• תפריט
בארץ

בלעדי לכלכליסט

שלומי פוגל עושה הון מאי־היעילות של נמל חיפה

הנמל הפרטי הקטן של מספנות ישראל הגביר משמעותית את פעילותו מתחילת השנה, עד שלראשונה חצה את המגבלה שהטיל עליו הרגולטור - טיפול במקסימום 5% מנפח הפעילות בשוק. בין הגורמים - תפקוד לקוי של נמל חיפה

ליאור גוטמן 06:5224.05.16

חוסר היעילות של נמל חיפה עולה לו באובדן לקוחות לטובת נמל מספנות ישראל. מתחילת השנה רושם הנמל הקטן מחיפה עלייה מתמשכת בנפח הפעילות, עד לרמה שמפרה את התנאים שקבע עבורו הרגולטור - כך עולה מבדיקת "כלכליסט". כחלק מהסכם הפרטת חברת מספנות ישראל, שנחתם ב־2005, הוטלה על הנמל הפרטי החדש מגבלה של טיפול במקסימום 5% מכלל נפח שוק הנמלים, ואילו ברבעון הראשון של 2016 עברו דרכו 5.4% מהמטענים - 684 אלף טונות. בחודש אפריל הנפח המשיך לגדול, עם 240 אלף טונות - 6.1% מכלל נפח פעילות הנמלים בארץ.

 

ההגבלה החמורה נולדה בעת פיצול רשות הנמלים והרכבות, אז חששו ועדי העובדים שהנמל החדש שקם מתחת לאפם יצליח מעבר למצופה, ועל כן דחפו להגבילו. בדיעבד הצדיקה המדינה את המהלך בשטח הקטן יחסית של מספנות ישראל, שלטענתה לא יספיק לה לתפעול מטענים בשיעור של יותר מ־5% מנפח השוק.

 

ישנן שלוש סיבות לכך שלקוחות מעדיפים את נמל מספנות ישראל על נמל חיפה הגדול. ראשית, רשות החברות הממשלתיות מקטלגת את חוסר היעילות של נמל חיפה כחמורה ביותר במשק, ונתוני רשות הספנות והנמלים מצביעים על ירידה מתמדת בנפחי הפעילות שלו בתחום המטענים. ב־2013 למשל טיפל נמל חיפה בכ־25.8 מיליון טונות, וב־2014 נרשמה ירידה עד לרמה של כ־24.6 מיליון טונות. ב־2015 הנפח כבר ירד ל־24.1 מיליון טונות. שנית, נמל חיפה סובל מהוצאות שכר כבדות - כ־30% מהמחזור - בשל הסכמים קיבוציים ישנים, בעוד שהנמל של מספנות ישראל יכול לעבוד מסביב לשעון מבלי לפגוע לעצמו בכיס. הסיבה השלישית היא שיבושי העבודה והשביתות שמתרחשים בנמל חיפה בתדירות יחסית גבוהה.

נמל מספנות ישראל בחיפה. המדינה מכרה ב־75 מיליון שקל, היום שווה מיליארד נמל מספנות ישראל בחיפה. המדינה מכרה ב־75 מיליון שקל, היום שווה מיליארד צילום: אלבטרוס, צילום אווירי

 

הכתובת היתה על הדו"ח

 

בענף הספנות טוענים שהעלייה בנפח הפעילות של נמל מספנות ישראל אינו מקרי, וכי הוא מלווה בעלייה בתנועת המטענים בכל הענפים בארץ. אבל גם זה לא מונע מחלק מהנמלים לראות במספנות ישראל מעין איום על ההכנסות השוטפות, שכן עד עתה נשמע הנמל למגבלות הרגולציה, וכעת נראה שהוא משאיר אותן מאחור ורץ קדימה.

