$
מוסף 27.08.2015
שאלות מוסף 27.08.15

אפילו לוי יצחק

במכירה הפומבית היוקרתית ביותר של עולם הרכב, בשבוע הבא באנגליה, יתחרו אוליגרכים רוסים, מילארדרים סינים ונסיכים אירופים על הזכות לקנות את מיטב התוצרת הנדירה של פרארי, פורשה ואסטון מרטין תמורת מיליוני דולרים לאוטו

תומר הדר 09:1827.08.15
בדיוק בעוד שבוע, ב־3 בספטמבר, תיפתח באנגליה אחת מתערוכות הרכב הנודעות בעולם, Salon Prive 2015. תערוכות מקבילות אחרות נהפכו כבר מזמן למקדש לחובבי הרכב, והן פתוחות לקהל הרחב תמורת כרטיס שעולה כמו ארוחה במקדונלד'ס. לא כך הסלון הזה, שמציע מעט מאוד כרטיסים בלא פחות מ־350 ליש"ט. לפחות הסכום כולל הסעה לתערוכה שבטירת בלנהיים פאלאס, "במרחק נוח של דקות ספורות מאוקספורד, בטיסה במסוק פרטי שיספקו מארגני האירוע". כמעט מיותר לציין שהמבקרים, שמתחייבים מראש להתלבש "בהידור הנדרש", ייהנו על הדרך גם מארוחת פאר, הלובסטרים בילט אין.

 

 

Salon Prive מורכבת בעצם מכמה אירועים. הבולטים הם תערוכת מכוניות־על, כאלה שמיוצרות בעשרות עותקים בודדים בידי מפעלים אקזוטיים כמו ג'ינטה, אוברפינץ' ורימק; ומתחם של מכוניות קונספט, דגמים שאינם מיועדים לשיווק אלא מסמנים את המגמות בעיצוב דגמי העתיד.

 

אבל מעל כולם נוצצת המכירה הפומבית, אירוע שבו אוליגרכים יוצאי ברית המועצות מתחרים במיליארדים סינים ובנסיכים אירופים על הזכות לקנות את מיטב התוצרת המשומשת של פרארי, פורשה ואסטון מרטין, מכוניות קלאסיות מן הדגמים האקסקלוסיביים והנדירים בעולם שעולות מאות אלפי ליש"ט ואפילו יותר. והתחרות עליהן סוערת במיוחד, כל שנה מחדש.

 

כי לכל מכונית יש גם סיפור. קחו לדוגמה את הפרארי 330GT מודל 1964 שתימכר בשבוע הבא. עד היום רק 49 מכוניות בדגם הזה יוצרו עם הגה בצד ימין, וזו, הכחולה המרהיבה, היא אחת מהן. ב־1989 קנה אותה המיליארדר מוחמד אל־פאייד, שהיה בעלי הרודס (ואבא של דודי, בן זוגה של הנסיכה דיאנה שנהרג איתה בתאונה). אל־פאייד השקיע במכונית 30 אלף ליש"ט, ואנחנו יודעים את זה היום בזכות העובדה שכל טיפול או תיקון שהמכונית עברה ב־51 השנים האחרונות מתועד היטב.

 

פרארי נדירה אחרת העומדת למכירה היא 250 GTE סדרה 2 קופה, שמוערכת בכ־350 אלף ליש"ט. לא מדובר במכונית שיוצרה לפי דרישותיו של לקוח אלא שהחברה האיטלקית עצמה יצרה במיוחד עבור תערוכת הרכב בפריז ב־1962. אחר כך היא נמכרה לאספן צרפתי והחליפה כמה בעלים עד שהגיעה לידיו של מיליארדר צרפתי עלום שם, שבמשך שנים אחדות השקיע מאות אלפי ליש"ט בשימור שלה. הבא אחריו היה אספן בריטי, שבעצמו שימר אותה בעוד כמה עשרות אלפים.

 

 

כיאה למיקום התערוכה, בלב האצולה הבריטית, גם המכוניות המקומיות מככבות במכירה. הבולטת שבהן היא אסטון מרטין DB4 מודל 1963, שאמורה להימכר בלפחות 700 אלף ליש"ט. מדובר בגרסת הוואנטאג', כלומר גרסת המרוצים של ה־DB4, אחת מ־50 מכוניות בלבד שיוצרו מדגם זה, אחת משלוש בלבד שצוידו בתיבת הילוכים אוטומטית — וכנראה ב־DB4 האחרונה שיוצרה אי פעם. עם השנים תיבת ההילוכים האוטומטית הוסבה לתיבה ידנית ושדרגו את הבלמים ומערכת ההיגוי, מה שאִפשר למכונית התנהגות כביש של מכונית חדישה.

 

פנינה אחרת, חדשה יחסית, מגיעה מגרמניה: פורשה 911 סופרספורט מ־1986. הסופרספורט, בעלת מנוע ה־3.2 ליטרים, מיועדת לחובבי מירוצים וזכתה לפופולריות באירופה ובארצות הברית, אך המכונית שעומדת למכירה נחשבת נדירה במיוחד: היא אחת מחמש מכוניות מהדגם הזה שנקנו עם ייצורן בידי אספן אירופי, שנהג בה פעמים ספורות בלבד ואז אחסן אותה באוסף פרטי. לכן מד המרחק שלה, 29 שנה אחרי ייצורה, עומד על 743 ק"מ בלבד. כמה זה יוצא מחיר מחירון?

בטל שלח
    לכל התגובות
    x