שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי לכלכליסט

למה מנכ"ל התעשייה האווירית יוסי וייס לא יכול להיכנס לארה"ב

תע"א מתמודדת עם איסור כניסה שהטילה ארה"ב על מנכ"לה יוסי וייס. לעומתו, טען יו"ר תע"א רפי מאור שנסיעותיו התכופות לחו"ל נבעו מכך ש"הטיפול בשוק האמריקאי הוטל על כתפיו". ובינתיים: ההנהלה מאיימת על העובדים בקיצוץ חד־צדדי

נעמה סיקולר, רעות שפיגלמן, תומר הדר וליאור גוטמן 06:5324.01.16

מנכ"ל התעשייה האווירית יוסי וייס אינו יכול להיכנס לארה"ב - שוק יעד של החברה. אף שמדובר בחברה ממשלתית, בתע"א מסרבים למסור פרטים הנוגעים לכך, להתייחס לסיבות שמונעות מווייס את הכניסה לארה"ב ולהסביר אם האמריקאים מסרבים לתת למנכ"ל החברה ויזה ובאילו נסיבות.

 

וייס מכהן כמנכ"ל תע"א מ־2012. הוא שירת כ־27 שנים בחיל הים והשתחרר בדרגת אל"מ. מעניין לציין שבעת שירותו נשלח וייס לארה"ב, ובמשך שנתיים ניהל שם פרויקט לפיתוח אמצעי לחימה מתקדמים לצה"ל. בסיפור התמוה הזה שהגיע לידי "כלכליסט" יש סימני שאלה מרובים, אולם הוא שופך אור על הפרשה שמעורב בה יו"ר החברה — רפי מאור. בנוגע למאור התבצעה בחודשים האחרונים עבודת ביקורת מקיפה שהתמקדה בהיקף נסיעותיו לחו"ל. הבדיקה נולדה מתלונה אנונימית שהגיעה לרשות החברות הממשלתיות ולפיה, לכאורה, העמיס היו"ר נסיעות פרטיות על אלה העסקיות. דו"ח הביקורת אמנם קבע שלא נמצא פגם בהתחשבנות הטכנית ובחיובי האש"ל, אך ציין שריבוי הטיסות "אינו נראה תקין".

 

דו"ח הביקורת המלא, שנחשף ב"כלכליסט", מפרט את 18 היעדים שאליהם טס מאור ב־20 חודשי כהונתו, מהם שבעה יעדים שונים בארה"ב. ההסבר של מאור היה שהטיפול בשוק האמריקאי "הוטל על כתפיו", אולם הביקורת לא מצאה תיעוד להעברת סמכויות כזו. כלומר, העובדה שהמנכ"ל מנוע מכניסה לארה"ב נשמרה בסוד גם ממשרד רואי החשבון שמונה לבדוק את הנסיעות. מי שכנראה כן ידע על כך היא רשות החברות הממשלתיות, שלאחרונה החלה בהליכי הדחה של היו"ר בטענה לשורת ליקויים בתפקודו.

 

כ־75% ממכירות תע"א מיועדות ליצוא, והמכירות לשוק האמריקאי עומדות על מאות מיליוני דולרים. לחברה יש חברות־בנות בארה"ב, ובחלק מחטיבות החברה מדובר במכירות מהותיות. למשל, בתחום כלי טיס צבאיים נפח המכירות לארה"ב עומד על 165 מיליון דולר, שהיו כ־24% מהכנסות החברה בתחום ב־2014. בתחום כלי טיס אזרחיים המכירות לארה"ב ולקנדה עמדו ב־2014 על 544 מיליון דולר, כ־89% משוקי היעד של התחום. בתע"א סירבו להתייחס לנושא.

 

חרב הקיצוצים הונפה באופן חד־צדדי

 

על רקע הזעזועים בצמרת, חרב של קיצוצים ופיטורים מונפת מעל יותר מ־15 אלף עובדי תע"א. הקיצוצים שיוזמת ההנהלה לא תואמו עם הוועד והוכרזו חד־צדדית. החברה לא פרסמה רשמית את רשימת הקיצוצים, אולם זו הגיעה לידי "כלכליסט". בין היתר ההנהלה מתכננת לבטל את השי לפסח, שמסתכם ב־350 שקל לעובד ואת ההשתתפות בארוחות.

