שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

איך החליף נמל חיפה את אשדוד בתפקיד הילד הרע והמיליטנטי

מרכז הוועדים בנמל חיפה מתעקש שהדרישה שהוצגה לאוצר - לספק דירה לכל עובד תמורת הקמת הנמל החדש - היא בדיחה. ובכל זאת, הנמל מקשה על האוצר הרבה יותר מנמל אשדוד הגדול ממנו ודורש בין השאר פטור מלא מפיטורי עובדים

ליאור גוטמן 08:1610.02.16

אתמול נחשף ב"כלכליסט" כי במסגרת המו"מ בין האוצר למדינה עובדי הנמל דרשו לקבל דירה או שווה ערך כספי אם הנמל יפנה את חלקו המערבי לטובת פרויקטי תיירות ופנאי.

מרכז הוועדים בנמל חיפה מאיר תורג'מן הזדרז להסביר אתמול לכל מי ששאל שהדרישה היתה למעשה בדיחה, שלא הצחיקה אף אחד.

 

אבל זה לא משנה את העובדה שמשרד האוצר יצא מהפגישה בהרגשה שהנמל בהחלט מתכוון למה שנאמר, ולך תוכיח "שאין לך אחות". באוצר יודעים שבשנה האחרונה התהפכו היוצרות, ונמל חיפה תפס את מקומו של נמל אשדוד כ"ילד הרע" של עולם הנמלים — זה שאין עם מי לדבר איתו, ושההנהלה מבלה זמן רב בבית הדין לעבודה במקום בהגדלת ההכנסות.

 

 

באוצר אומרים שהנמל תמיד היה כה מיליטנטי, ושיו"ר נמל אשדוד לשעבר אלון חסן, שריכז אליו את תשומת הלב, היה הדבר הכי טוב שקרה להם בחמש השנים האחרונות. רק לפני כמה שבועות סגר נמל אשדוד הסכם קיבוצי חדש ועל פי הגורמים בנמל, ההסכם נסגר רק כי חסן כבר לא בסביבה. היו"ר החדש אבינועם שושן הצהיר לכולם שהוא לא מפחד מתחרות של נמל חדש ושהוא שינה גישה - במקום לריב צריך ללכת יחד.

 

אבל בחיפה רוצים יותר ממה שאשדוד קיבל. למה? תלוי את מי שואלים. חיפה הוא נמל קטן יחסית לאשדוד ונפח הפעילות שם צנועה יותר, ולכן העובדים חוששים יותר לפרנסתם במקרה של בניית נמל חדש. דו"ח סודי של הנמל אף מתריע על פיטורי 500 מתוך אלף איש ביום שתהיה שם תחרות.

 

לכן, מעבר למה שאשדוד קיבל (שדרוג ציוד והגנת פרמיה של 70% מההכנסות ל־10 שנים), עובדי נמל חיפה דורשים גם חסינות מלאה מפיטורים של דור ב' (עובדים ותיקים), שמספרם כ־360 איש. לגבי דור א', ותיקי הנמל, דורשים העובדים מענק פיטורים כפול ומשולש, שיוביל לעלויות פרישה של 3–5 מיליון שקל לעומת 1.7 מיליון כיום. אתמול אמר תורג'מן שהעובדים זקוקים להגנות מיוחדות, משום שהנמל שונה בגודלו ובנפח עבודתו מאשדוד.

 

אוניה בנמל חיפה אוניה בנמל חיפה צילום: אריאל ורהפטיג

 

במקביל, הנהלת החברה מסוכסכת עם עצמה ועם האוצר: מנכ"ל החברה מנדי זלצמן כבר שרד שני ניסיונות הדחה, של הדירקטוריון ושל רשות החברות, ואילו מנהל משאבי האנוש נמצא תחת בדיקה של האוצר מחשש לחריגות שכר. השבוע שכר הממונה על השכר את משרד רו"ח עובד בן דוד כדי לבדוק את ספרי הנמל ולגלות אם יש שם חריגות.

ומעל לכל אלה יש ראשי הוועד, שהפכו בשנה האחרונה לאגרסיבים מתמיד. במשרד האוצר אומרים שהתחושה היא שלפעמים "אין עם מי לדבר" בוועד, והנהלת החברה אף פנתה לא מזמן למנכ"לי משרד התחבורה והאוצר שיעזרו לה מול הוועדים.

 

חברת נמל חיפה סיימה את 2014 (האחרונה שיש עליה נתונים) ברווח נקי של כ־61 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ־34.5 מיליון שקל ב־2013. הנמל אינו מפרסם את מלוא הדו"ח על אודותיו, אולם דו"ח הרווח והפסד מגלה שהכנסות הנמל מאכסון, פריקה וטעינת מכולות הסתכמו בשנה החולפת בכ־741 מיליון שקל, ירידה של פחות מ־1% לעומת 2013 (כ־746 מליון שקל). הוצאות ההנהלה והכלליות הסתכמו בכ־122.8 מיליון שקל, גידול של כ־4.6% לעומת שנת 2013.

 

הזינוק ברווח נובע, בין השאר, בשורת "הוצאות אחרות", שהסתכמה בכ־2.3 מיליון שקל בלבד ב־2014, צניחה דרסטית מול הוצאות של כ־24.7 מיליון ב־2013. הסיבה לכך היא כי בשנה זו רשם הנמל ירידת ערך חד־פעמית על המנופים והעגורנים שברשותו, מה שהזניק את הוצאות החברה והוריד את הרווח התפעולי שלה.

 

השורה התחתונה: נמל חיפה השיג בסוף 2014 רווח תפעולי של כ־36.4 מיליון שקל, לעומת כ־7 מיליון שקל בלבד בסוף 2013, מה שעזר לו להציג רווח נקי של כ־61 מיליון שקל. נכסי הנמל נותרו בהיקף של כ־2.48 מיליארד שקל (2.479 מיליארד שקל ב־2013), וכך גם ההתחייבויות — כ־707.7 מיליון שקל. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x