שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

אחרי ההבטחה של גבאי: העתקת מפעל האמוניה לנגב לא מתקדמת לשום מקום

השר להגנת הסביבה הצהיר ביוני האחרון כי בכוונתו לפרסם בתוך חודשים אחדים זוכה שיעתיק את מכלי האמוניה מחיפה לדרום. חשש המדינה ממונופול חדש שיקום מונע ממנה להעניק רשת ביטחון, והמכרז תקוע במקום

ליאור גוטמן 08:4725.01.16

"אנחנו יוצאים לתהליך שאין ממנו חזרה והוא כבר לא תלוי בממשלה. מתחרים יגישו הצעות, וחודשיים אח"כ אני מתחייב לפרסם את הזוכה," – אמר רק ביוני האחרון השר להגנת הסביבה אבי גבאי, זאת במסגרת מסיבת עיתונאים משותפת לו ולשר האוצר משה כחלון שעסקה במכרז הממשלתי להעברת מכלי האמוניה ששוכנים במפרץ חיפה לאזור הדרום.

 

והנה, שמונה חודשים לאחר ההצהרה, לא רק שהמכרז להעברת מכל האמוניה לא עובר. אלא שבדיקת כלכליסט מעלה שהוא תקוע ללא תאריך לביצוע. שמונה קבוצות עברו את השלב המקדמי במכרז, אולם מאז לא נרשמה שום התקדמות. אחד המתמודדים שעבר את שלב המרכז המקדמי (PQ) אמר ל"כלכליסט" שכבר חודשים הוא לא שמע על תזוזה בנושא.

 

בסביבת האוצר מסמנים כמה סיבות אפשריות. אחת היא שהמכרז ייצור למעשה "מונופול יש מאין" ויעניק יכולת אכסנה וייצור של אמוניה שעליו תשען כל המדינה, ולא ברור אם ולמה המדינה צריכה להקים ב־2016 מונופול, בשעה שכל הכלכלות בעולם מנסות להיפטר ממונופולים.

 

אמוניה הוא חומר גלם בתעשיית הדשנים והפטרוכימיה, ובלעדיו השוק מתקשה לתפקד. נכון להיום רוב צריכת האמוניה בישראל נעשית ממכלים שממוקמים באזור חיפה. כושר האכסון של המכלים הוא כ־12 אלף טונות בשנה, והם מהווים סיכון בטיחותי ובריאותי כיוון שכל פגיעה בהם עלולה ליצור סכנה לחיי אדם באזור. מילוי המכל מתבצע באמצעות ספינה שמגיעה אחת לחודש ונושאת כ־10 אלף טונות. המכרז היה אמור לתת בידי גוף אחד, או קבוצה, את הזכות להקים ולאכסן אמוניה ברמה הארצית ובעלות הקמה של כמיליארד שקל.

 

אבי גבאי. כל פגיעה במכלים עלולה לסכן חיי אדם אבי גבאי. כל פגיעה במכלים עלולה לסכן חיי אדם צילום: אוראל כהן

 

חומר הגלם העיקרי בו תלוי ייצור האמוניה הוא גז. אחת הסיבות שהביאו לעיקוב במכרז היא אי־הוודאות באשר לעתיד מתווה הגז. כעת, לאחר שהמתווה אושר בדצמבר האחרון, המדינה חוששת מהמנופול שעלול לקום בגלל המכרז, ולכן היא חוששת מלהעניק רשת ביטחון שתבטיח את כדאיות המפעל העתידי שיוקם.

המכרז להוצאת מכלי האמוניה מאזור חיפה עבר כהחלטת ממשלה מספר 766 עוד באוקטובר 2013, שקבעה ש"הקמת מפעל האמוניה במישור רותם היא פרויקט בעל חשיבות ודחיפות לאומית". כבר עכשיו ברור שהקמת מתקן אמוניה ב־2017 תהיה משימה קשה, אם לא בלתי אפשרית.

 

תגובת המשרד להגנת הסביבה: מדובר במכרז מורכב בשל אי־הוודאויות והכלכליות הגבולית. אין טעם לדרוש הצעות כשכל המציעים מבהירים שבתנאים הקיימים הם לא יגישו הצעה. המשרד להגנת הסביבה פועל עם משרד האוצר ואחרים להסרת מכשולים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x