 

בדו"חות מספנות ישראל לסוף שנת 2015 נכתב כי "בהתאם להוראות הסכם 2005, שיעור המטענים מכל הסוגים בהם תטפל המספנה לא יעלה על 5% מתוך כלל משקלם של המטענים בנמלי אילת, אשדוד וחיפה לשנה", ובחברה טוענים שנכון לסוף השנה שעברה עמד נפח הפעילות בהתאם להוראות הרגולטור. עם זאת, מציינים שם כי "בהתחשב בעלייה המתמשכת בהיקף פעילות המטענים בארץ ובצפי להרחבת הפעילות עם פתיחת הנמלים החדשים המוקמים בחיפה ובאשדוד, מעריכה המספנה כי יש מקום לעלייה בפעילותה גם תחת המגבלה האמורה". מאז חלפו כחמישה חודשים וחצי - ונתוני רשות הספנות והנמלים מראים שספנות ישראל אכן חורגת מהמסגרת שנקבעה לה.

 

שלומי פוגל, מבעלי מספנות ישראל. בעל אחזקות גם בנמל אילת שלומי פוגל, מבעלי מספנות ישראל. בעל אחזקות גם בנמל אילת צילום: מיכאל קרמר

 

הפרטה זולה, נכס יקר

 

מספנות ישראל מוחזקת בידי קבוצת גולד הציבורית וסמי קצב (20.25% כל אחד), משאב (19%), וחברה בבעלות שווה של שלומי פוגל ושל יורשי שלמה שמלצר (40.5%). החברה הוקמה ב־1959 ושוכנת בשטחו הצפוני של נמל חיפה. החברה הופרטה ב־1995, ומאז התמקצעה בכמה תחומים: ענף ימי שכולל בנייה של כלי שטי לשווקים האזרחיים והצבאיים; ענף יבשתי שמרכז אחסנה של מטענים (ושימש בעבר כנמל הבית של נובל אנרג'י עבור קידוחי הגז); ושימוש חופשי כנמל לפריקה וטעינה של מטענים שונים.

 

פוגל עצמו התמודד בזמנו על המכרז הלאומי להפעלת נמל אילת, אך בסופו של יום הפעילות נמסרה לקבוצת נקש שמפעילה בין השאר את רשת מלונות אורכידאה. פוגל הצטרף לאחים נקש בשלב מאוחר יותר, וכיום הוא מעורב גם בפעילות נמל אילת.

 

הפרטת מספנות ישראל בוצעה בזמנו תחת ביקורת ציבורית נוקבת על כך שהמחיר שהמדינה קיבלה היה נמוך מדי - כ־75 מיליון שקל בלבד. מספנות ישראל סחבה אז על גבה חובות של מאות מיליוני שקלים, והמדינה רצתה להפטר מהנכס בכל מחיר. כיום, כעבור קצת יותר מעשרים שנה, מתברר שהצעד שביצעו אז המשקיעים היה פנטסטי - במרץ האחרון חשף "כלכליסט" שמספנות ישראל החלו להיפגש עם חתמים כדי לבדוק אפשרות של הנפקת אג"ח לפי שווי של יותר ממיליארד שקל.

 

במספנות ישראל לא הכחישו את העלייה בנפח הפעילות ומסרו בתגובה: "אנו שמחים על הבעת האמון והמשך העלייה בביקושים לשירותיו של נמל מספנות ישראל. עם זאת, המגבלה של 5% היא שנתית ותיבחן בסוף השנה".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מספנות ישראל עומדת כיום בכל התנאים שנקבעו לה ופועלת בהתאם לצו ההסמכה שניתן לה, הקובע כי החברה יכולה לתפעל עד 5% מכלל המטענים המתופעלים בנמלי ישראל מדי שנה. חישוב זה, המדווח באופן שוטף על ידי רשות הספנות והנמלים, מתבסס על נפח הפעילות השנתית ויש לבחון אותו על בסיס זה בלבד ולא על מדידות שבועיות, חודשיות או רבעוניות המטעות את הקורא. ב־2015 תפעלה מספנות ישראל 4.4% מכמות המטען הכללית ויש להתייחס לנתון זה בלבד. המדידה הבאה של כמות המטען תתבצע בתום השנה. עד למועד זה תצטרך המספנה להתכנס למגבלת הכמות שנקבעה לה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x