שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בדיקת כלכליסט

תוכניות הפיתוח של הרכבת אושרו באיחור של שנתיים וחצי

משרדי האוצר והתחבורה אישרו את התוכניות בעלות של 28 מיליארד שקל, אך מהודעת הבורסה של הרכבת עולה כי התקציב אושר בדיעבד מ־2013. מה קרה מאז? תירוצים וכיפופי ידיים

ליאור גוטמן 08:0404.02.16

משרד התחבורה הזדרז אתמול (ד') לדווח כי השר ישראל כץ אישר לרכבת ישראל את תוכניות הפיתוח שלה עד לשנת 2020, ובעלות של 28 מיליארד שקל. מה שלא הופיע בהודעת המשרד, ודווקא כן התחבא בהודעת הבורסה של רכבת ישראל, היא שתוכנית הפיתוח הן לשנים 2013 עד 2020. השאלה המיידית שעולה מכך, היא כיצד תוכניות פיתוח של 2013 מקבלות חותמת הכשר רק בתחילת 2016, ומה עשתה הרכבת מאז.

 

בדיקת "כלכליסט" מול משרד התחבורה מעלה שתוכנית הפיתוח של הרכבת עלתה לדיונים בין משרדי האוצר והתחבורה כבר ב־2013. באוצר טוענים שהיו כמה פינות שלא נסגרו, ושבשל התחלפות הממשלה אף אחד לא רצה לאשר סכומים כאלה מבלי שהוא יודע מי יהיה שר האוצר ומי יהיה שר התחבורה. לבסוף, התקציב אושר כאמור באיחור של שנתיים וחצי אחרי שורת כיפופי ידיים בין המשרדים בנוגע לכדאיות הכלכלית של כל פרוייקט. למעשה, אותם 28 מיליארד שקל מתפרסים על שבע שנים עד 2020 - השקעה של כ־4 מיליארד שקל בכל שנה.

ישראל כץ, שר התחבורה ישראל כץ, שר התחבורה צילום: עומר מסינגר

 

דבר תמוה נוסף שעולה מפרסומי הרכבת הוא השאלה מאין מצאה המדינה 28 מיליארד שקל להשקעה בחברה שהיקף הנסיעות שלה אינו עולה על 10%. התשובה לכך היא שכ־12 מיליארד שקל הגיעו בכלל מתכנית נתיבי ישראל, התכנית הענקית לפיתוח רשת הרכבות והכבישים שאושרה באפריל 2010. משרד האוצר העביר את הפרויקטים שנשארו בתכנית זאת, על תקציבם, לתקציב החדש. "זה 12 מיליארד שקל מנתיבי ישראל ועוד 16 מיליארד חדשים", אמרו בסביבת האוצר.

 

חלק מהתכנית החדשה היא חשמול הרכבת בעלות של כ־12 מיליארד שקל, תכנית שכבר תוקצבה ומופיעה בדו"חות הבורסה של החברה מדי רבעון. מיליארד שקל הוקצבו לתכנון עתידי, מיליארד נוספים לרכישת 23 קטרים וכ־140 קרונות חדשים, 3.5 מיליארד שקל למתחמי מוסך בבאר שבע ובקישון ועוד 3.5 מיליארד שקל למערכת איתות חדשה שתאפשר נסיעה במהירות גבוהה ובקיבולת גבוהה. כ־130 מיליון שקל תוקצבו לתחנות חדשות, 1.5 מיליארד שקל למסילות חדשות ו־245 מיליון שקל לשיפור השירות לנוסעים, בניית מסופי מטען, הקמת שלוחות לרכבות משא מהנמלים והוספת חניוני חנה וסע במתחמי התחנות.

 

כץ טוען שתקציב פיתוח רכבת ישראל יסייע לצמצם פערים כלכליים וחברתיים, זאת באמצעות הגדלת היכולת של רכבת ישראל להסיע יותר נוסעים ממקום למקום ובמהירות גדולה יותר. ברכבת מבטיחים להכפיל את היקף הפעילות של החברה מ־450 ל־860 רכבות בכל יום, ולהביא את הרכבת ליעד של 70 מיליון נוסעים בשנה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x