$
רכב

המשבר בפולקסווגן סולל את הדרך לכלי הרכב החשמליים

שערוריית התרמית של יצרנית הרכב הגדולה בעולם לא תיגמר בהחזרת מכוניות לתיקון, ויהיו לה השלכות ארוכות טווח על הענף כולו. מעבר לפגיעה באמינות התעשייה הגרמנית בכלל ובפולקסווגן בפרט, הפרשה לא משאירה ליצרנים ברירה. הם יצטרכו לייצר רכבים נקיים

תומר הדר ורן אברמסון 06:5430.09.15

לא משבר החובות היווני, לא ההאטה בסין ואפילו לא זרם המהגרים הבלתי פוסק מהמזרח התיכון - הסכנה המשמעותית ביותר לכלכלת גרמניה כיום מגיעה דווקא מבית. פרשת דיזלגייט שמכה בימים אלה בפולקסווגן נושאת בחובה השפעות ארוכות טווח על תעשיית הרכב העולמית, כאלה שיורגשו היטב בשנים הבאות.

 

מדובר בפרשה שתשפיע גם על המאזן בין יצרני הרכב, וגם על יוקרתם של יצרני הרכב הגרמנים בכללותם. מעבר לכך, מדובר בפרשה שעתידה לשנות את כל האופן שבו יצרני הרכב מתייחסים לטכנולוגיות עתידיות של הפחתת מזהמים. ההשפעה על פולקסווגן עצמה תהיה גם היא משמעותית: לא עוד ישות על בתוך הקונצרן, אלא חטיבה עצמאית.

 

 צילום: גטי אימג'ס

 

מבחינת יצרני הרכב, חשיפתה של פולקסווגן לכזו שערוריה והאופן שבו בחרה החברה לטפל במשבר - במהירות שיא - היא סימן אזהרה ברור. בעידן שבו מתגי התנעה של ג'נרל מוטורס גורמים לכאורה לתאונות, דוושות מהירות של טויוטה גורמות לכאורה למוות וכריות אוויר פגומות של Takata גורמות לפציעה, היתה זו רק שאלה של זמן עד שהרגולטור האמריקאי ימצא חברה — עדיף שאינה אמריקאית — למצות איתה את הדין. רק בשנה שעברה נחקרה פרשה דומה, שבקושי זכתה לתהודה, בה היתה מעורבת יונדאי־קיה הקוריאנית. במקרה ההוא האמריקאים האשימו את יונדאי־קיה בזיוף של נתוני צריכת דלק, שמביאים בתורם לזיהום גבוה. הרגולטור האמריקאי לא בחר למצות את הדין עם הקוריאנים בחומרה רבה, אך הפעם מדובר בסיפור אחר לחלוטין. הפעם, כך נדמה, מדובר במקרה של "למען יראו וייראו".

 

הפגיעה שנגרמה לפולקסווגן אינה רק תדמיתית מקומית. בשונה מבאירופה, השיטה האמריקאית של רישום נתוני זיהום מבוססת על אמון — הצרכן והרגולטור מקבלים את הנתונים מהיצרן. מעידה אחת מספיקה. מבחינת הצרכנים בארה"ב, פולקסווגן מייצגת את ההגמוניה הגרמנית בשוק היוקרה. כעת, גם ב.מ.וו וגם דיימלר צפויות לסבול.

 

בהצהרה נדירה בחריפותה הודיעה דיימלר כי אינה מרמה בבדיקות זיהום האוויר. גם גורמים בב.מ.וו כבר השמיעו לתקשורת האמריקאית הצהרות דומות. האפקט המיידי של תופעה כזו יורגש בחודשים הקרובים בארה"ב: מכירותיהן של מכוניות יוקרה גרמניות צפויות לרדת, ואת מקומן יתפסו ככל הנראה יצרני רכבי היוקרה היפנים: אקיורה, לקסוס, אינפיניטי ודומיהם, או יצרני היוקרה האמריקאים כדוגמת קדילאק. בכל מקרה, הנזק התדמיתי בארה"ב יהיה אדיר וייקח זמן רב לשקמו.

 

פולקסווגן תצא מהמשבר חכמה יותר

 

היבט נוסף שישפיע כבר בקרוב על התעשייה נוגע לטכנולוגיה עצמה. מדוע בעצם יצרן רכב, כזה שנמצא בין שלושת היצרנים המוכרים ביותר בעולם, יקדיש זמן ומאמץ להונאה? התשובה היא שמנועי דיזל הם מנועים מזהמים. פשוט עד כה הנושא לא ממש נמצא על סדר היום הציבורי. התעשייה העולמית, במיוחד האירופית, שנתונה ללא מעט לחצים מצד יצרני הרכב, מעדיפה להתמקד במזהמים כמו פחמן דו חמצני שפולטות מכוניות הדיזל בשיעור נמוך — ולא בחלקיקים ופחמימנים, שהן פולטות למכביר.

 

בישראל השיטה שונה. ברשות המסים הבינו כבר לפני כחמש שנים ששיטת המדידה האירופית מיטיבה עם מנועי הדיזל, ומתעלמת ממזהמים גורמי מחלות כמו הפחמימנים. כעת יצרני הרכב נחשפים למציאות חדשה, מציאות שבה בגלל מעשה רמייה כביכול של יצרן בודד אחד, תעשייה שלמה של מכוניות דיזל תהיה תחת זכוכית מגדלת.

