שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

הלחץ של חברות הדלק עבד: בג"ץ דחה בחודש את הפעלת הדלקן האוניברסלי

הדלקן האוניברסלי מאפשר לבעלי כלי רכב שירותי תדלוק אוטומטיים, ללא קשר לתחנת הדלק שאליה הם נכנסים. תחילת השירות נדחתה למאי

ליאור גוטמן 22:2126.03.16
בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, דחה שלשום (ה') את החובה שמשרד האנרגיה מנסה להטיל על חברות הדלק בדבר הפעלה של שירותי דלקן אוניברסלי.

 

מדובר בשירות שמנתק בין חברת דלק ספציפית לבעל רכב, כך שהוא יוכל לקבל שירותי תדלוק אוטומטיים ללא קשר לתחנת הדלק שאליה הוא נכנס. חברות הדלק ניסו למנוע את הגזרה הזו עם הצלחה לא מבוטלת שהחזיקה יותר מעשור, עד שבכנסת הקודמת אושר המהלך כהצעת חוק פרטית, שאותה יישם בסופו של יום שר האנרגיה הקודם סילבן שלום.

 

לפי שופט בית המשפט העליון יורם דנצינגר, התחלת השירות, שנקבעה לתחילת אפריל, תידחה בחודש לתחילת מאי 2016, כאשר המדינה אמורה לענות על טענות חברות הדלק, לפיהן התקן התדלוק שהמדינה כופה עליהם קל לפריצה ממוחשבת ובכך מסכן את הן את הנהג והן את תחנת הדלק. מי שעתר כנגד הדרישה הן כל חברות הדלק הגדולות (פז, דור אלון, דלק, סונול וטן, יחד עם איגוד חברות הנפט) שמחזיקות יחדיו כ-90% מהשוק. יצוין שניסוי שנערך לפני כשבוע מצא שהתקן התדלוק שמציעה המדינה לכאורה אינו בטוח לשימוש.

תחנת דלק. החברות חוששות מאיבוד לקוחות תחנת דלק. החברות חוששות מאיבוד לקוחות צילום: שאטרסטוק

 

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה ש"מכיוון שחברות הדלק אמורות כבר להיות ערוכות ליישום מהפכת הדלקן האוניברסלי, קיבל המשרד את הצעתו של השופט דנציגר לאפשר דיון סדור בעתירה. אנו מאמינים כי עמדת המדינה תתקבל ועל כן לא יהיה כל עיכוב מהותי ביישום המהפכה. לצרכן הישראלי מגיעה תחרות וחופש בחירה של ספקיו, המשרד מצפה כי חברות השיווק, למרות האינטרסים הכלכליים שלהן למניעת תחרות, ישתפו פעולה ויקדמו מערכות זיהוי ובקרה ויאפשרו את כניסת המערכת לשימוש לטובת אזרחי מדינת ישראל".

 

חברות הדלק חוששות לאבד לקוחות

 

למרות האופטימיות של משרד האנרגיה, חברות הדלק מתכוונות ככל הנראה להילחם בחורמה בדרישת המדינה מכמה סיבות, לרבות החשש לאבד לקוחות שיעברו משירותי תדלוק אוטומטיים של חברה אחת לחברה אחרת, כמו גם הצורך העתידי שלהן להקים מרכז סליקה ארצי בעלות שנאמדת בכמנה עשרות מיליוני שקלים.

 

בעיה אחרת של משרד האנרגיה, שהוא טרם נדרש אליה, היא החשש להיווצרות מונופול בתחום שירותי התדלוק הממוחשבים - גם אם יתגברו בסופו של דבר על בעיית הפריצה הממוחשבת, חברת אורפק, שאחראית להתקן התדלוק האוטומטי, נותנת שירותים גם לסונול, גם לדלק וגם לפז, שיחדיו מחזיקים מעל ל-60% מהשוק.

 

את המדינה ייצג עו"ד יובל רויטמן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה. את חברות הדלק והאיגוד ייצגו עו"ד דודי תדמור, אורטל גר ושחר גונן, ממשרד תדמור ושות' פרופ' יובל לוי ושות'.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x