$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

דו"ח חברת החשמל על הסופה: מזג האוויר אשם, לא העובדים

צוות הבדיקה הפנימי, שלא כלל את נציגי הוועד, לא יטיל את האשמה במחדל על העובדים. זאת בניגוד להכרזות ההנהלה בזמן הסופה עצמה על כך שהעובדים "חצו קו אדום". לטענת הצוות, הבעיה טמונה בתחזוקה לקויה ובמזג האוויר החריג

ליאור גוטמן 06:5917.11.15

מזג האוויר היה חריג, התחזוקה באזור השרון אינה טובה, פעולות הוועד אינן אשמות במחדל והציוד שבמחסני החברה ברמה סבירה. אלו עיקרי המסקנות הצפויות של ועדת הבדיקה הפנימית שהקימה חברת החשמל כדי לבחון את אירועי סופת הגשמים שפקדה את ישראל בסוף אוקטובר. הצוות ביקש עוד כמה ימים כדי להגיש חוות דעת סופית.

 

צוות הבדיקה הפנימי, שבראשו עמד סמנכ"ל התקשוב יוסי שנק, לא כלל את ועד העובדים, אולי כדי להימנע מהטחת האשמות בין הוועד להנהלה. ובכל זאת לא הטיל הצוות אשמה יוצאת דופן על ועד העובדים. ככל הנראה מדובר בניסיון של הנהלת החברה להוריד את גובה הלהבות בין יו"ר הוועד דוד (מיקו) צרפתי ובין מנכ"ל החברה עופר בלוך.

 

הניסיון הזה עומד בניגוד לניסיון של הנהלת החברה להאשים את העובדים בימים הראשונים של הסופה, לאחר שנקטו עיצומים ב־4–5 השעות הראשונות של האירוע. יו"ר החברה יפתח רון־טל אף כינה את מהלכי העובדים "חציית קו אדום". אפילו הוועד עצמו העיד במסגרת דיון בבית הדין לעבודה בחיפה שההוראות של ההנהלה לא ירדו לשטח.

 

 

תל אביב בזמן הסופה האחרונה תל אביב בזמן הסופה האחרונה צילום: איי אף פי

 

הצוות, שכולל ברובו עובדים זוטרים, אינו צפוי להציג מסקנות אישיות נגד עובדי החברה.

 

לכן, לא צפוי הדו"ח לספק מסקנות והמלצות פורצות דרך, בין השאר בשל צמצום ההשקעה במערכות ההולכה, עד רמה של מיליארד שקל בשנה. האשם המרכזי שנותר בדו"ח הוא מזג האוויר החריג, שלטענת החברה אפילו הרשות המטאורולוגית לא חזתה את עוצמתו.

 

חברת החשמל אינה צפויה לפרסם את המסקנות במהרה, בין השאר בשל תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה על אירועי הסופה בהיקף של כ־240 מיליון שקל ומחשש שכל הטחת אשמה תסייע לעותרים.

 

בה בעת פועלות עוד שתי ועדות בדיקה: אחת של דירקטוריון החברה, שבכוחו גם להצביע על אחראים ברמה אישית, ואחת מטעם משרדי הממשלה בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, שתיהן אינן צפויות להגיש את מסקנותיהן בקרוב.

 

תגובת חברת החשמל: "החברה מבצעת בדיקה מקצועית מקיפה לעבודת החברה בזמן ולאחר הסופה על מנת להפיק לקחים ולשפר את השירות ללקוח. ברור לנו שיש גורמים שונים שמנסים לנצל את התהליך המסודר והיסודי בכדי לפגוע בו מאינטרסים ושיקולים זרים ולא ענייניים. טרם הוגש דוח סופי, אולם מסקנות ביניים הועברו למנכ"ל החברה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x