$
קריירה

מסרונים, מדיה חברתית ואתרי היכרויות: על מה עובדים מבזבזים זמן?

עובדים אמנם זקוקים לטעון מצברים מדי פעם, אך מתי הסחות הדעת הופכות להיות בעיה, ומה המעסיקים חושבים שגוזל הכי הרבה זמן?

שירות כלכליסט 18:4114.06.16
לטענת המנהלים, הטלפון הנייד הוא הגורם מספר 1 להסחות דעת בקרב עובדים, כך לפי סקר שערכו באתר ההשמה האמריקאי CareerBuilder. מנגד, רק 10% מהעובדים שהשתתפו בסקר הודו כי המכשיר פוגם בפריון שלהם במהלך יום העבודה.

 

על פי הסקר, קרוב ל-20% מהמעסיקים אף טענו כי העובדים משקיעים פחות מחמש שעות ביום בעבודה ממשית. "דקות אבודות מצטברות לשעות אבודות במהירות רבה", הסבירה דוברת החברה ג'ניפר גראץ. "עם זאת, העובדים זקוקים להפסקות כדי לטעון מצברים. הסחות הופכות להיות בעיה רק כשהן משפיעות על איכות וכמות העבודה המבוצעת".

 

 

 

אם כך, לא נותר אלא לתהות האם המעסיקים מגזימים בהשפעה שהם מייחסים להסחות הדעת על הפריון, או שמא החששות שלהם מבוססים?

אין זה כמובן מופרך לטעון שלמכשירי סמאטרפון יש השפעה על העובדים: על פי תוצאות הסקר, ל-80% מהעובדים בארה"ב יש סמארטפון, ו-70% מחזיקים אותם "בזווית העין" בזמן העבודה. אך נראה שהעובדים לא בהכרח משתמשים בטלפונים לפעולות חסרות טעם כמו רכילות, אלא מרבית העובדים שהשתתפו בסקר, ציינו כי הם מתעסקים בטלפון לפעילויות כמו בדיקת מזג האוויר, התעדכנות בחדשות ושליחת הודעות אישיות. אם כי בסביבות 100 אנשים שענו על הסקר הודו כי הם נכנסים לאתרי פורנוגרפיה בזמן העבודה.

 

הסקר נערך בחודשים פברואר ומרץ, והשתתפו בו מעל 3,000 עובדים ו-2,000 מנהלים.

 

הפסקת קפה בעבודה (אילוסטרציה). בזבוז זמן? הפסקת קפה בעבודה (אילוסטרציה). בזבוז זמן? צילום: שאטרסטוק

 

בכל מקרה, מרשה איגן, מומחיות לפריון עבודה, טוענת כי ללא קשר לאופן בו העובדים מבזבזים זמן במשרד, אפילו הסחות דעת קטנות יכולות להיות בעלות השפעה משמעותית על התפוקה. "לאדם הממוצע לוקח בסביבות 4 דקות להתרושש מכל הפרעה", היא אומרת. "קשה לאנשים לחזור בדיוק לנקודה שבה היו". איגן מוסיפה כי בהתחשב בכמות הסחות הדעת המשולבות במקום העבודה המודרני, כמו התראות על מיילים ומסנג'ר פנימי של המשרד, העובדים אינם יכולים להרשות לעצמם לוותר על תשומת הלב שגונב מכשיר הסמארטפון האישי.

 

בהתאם, כמחצית מהעובדים התלוננו שהסחות הדעת אחראיות לירידה באיכות העבודה, ומעל רבע מהנשאלים טענו כי הן הובילו באופן ישיר להפסד הכנסות.

עוד עולה מהסקר, כי הפתרון הנפוץ ביותר בקרב מעסיקים הוא לחסום אתרים מסוימים.

 

עם זאת, רבע מהמעסיקים שאמרו כי נקטו בצעד אחד לפחות כדי לשפר את פריון העבודה, בחרו לאסור על קיום שיחות פרטיות, ואילו שיעור דומה קבעו הפסקות מתוכננות במהלך יום העבודה.

 

 

גראץ מציינת שבעוד ששיטור פעולות העובדים יוצר אווירה לא נעימה במשרד, כאילו האח הגדול צופה, דווקא קביעת הפסקות רשמיות היא דרך בריאה יותר לעודד את העובדים לשמור על ריכוז במהלך יום העבודה.

 

איגן מסכימה ומוסיפה ששיטה זו מועילה גם לבריאות הנפשית של העובדים. "הדרישה שהעובדים יהיו מחוברים 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע, מפעילה עליהם לחץ קשה מנשוא". לכן, איגן ממליצה לאמץ גישה של "מחליף משימות" במקום "מבצע כמה משימות בו זמנית". פירוש הדבר, שמקדישים למשימה אחת כמה שעות מרוכזות ואז יוצאים להפסקה קלה.

 

אם בכל זאת, הפיתוי להציץ בסמארטפון גדול מכדי שתוכלו לעמוד בו, ההמלצה של המומחים היא פשוטה לכאורה, אך קשה ליישום: שימו את הטלפון במגירה או בכיס שלכם. כשבמקרה הגרוע ביותר – תכבו אותו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x