטען הפרטיים ובנמל, וחברות הספנות מתחילות להעלות את האפשרות להוריד את המכולות ביוון או בקפריסין", הוא טוען.

 

עוד טוענים היבואנים כי חלק מהחברות, בעיקר הגדולות המחזיקות מערך הפצה ארצי, החלו לשלח את המכולות לנמל חיפה המתפקד ללא עיכובים. "ההובלה היבשתית מצפון ארץ לדרומה יקרה, וליבואנים קטנים ובינוניים זה לא משתלם. אבל החברות הגדולות כבר נמנעות מלהגיע לנמל אשדוד", מסר אחד היבואנים. לדבריו, בחיפה אין עומס, שכן מאז פרשת רמדיה בנמל חיפה החלו לנקוט יותר הליכים בירוקרטיים - מה שגרם לחברות רבות לפנות לנמל אשדוד.

 

גורם אחר טען כי כמחצית מהמכולות התקועות בנמל אשדוד מכילות חומרי גלם שניתן לשחרר בקלות. "חומרי גלם המהווים כ־50% מהכמות כבר נבדקו על ידי המפעלים בחו"ל והמפעלים בארץ יבדקו אותם שוב לפני השימוש בהם, ולכן ברור שהעיכוב נעשה בכוונת מכוון", הוא טען ואמר כי גם הסיוע בכוח אדם שמשרד הבריאות שולח מדי פעם לא עוזר. "משרד הבריאות שולח נציגים מתל אביב, אבל כיוון שמדובר בגורמים שנותנים את האישור המקדמי ליבואנים, הם לא יכולים לבדוק את עצמם בכובע הפיקוח המשני באשדוד".

 

חיים עוז, סמנכ"ל באיגוד לשכות המסחר, שלח ביום חמישי האחרון מכתב לשר הבריאות יעקב ליצמן, שממנו עולות טענות קשות על טיפולו של משרד הבריאות בבעיה: "חלפו יותר משלושה חודשים מאז החלו העיכובים הבלתי נסבלים בטיפול בתיקי יבוא של משלוחי מזון בתחנת ההסגר באשדוד, והם רק הולכים ומתעצמים. זאת על אף הבטחתך בכתב שרמת השירות תחזור למצבה הרגיל בתוך שבועיים".

 

 

ליצמן. טענות קשות על תפקוד משרדו ליצמן. טענות קשות על תפקוד משרדו צילום: אלכס קולומויסקי

 

עוז מוסיף ומציין כי בפגישה שהתקיימה בין השניים לפני שבועיים העלה בפני השר ליצמן שוב את הימשכותם של העיכובים בשחרור מוצרי מזון וקיבל ממנו הבטחה כי ינקוט פעולה מיידית לתיקון המצב. לטענת עוז, מאז לא רק שהמצב לא השתנה, להפך, הוא אף החמיר.

 

במבחן התוצאה על אף תגבור כוח אדם נקודתי הפער לא נסגר והתחנה נמצאת באי־ספיקה. "תפוקת תחנת ההסגר היא כמחצית מכמות התיקים הנכנסים לבדיקה. התנהלות זו היא כתוצאות שביתה איטלקית". עוז טוען כי המגזר העסקי אינו יכול להמשיך לספוג את הנזקים הנגרמים מהתנהלות זו, הנאמדים במאות מיליוני שקלים.

 

החגים המתקרבים מעוררים דאגה בקרב היבואנים כי העלייה הטבעית בכניסת מכולות מזון לישראל תגביר את הבעיה. "הימים שלפני חגי תשרי מתאפיינים מטבע הדברים בגידול במשלוחי מזון, כך שאם לא תינקט פעולה מיידית ודרסטית מצד המשרד לשחרור כל המשלוחים בתוך יום־יומיים מרגע הגעתם, אנו נעמוד בפני שוקת שבורה של נזקים כלכליים קשים ובלתי הפיכים ומחסור במוצרי מזון בתקופת החגים".

 

 

 

עוז דורש מהשר ליצמן לפעול לסגירת הפערים באופן מיידי ואף מבקש לדעת מהם הצעדים שינקוט לשם כך. "בנסיבות העניין נדרשת פעולה דחופה ומיידית מצדכם כדי לסגור את הפערים ולמנוע נזקים כבדי משקל שנגרמים לקהילת היבואנים ולציבור בכללותו. נבקש להתעדכן בדבר הפעולות המבוצעות על ידיכם לחיסול מיידי של הפיגורים בשחרור משלוחי מזון שנוצרו בתחנת ההסגר באשדוד ובפעולות ארוכות הטווח לשם אי־הישנותם".

 

הבדיקות האקראיות הוחמרו בשל בהלת הסלמונלה

נוסף לעיכובים של עובדי תחנת ההסגר בהלת הסלמונלה תורמת גם היא לעיכוב. במקום לבדוק 10% ממכולות המזון המגיעות לנמל, כפי שנקבע בהוראת השעה של רפורמת הקורנפלקס, כעת בודקים כ־18% מהמוצרים. לטענת היבואנים, רק נציג אחד בתחנת ההסגר אמון על הכנת הטפסים הנדרשים לבדיקות המעבדה; בשל הגדלת מספר הדגימות הוא נמצא בפיגור של יומיים שמאריך את ההמתנה לשיווק המוצרים.

 

אם לא די בסחבת הזאת, הרי שגם הבדיקה עצמה אורכת זמן. אמנם בזמן הזה היבואן יכול לשחרר את המכולה, אולם נאסר עליו לשווק את המוצרים עד לקבלת תוצאות הבדיקות - זמן שנע בין שבוע לשבועיים.

