$
בארץ

בדרך לעיצומים בתעשייה האווירית? המנכ"ל הורה להיערך לקיצוץ שכר ולפיטורים חד צדדיים

יוסי וייס שלח מכתב לוועד בו הוא מציין כי לאחר שלא הושגה הסכמה עם יו"ר הוועד, הוא הורה על היערכות לתחילת גל פיטורים וקיצוצי שכר של עשרות מיליוני דולרים בשנה; הוועד צפוי לנקוט בעיצומים כבר בשבוע הבא

מיקי פלד 20:0514.01.16

אין הרבה זמן שקט בתעשייה האווירית בחודשים האחרונים, ומכתב חריג של המנכ"ל, יוסי וייס, לוועד העובדים היום (ה') עשוי לסמן את תחילתה של הסלמה ביחסים בין הצדדים. במכתב, שיצא במקביל לזימון חברי הוועד ללשכתו של וייס, כותב המנכ"ל כי לאחר שלא הושגה הסכמה עם יו"ר הוועד אהוד נוף, על תוכנית קיצוצים בחברה, הוא הורה להנהלה להיערך לביצוע קיצוצים חד צדדיים בחברה, ומבקש מהוועד שלא לנקוט בעיצומים. עם זאת, נראה כי בשבוע הבא עשוי נוף להודיע על עיצומים כלשהם בחברה, שידעה עד כה שנים ארוכות של שקט יחסי בגזרה זו.

וייס לא חוסך במילים במכתב שלו וכותב כי המצב של התעשייה האווירית הולך ומחמיר, אחרי שבדוחות הכספיים לרבעון השלישי של השנה שעברה, דיווחה החברה על הפסד של כ-30 מיליון דולר. וייס אף כותב כי "המערכת הבנקאית בישראל מצפה לביצועו של מהלך הבראה מיידי ומשמעותי שיבטיח כי החברה תעמוד בהתחייבויותיה כלפיהם". כיום התעשייה האווירית השיגה הסכמה משלושה בנקים לדחות את הדרישה לעמידה באמות מידה פיננסיות כמו יחס שירות החוב של החברה, אך בהנהלת החברה חוששים כי אם החברה תמשיך שלא לעמוד בהתחייבויות היא לא תקבל ערבויות מהבנקים להן היא זקוקה כדי לחתום על הסכמי ייצור עם הלקוחות. ההכנסות של התעשייה האווירית מסתכמות כ-4 מיליארד דולר בשנה ומועסקים בה כ-15 אלף עובדים.

 

מנכ"ל תע"א יוסי וייס לצד מל"ט של החברה מנכ"ל תע"א יוסי וייס לצד מל"ט של החברה צילום: התעשייה האווירית לישראל בע"מ

 

בסיס תוכנית הקיצוצים היא זו שאיתה הגיעה ההנהלה למשא ומתן עם הועד בספטמבר, וכוללת לא רק קיצוצי שכר, אלא גם פיטורים נרחבים של 10% מהעובדים בעלי ותק של פחות משנה ופיטורים נוספים של חלק גדול מהעובדים ללא קביעות. בפן הקיצוצים מדובר על קיצוץ של שעות נוספות, מהלך שבפועל כבר מתרחש בתעשייה האווירית כבר מספר שנים, צמצום ימי השתלמות בשכר, הקשחת הקריטריונים לקבלת דרגה ועוד. לאחרונה קוצץ עלות שכר חברי ההנהלה בכ-7% ומהמכתב עולה כי וייס מעוניין לבצע קיצוץ גם בשכרם של העובדים. וייס אמנם לא ציין את גובה הקיצוץ שהוא דורש מהעובדים, אך על פי הערכות בסביבת החברה מדובר על קיצוץ של כ-7%.

 

עם זאת, התוכנית שהציגה ההנהלה בזמנו אמורה לחסוך רק 6-7 מיליון דולר בשנה ועתה רוצה החברה לנקוט בצעדים דרמטיים נוספים כדי לצמצם את ההפסדים בעשרות מיליוני דולרים בשנה. כיום הבעיה העיקרית של התעשייה האווירית נמצאת בשתי חטיבות: האחת בדק מטוסים שהיא הגדולה ביותר בחברה שאחראית על בניית מטוסים, שיפוץ, שירותי תחזוקה ועוד, שרשמה הפסד של 81 מיליון דולר בתקופה שבין הרבעון השלישי של 2014 לרבעון המקביל בשנה שעברה. הבעיה השנייה היא בחטיבת כלי הטיס האזרחיים שאמורה היתה לפצות על השחיקה בהכנסות מפעילות צבאית, שם נרשמה באותה תקופה רווח תפעולי של מיליון דולר בלבד.

 

רק השבוע פורסם ב"כלכליסט" כי מנהל רשות החברות הממשלתיות במשרד האוצר, אורי יוגב, פועל להדחתו של יו"ר התעשייה האווירית, רפי מאור, עקב טענות על פגמים בהתנהלותו בתפקיד.

 

יו"ר הועד, אהוד נוף, אמר ל"כלכליסט" כי הוא לא מתכוון להגיב בשלב זה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x