 

אין זה סוד שבבירות אירופה, פריז לדוגמה, נבחן איסור על כניסת רכבי דיזל, ושהדבר טורפד עד כה בידי לובי יצרני הרכב. כעת המצב השתנה — והיצרנים יהיו חייבים לאמץ במהרה פתרונות חדשים כדי לייצר רכבים נקיים. כך טכנולוגיות הנעה היברידית, שעד כה נדחקו לשוליים, יתפסו את הבמה כבר בקרוב. מבחינת המבנה הפנימי של קונצרן פולקסווגן, כאן יהיה מדובר ככל הנראה ברה־אורגניזציה מקיפה. אחת הבעיות שמהן סובל הקונצרן היא גם ברכה — מחד, בקונצרן פולקסווגן דוגלים בשיתוף רכיבים, כך שפולקסווגן גולף, סקודה אוקטביה, אאודי A4, כולן מבוססות על אותה פלטפורמה, הקרויה MQB. למרבה הזוועה, מדובר במכוניות שגם חלקו את אותו מנוע, אותו טורבו דיזל שכעת חשוד בזיהום. הלקח ככל הנראה יילמד במהרה: כבר בנאום הראשון של מנכ"ל פולקסווגן החדש מתיאס מולר צוין שמעתה פולקסווגן תאמץ זהות עצמאית.

 

מנכ"ל פולקסווגן החדש מתיאס מולר מנכ"ל פולקסווגן החדש מתיאס מולר צילום: בלומברג

 

ההצהרה אינה מקרית. פולקסווגן אינה יכולה להרשות לעצמה עוד וירוס שיפגע בכל חלקי הקונצרן. בכל מקרה, פולקסווגן תצטרך כעת לחשב מסלול מחדש, כזה שבו יעופו ראשים רבים. התוצאה, שככל הנראה תורגש כבר בקרוב הודות ליעילות הגרמנית, תהיה יצרנית חכמה יותר — שגם תשפיע לטובה על יתר יצרני הרכב הגרמנים.

 

החברה הראשונה שחיבלה בכוונה

 

הודעת הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה לפני כשבועיים כי פולקסווגן זייפה באופן שיטתי את תוצאות מבחני פליטות המזהמים מרכבי הדיזל שלה, והודאת החברה במעשים עלולים לגרום נזק רוחבי לכלכלה הגדולה באירופה.

 

ענף הרכב הוא אחד מעמודי התווך של התעשייה הגרמנית, ופולקסווגן היא ללא ספק כותרת העמוד. החברה מעסיקה יותר מ־270 אלף עובדים בגרמניה, השקולים לשליש מכלל עובדי תעשיית הרכב במדינה, שאחראית ל־2.7% מהתמ"ג הגרמני. ב־2014 היתה התעשייה אחראית לחמישית מהיצוא הגרמני.

 

פגיעה במוניטין של פולקסווגן שתוביל לירידה במכירות שלה עלולה להביא לפיטורים המוניים לא רק בחברה עצמה, אלא גם אצל קבלני המשנה והספקים שלה. ממשלת גרמניה מיהרה אמנם לפרסם הודעת הרגעה לאחר התפוצצות הפרשה והצהירה כי "תעשיית הרכב תמשיך להיות משענת חשובה לכלכלה הגרמנית", אבל המצב בשטח רחוק מלהיות רגוע.

 

באתר חדשות הרכב הגרמני "דיילי קאנבאן" דווח אתמול כי בוולפסבורג, העיר שבה שוכן המטה של פולקסווגן והמפעל הראשי שלה, מספרים עובדי החברה על פשיטות של המשטרה הגרמנית על מרכז המחקר והפיתוח ועל תוכניות מגירה אפוקליפטיות של ההנהלה. גם אם מדובר בשמועות בלתי מבוססות, תוכנן מעיד על הפאניקה של התושבים. בעיריית וולפסבורג כבר הורו על הקפאת חלק מהתקציב מחשש שהמסים שמשלמת פולקסווגן לקופתה יהיו נמוכים מהצפוי השנה.

לפי הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה, פולקסווגן עשויה לקבל קנס של עד 18 מיליארד דולר על מעשיה, יותר מהרווח התפעולי שלה בשנה שעברה.

 

פתיחת חקירות נגד פולקסווגן במדינות נוספות עשויות להביא בסופו של דבר לקנסות שהחברה תתקשה לשלם. השבועון הגרמני "דר שפיגל" דיווח כי במידה שמאגר המזומנים של פולקסווגן, שהיקפו הנוכחי הוא 40 מיליארד דולר, לא יספיק כדי לכסות את הוצאותיה בעקבות פרשת דיזלגייט, החברה מתכננת למכור את החברות־הבנות בנטלי ובוגאטי וכן את חטיבת המשאיות הכבדות שלה.

 

נוסף על הנזקים לטווח הקצר והבינוני לפולקסווגן בפרט ולענף הרכב הגרמני בכלל, מעשה הרמייה העצום של החברה פוגע קשות במוניטין של התעשייה הגרמנית והמומחיות ההנדסית שלה. פולקסווגן עצמה השתמשה במוניטין המעולה של המהנדסים הגרמנים בפרסומת ששידרה במהלך משחק הסופרבול האמריקאי בשנה שעברה: בפרסומת נראה אב מספר לבתו כי בכל פעם שמד המרחק של מכונית פולקסווגן עובר 100 אלף ק"מ, מהנדס גרמני מקבל כנפיים.

 

מנהל ארגון זכויות הצרכנים האמריקאי PIRG אד מירצווינסקי הגדיר בראיון ל"וושינגטון פוסט" את הנקודה הבעייתית ביותר בסיפור של פולקסווגן, והסביר מדוע שיקום האמון של הצרכנים כלפיה וכלפי התעשייה הגרמנית בכלל צפוי להתברר כמשימה קשה וממושכת במיוחד. "חברות אחרות מכרו רכבים בעייתיים, ונאלצו לבצע ריקול ולתקן אותם", הסביר מירצווינסקי. "פולקסווגן חיבלה ברכבים שלה בכוונה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x