$
בארץ

בממשלה לא שמעו על הפיצוי לעסקים בתוואי הרכבת הקלה

ל"כלכליסט" נודע כי היקף קרן הפיצויים שמתכנן השר דרעי מוערך ב־500 עד 800 מיליון שקל. היוזמה טרם תואמה עם משרדי האוצר וראש הממשלה

הדס גליקו ועמרי מילמן 07:0401.10.15

שר הכלכלה אריה דרעי מתכוון להגיש לאחר החגים הצעת מחליטים בנושא קרן הפיצויים לעסקים בתוואי הרכבת הקלה, שהעבודות עליה צפויות להימשך שש שנים. בין הצעדים המתגבשים: מענק העתקה לעסקים שמחזור מכירותיהם ירד ב־50% ויותר ומשרד הכלכלה אינו צופה שיפור במצבם, פיצויי הסתגלות לתקופה מוגבלת והנחה בארנונה באישור הרשות המקומית. השווי המוערך של כל פעולות העידוד הוא בין 500–800 מיליון שקל.

 

אולם בראש ובראשונה ייהנה עסק שמכירותיו נפגעו מקמפיין פוזיטיבי שימשוך אליו לקוחות, משום שלטענת בעלי העסקים נתע יוצרת אצל לקוחות את הרושם שלא כדאי להגיע לאזור.

 

בחודשים האחרונים הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, בראשות רן קיוויתי, עורכת סיורים באזור כדי לבחון את היקף הפגיעה בעסקים. על פי גורמים במשרד, הנפגעים העיקריים הם עסקים בתחום השירותים והמסעדנות שלקוחותיהם מגיעים אליהם פיזית, והסוכנות מעריכה כי מדובר ב־600 עסקים על התוואי, לא כולל עסקים שממוקמים במגדלים על התוואי.

 

עבודות הרכבת הקלה ביהודה הלוי בתל אביב עבודות הרכבת הקלה ביהודה הלוי בתל אביב צילום: שאול גולן

 

אם תאשר הממשלה את מתווה הפיצויים, תיפתח לה חזית מצד עסקים ברחוב יפו בירושלים, שהגישו תביעות של עשרות מיליוני שקלים לפיצוי על עבודות הרכבת הקלה באזורם. נוסף על כך, לפיצוי העסקים בתל אביב השפעות רחבות מאלה, מאחר שמתוכננים להיבנות בירושלים עוד מסלולים לרכבת.

 

באוצר לא מכירים את היוזמה של דרעי, וגם אין בתקציב שאושר ל־2015–2016 מקור תקציבי לכך. כמו כן, המהלך טרם תואם עם משרד ראש הממשלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x