 

מצבה הפיננסי של תע"א הולך ומחמיר. דו"חות לרבעון השלישי של 2015 הציגו הפסד של כ־30 מיליון דולר. החברה השיגה הסכמה משלושה בנקים לדחות את הדרישה לעמידה באמות מידה פיננסיות, ובהן יחס שירות החוב של החברה, אך בהנהלת תע"א חוששים שאם החברה תמשיך שלא לעמוד בהתחייבויות, היא לא תקבל ערבויות מהבנקים שלהן היא זקוקה כדי לחתום על הסכמי ייצור עם הלקוחות.

 

יוסי וייס יוסי וייס

רשימת הקיצוצים שוגרה לוועד בתחילת שבוע שעבר על ידי סמנכ"לית משאבי האנוש עירית קליפר־אבני. השבועיים האחרונים היו סוערים מאוד בתע"א, לאחר שנים ארוכות של שקט תעשייתי.

 

ראשית הסאגה בתוכנית הקיצוצים שאיתה הגיעה ההנהלה למו"מ עם הוועד בספטמבר האחרון. התוכנית כוללת לא רק קיצוצי שכר אלא גם פיטורים נרחבים, בעיקר של עובדים בעלי ותק של פחות משנה ועובדים ללא קביעות.

 

לפני שבועיים נפגשו המנכ"ל וייס ויו"ר הוועד אהוד נוף, אך הם לא הצליחו להגיע להסכמה על תוכנית הקיצוצים. בתגובה שלח וייס לוועד מכתב שבו ציין שלאור אי־ההסכמה הוחלט שההנהלה תיערך חד־צדדית לגל פיטורים ולקיצוצי שכר של עשרות מיליוני שקלים בשנה. כמה ימים לאחר מכן עקף וייס את הוועד ושלח מכתב לעובדים והתריע בו על שינויים צפויים במבנה הארגוני. וייס ציין שעובדי ההנהלה כבר קיבלו עליהם קיצוץ שכר של 7%. יומיים לאחר מכן שלחה הסמנכ"לית קליפר־אבני מכתב לוועד שכותרתו "צעדים בה עומדת לנקוט הנהלת החברה". בתגובה שלח נוף מכתב שתקף את הנהלת החברה ואת הדירקטוריון שמציגים כאילו "העובדים הם אבן ריחיים על צווארה של החברה והמכשול העיקרי להבראתה".

 

לפי נוף, "הבראת התעשייה האווירית אינה נעוצה בעובדים בלבד. היא נעוצה בניסיון להפוך אבן על אבן ולהביא לחברה עבודות מתקציב רב־שנתי של צה"ל, בלמידה מכשלים, בקיצוץ דרמטי בתקציבי ההנהלה, בקיצוץ סמנכ"לים, יועצים בלי די, בהחזרת בונוסים שלקחה ההנהלה ובקיצוץ הוצאות רבות שניתן לחסוך בהן". לטענת מקורבים, מאחורי הניסיון להוביל צעדים חד־צדדיים עומד חזונו של אורי יוגב לפרק את העבודה המאורגנת. גורם בוועד אומר כי "הנהלת תע"א והדירקטוריון פועלים בשבועות האחרונים באופן סיסטמטי להחליש את הוועד. הדירקטוריון וההנהלה כשלו ואינם מצוידים בתוכנית אסטרטגית רלבנטית ועל מנת להסתיר את כישלונם הם מפנים את האשמה לעובדי החברה המסורים".

 

ההנהלה קוראת לוועד לחזור לשולחן המשא ומתן

 

הנהלת תע"א מסרה בתגובה כי "על מנת להתמודד עם התמורות והשינויים בתחומי הפעולה של החברה, בעיקר בשווקים האזרחיים, תע"א נדרשת למהלך שיבטיח את הבראתה והמשך צמיחתה. עד כה, לא חלה כל התקדמות בנושא מול העובדים. ההנהלה קוראת שוב לוועד לשולחן לשיח אמיתי ומשמעותי כדי להגיע להסכמה על הצעדים הנדרשים לטובת עתיד החברה ועובדיה. החברה לא תתייחס בשלב זה לצעדים ספציפיים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x