$
רכב

הסטטוס הגבוה מדי של הג'יפונים

חברות הליסינג אינן מצרפות לשורותיהן את רכבי הכביש־שטח, שהפכו ללהיט בזכות המחיר והנוחות, בין השאר בשל אינטרסים של המעסיקים: "לא רוצים שהעובדים הזוטרים ינהגו במכוניות שנראות כמו של מנהלים בכירים"

תומר הדר 08:2724.08.15

מכירותיהם בישראל של רכבי הכביש־שטח הקטנים, או ג'יפונים בלשון העם, עלו בעשרות אחוזים בחמש השנים שחלפו מאז הופעתו של ניסאן ג'וק. אך על אף הפופולריות הגבוהה שלהם, ציי הרכב הגדולים לא מציעים אותם ללקוחות ומתמקדים עדיין במכונית המשפחתית הוותיקה.

 

קיה ספורטאז' קיה ספורטאז' צילום: אתן יצרן

 

רכבי הכביש־שטח החדשים פופולריים במיוחד משום שמחירם כמעט זהה (ולעתים נמוך יותר) לזה של המכוניות המשפחתיות בישראל שמצוידות במנועי 1.6 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית. זאת משום שהם מבוססים על שלדות ומנועים שיצרני הרכב כבר פיתחו עבור דגמים אחרים, ואין להם מערכות 4X4 מסובכות לנסיעה בשטח. הדוגמאות לכך רבות: מחיר רכב הכביש־שטח קיה ספורטאז' הוא 132 אלף שקל, רק 3,000 שקל יותר מקיה פורטה המשפחתית; הג'יפון פיז'ו 2008 עולה 115 אלף שקל, אפילו פחות מהמשפחתית המקבילה פיז'ו 308, שעולה 130 אלף שקל; אופל מוקה עולה כיום 129 אלף שקל, בזמן שאסטרה המשפחתית עולה 132 אלף שקל; ניסאן ג'וק, מרכבי הכביש־שטח הפופולריים ביותר בישראל כיום, עולה 128 אלף שקל, וסוזוקי קרוס אובר המשפחתית עולה 121 אלף שקל.

 

עוד סיבה לפופולריות שלהם היא תנוחת הישיבה הגבוהה והמראה החיצוני של הרכב, הרומז על יכולת שטח שבפועל אינה קיימת.

 

רק 10% מהג'יפונים נמכרים לליסינג

 

למרות יתרונות הג'יפונים, רכבים אלה אינם מגיעים לחברות הליסינג. עובד בחברת מזון גדולה מספר: “ביקשתי מהנהלת החברה שהרכב המשפחתי הבא שלי יהיה קיה ספורטאז' עם מנוע 1.6 ליטרים, שעולה כמו מכונית משפחתית ומצויד במנוע של קיה פורטה המשפחתית. אין לו הנעה כפולה ואין סכנה שמישהו יירד איתו לשטח ויגרום נזק. רציתי את הספורטאז' כי יושבים בו גבוה יותר מבמכונית משפחתית, מה שחשוב לאשתי, ומצד שני הוא לא פחות שימושי ממנה. למעשה אני אפילו יורד ברמת הפינוק אם אני בוחר בספורטאז’ כי אין לו בקרת שיוט. עם זאת, בחברה סירבו בכלל להתייחס לבקשה ודרשו שניקח רק דגם משפחתי”.

 

ניסאן ג'וק ניסאן ג'וק

 

"כלכליסט" מצא שטענות העובד נתמכות בנתוני המכירות של יבואני הרכב: כ־90% ממכירות פיז'ו 2008 הן ללקוחות פרטיים, ולפי הערכות, כ־95% ממכירות קיה ספורטאז' בגרסת ה־1.6 ליטרים הם ללקוחות פרטיים. 90% ממכירות הכביש־שטח של סוזוקי ו־80% ממכירות ה־VX של סובארו מגיעות לידי לקוחות פרטיים. על פי הערכות, גם מכירות דגם הג'וק של ניסאן מתפלגות בצורה דומה.

