$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

נמל חיפה מגייס את משרדי האוצר והתחבורה נגד עובדיו

בצעד נדיר ביקשה ההנהלה מהמדינה לנהל מו"מ עם הוועד "שהורה להאט את התפוקה, מהלך הפוגע בכלכלת ישראל". העובדים מתעקשים שאין עיצומים

ליאור גוטמן 06:5413.01.16

מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן שלח השבוע מכתב בהול למנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי ולמנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, ובו ביקש מהם סיוע בהתמודדות עם עיצומי ועד העובדים בנמל. במכתב, שהגיע לידי "כלכליסט", מציין זלצמן כי הוא זקוק לעזרה בניהול מו"מ מול העובדים על הסכם קיבוצי חדש.

 

במכתב מסביר זלצמן את הבעיה: "לצערנו זה כמה שבועות שוועד תפעול הורה על האטה בתפוקות הפוגעת קשות בקווים הגלובליים". לפי זלצמן, שלוש אוניות ענק של החברות הינדוס, צים ומרסק נאלצו לעזוב את הנמל בלי שהחלה פריקת המכולות וכי "ארבעה צוותים עובדים על האונייה צים אינדיה בתפוקות נמוכות ב־40%". זלצמן מדגיש כי השיבושים פוגעים בכלכלת המדינה.

בעבר פנתה החברה כמה פעמים לבית הדין לעבודה, אך לא זכתה לסיוע. כעת בוחרת החברה שלא לפנות שוב לבית הדין או להחיל צעדי משמעת נגד מי שמאט את העבודה, ובמקום זאת לפנות למנכ"לי המשרדים שיפעלו מול העובדים על ההסכם הקיבוצי.

 

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. הנהלת הנמל מודה שקיימות בחברה משרות עודפות מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. הנהלת הנמל מודה שקיימות בחברה משרות עודפות

 

ההסכם המדובר כולל שלושה סעיפים חדשים. הסעיף הראשון הוא על "ביטול 11 משרות לא יצרניות בתפעול". בכך מודה הנמל שיש בו לפחות 11 משרות בנמל שאפשר לוותר עליהן. הצעד השני הוא החלת מאגר של גוררים לכל מנוף. "פול" כזה, שבעזרתו תוכל ההנהלה לבחור בעצמה עובדים למשמרות, יוכל לסייע לה לשבור את סידור העבודה, שכיום נקבע לפי שיבוץ פרטני של העובדים. הסעיף השלישי נוגע להחלת תנאי העבודה של העובדים הוותיקים על העובדים החדשים (דור ג').

 

עם זאת, ועד העובדים טוען שאין כלל עיצומים. לגרסתם, בהסכם העבודה מלפני 15 שנה הוחלט על תפוקות עבודה אחרות לגמרי שלא תואמות את דרישות הנמל כיום. לכן טוענים העובדים שיש לנהל עמם מו"מ ולא לכפות עליהם עבודה חדשה. העובדים טוענים שהם עובדים "לפי הספר", ולכן אין שחר לטענות ההנהלה שמדובר ב"שיבושים".

בתגובתה לידיעה מסבירה ההנהלה את עודף מצבת העובדים ואת הפנייה למשרדי הממשלה: "הנהלת חברת נמל חיפה פועלת להתייעלות בנמל כל העת, כך קטנה מצבת העובדים בשנתיים האחרונות ב־%14.

 

"הנהלת הנמל פנתה באחרונה כמה פעמים לבי ת הדין האזורי לעבודה בחיפה, כולל בבקשת ביזיון בית הדין כנגד נציגות העובדים, ושוקלת גם ברגעים אלה את כל האפשרויות העומדות בפניה. מסגרת של מו"מ כמו זה המתקיים בין המדינה לבין ההסתדרות בימים אלה יכולה לשמש כפלטפורמה מתאימה לביצוע צעדי התייעלות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x