 

"יש בדיקות שאורכות שבועיים, וכשמוסיפים את פרק הזמן הזה להמתנה בנמל, מאבדים שלושה שבועות וחצי מחיי המדף של המוצר", טוען יבואן של מוצרים בעלי חיי מדף של 48 ימים. "העיכוב בנמל וההמתנה לתוצאות הבדיקות אורכים כמחצית מחיי המדף של המוצרים, ואז אני צריך לבחור אם למכור אותם במחירים נמוכים בגלל התוקף הקצר או להשמיד חלק גדול מהכמות שלא נמכרה עד תום חיי המדף".

 

לטענת אותו יבואן, הנזק הכלכלי שנגרם ליבואנים עצום והוא יבוא לידי ביטוי בתמחור הסחורה העתידית. "יש היום בתחנת ההסגר באשדוד איחור של 12 יום בטיפול במכולות. אחסנה יומית בקירור בנמל עולה כ־600 שקל, והשהייה של המכולה עולה כמה מאות שקלים נוספים ליום. זה מוביל אותנו לתשלום של אלפי שקלים למכולה. כשמוסיפים את זה לנזק הכלכלי שנגרם מאובדן רבע עד מחצית מחיי המדף של המוצרים, מגיעים לנזק כבד. במשלוח הקודם זרקנו מוצרים בעלות של 25 אלף שקל משום שלא נשאר לנו מספיק זמן למכור הכל".

 

הנזק הישיר הוא רק חלק מהסיפור. ליבואנים נגרמים נזקים עקיפים משום שאינם עומדים בהתחייבויות ללקוחותיהם. "יש לנו גם התחייבויות מול הלקוחות שלנו, וכשאנחנו משאירים מדפים ריקים בגלל האיחור, החנויות כבר לא רוצות לעבוד איתנו, וזה גורם לנו לאובדן של הרבה לקוחות שלקח לנו שנים להשיג", מספר אותו יבואן.

 

נוכח הנזקים הכספיים הודיעו היבואנים למשרד הבריאות, באמצעות איגוד לשכות המסחר, על כוונתם לתבוע את המשרד. "ככל שהנושא לא יזכה לפתרון באופן מיידי, בכוונת יבואני המזון להגיש תביעה משפטית בגין הנזקים הנגרמים להם הנובעים מהעיכובים בתחנת ההסגר", כתבו עורכי הדין של האיגוד גיל נדל ושירית נקר ממשרד גולדפרב זליגמן ליועצת המשפטית של משרד הבריאות.

 

 

ניסנקורן. מאיים ניסנקורן. מאיים צילום: נמרוד גליקמן

 

גם לטענת זאב אפטר, יבואן המזון הקפוא מארצות הברית, החסם הגדול ביותר הוא משרד הבריאות. "כשמשרד הבריאות מחליט לשלוח את המוצרים לבדיקה - אף שמדובר באותם מוצרים שגודלו ונקטפו במועד מסוים, אוחסנו ורק נארזו ושוחררו בהדרגה לשילוח לישראל - הוא מעמיס על הצרכן 7,000 שקל נוספים שאני נדרש לשלם למעבדה על בדיקת עשרה מוצרים".

 

היבואנים טוענים שהשבתה של הנמל תביא להשמדת סחורה

מלבד זאת, היבואנים חוששים מפגיעה שתתרחש אם עובדי הנמל יפתחו בשביתה. בשבוע שעבר הכריזה ההסתדרות על סכסוכי עבודה בנמלי הים באשדוד ובחיפה, כשבוע וחצי לאחר שיו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התריע בפני משרד האוצר על כוונתו לבצע זאת. ההכרזה על סכסוך עבודה הגיעה לנוכח העיכוב ביישום הסכם המסגרת בנמלים, שעל פיו היו אמורים לקבל עובדי הנמלים תוספות שכר.

 

לטענת ההסתדרות, לאחר שהגיעו עם האוצר להסכמות בכל הנושאים שהיו במחלוקת, ממשיכים גורמים שונים לעכב את יישום ההסכם ופועלים באופן כוחני וחד־צדדי.

 

 

 

"לא אסכים לעיכוב הסכם המסגרת בנמלים", אמר בשבוע שעבר ניסנקורן. "זה תקופה ארוכה, ובהתאם למדיניות שאני מוביל, עובדי הנמלים נוהגים באחריות ובאיפוק, אך לא אתן לפגוע בזכויותיהם". כמו כן, יש להמשיך להבטיח את בטחונם התעסקותי של עובדי הנמלים". ניסנקורן קרא למנהלי הנמלים "להפגין אחריות, לכבד את העובדים וליישם את ההסכם באופן מיידי", ואמר כי ללא פתרון ראוי למשבר בזמן הקרוב, ההסתדרות תפעל בכל הערוצים העומדים לרשותה, לרבות השבתה מלאה של הנמלים.

 

לטענת יבואן גבינות, השבתת הנמל תוביל להשמדת כל הסחורה שייבא. "מכולות עם סחורה טרייה שנכנסו השבוע לנמל ויתעכבו שבועיים עד לבדיקת תחנת ההסגר עלולות להישאר תקועות בנמל אם האיום בשביתת עובדי הנמלי יתממש", טען. "המשמעות היא השמדה מוחלטת של הסחורה שיש לה חיי מדף קצרים יחסית. משרד הבריאות חייב להתעשת ולגרום לתחנת ההסגר לשחרר בהקדם את כל המכולות, בטרם נתקרב למועד שבו עובדי הנמל יוכלו לפתוח בשביתה".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בזכות תגבור מערך כוח האדם ומאמצים של עובדי שירות המזון בתחנת ההסגר בנמל אשדוד מצטמצם פער לוחות הזמנים. שירות המזון ממשיך לעבוד ולצמצם את לוחות הזמנים כפי שקבע לעצמו המשרד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x