 

לציי הרכב עדיף להציע משפחתיות

 

באופן במפתיע, הסיבה המרכזית להיעדרות רכבי הכביש־שטח מציי הרכב לליסינג היא מחירם הדומה לזה של המכוניות המשפחתיות בשוק הישראלי. כשעובד שמחזיק ברכב צמוד בוחר במכונית ליסינג, מתווספים לשכרו שני סכומים לצורך חישוב מס: שווי השימוש ברכב, כלומר הסכום שהעובד משלם למדינה, ושווי המעסיק, כלומר הסכום שהעובד משלם לחברת הליסינג. סכומים אלה מתווספים לשכר הברוטו.

 

לפי שיטת החישוב שקיימת כיום בישראל, שווי השימוש ברכב צמוד (הסכום שהעובד משלם למדינה) נקבע לפי המחיר של הרכב, והעובד משלם מדי חודש 2.48% מערכו של הרכב. לכן עובד שיבחר בליסינג בג'יפון, שמחיר המחירון שלו דומה למחירה של מכונית משפחתית, לא יצטרך לשלם למדינה יותר כסף עבור התענוג.

 

במקרה של שווי המעסיק (התשלום עבור הליסינג עצמו), העלות שונה: בעוד עלות ליסינג של מכונית משפחתית היא כ־2,500 שקל, העלות לרכב כביש־שטח מקביל היא כ־3,000–4,000 שקל. אלא שהפער הזה בין שווי המעסיק של רכב משפחתי זול ובין ג’יפון יקר אינו כה מהותי, שכן מדובר בסכומים שמתווספים למשכורת הברוטו לצורך חישוב מס. כלומר בפועל ההפרש בין מחירה של מכונית ליסינג משפחתית ובין מחירו של ג’יפון מתבטא במאות שקלים בלבד. למרות זאת, המעסיקים אינם ממהרים להציע לעובדיהם ג’יפונים. על כן לחברות הליסינג אין אינטרס להציע למחזיקי הרכב הצמוד ג’יפונים, אלא דווקא מכוניות משפחתיות.

 

ההסבר טמון במחיר: כאשר חברת ליסינג רוכשת מיבואן רכב מכונית משפחתית, כזו שאינה מבוקשת על ידי צרכנים פרטיים, היא מקבלת הנחה נאה. לעומת זאת על ג'יפונים חברות הליסינג אינן מקבלות הנחה, שכן רכבים אלה נהנים מפופולריות גבוהה בקרב הלקוחות הפרטיים, ואלה משלמים מחיר מלא עבור הרכב.

 

מכאן שיבואני הרכב אינם ששים להעניק לחברות הליסינג הנחות על הג’יפונים, וחברות הליסינג בתורן אינן ממהות להציע ללקוחות רכבים שהן לא מסוגלות לרכוש בהנחה נאה.

 

העובדים עלולים לריב על הרכב כסמל סטטוס

 

סיבה נוספת, ומפתיעה, להיעדרות הג'יפונים מציי הרכב קשורה לתדמית היוקרתית שלהם. בכיר באחת מחברות הליסינג מסביר: "מבחינת העובדים, שלא מבינים מה הם מקבלים, מכונית משפחתית היא הסטנדרט והג'יפון הוא סמל סטטוס נחשק.זה לא שהעובדים יירדו עם המכוניות האלה לשטח, הם לא מסוגלים לעשות את זה בכל אופן, אבל בחברות הגדולות יש מנהלים שחשוב להם שעובדים לא יתהדרו בסמל סטטוס".

 

לדברי קצין רכב באחת מחברות ההייטק הגדולות: "אם יש לך עובד שלקח ג'יפון והוא עוזב, צריך להעביר את הרכב למישהו אחר, ובעיני מחזיקי מכונית משפחתית, זה סמל סטטוס שיוצר מריבות". עוד מוסיף קצין הרכב: "חלק מדגמי הג'יפונים נראים בדיוק אותו הדבר כמו הגרסאות המאובזרות שלהם. את הקיה ספורטאז' מהגרסה המאובזרת אנחנו נותנים למנהלים בחברה, והם יעמדו על הרגליים האחוריות אם העובדים הפשוטים יקבלו מכוניות שנראות כמו שלהם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x