שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

מחקר של בנק ישראל: שער החליפין משפיע על 35% מהמדד

חטיבת המחקר של הבנק בדקה כיצד שער החליפין של השקל משפיע על מדד המחירים לצרכן בכלים שנמצאו מדויקים יותר ממחקרים קודמים; המחקר עשוי להשפיע בעתיד על גיבוש מדיניות הריבית, תקציב והטלת מכסים

אמנון אטד 13:1229.07.15
שינויים בשער החליפין של השקל עשויים להשפיע על כ-35% ממדד המחירים לצרכן. כך עולה ממחקר חדש שמפרסם היום (ד') בנק ישראל. המחקר, שאותו ערכה דנה אורפייג מחטיבת המחקר של הבנק, מאפשר לחשב, לראשונה בישראל, את שיעור המוצרים המיובאים במדד המחירים, שמסתכם ב-27.5%.

 

אולם שער החליפין אינו משפיע רק על מחירי המוצרים המיובאים במדד, אלא גם על מוצרים אחרים שניתן לסחור בהם בין מדינות, כגון תחליפי יבוא או מוצרים שנמכרים לשוק המקומי אך ניתן גם לייצא אותם. מוצרים אלה יחד עם המוצרים המיובאים מרכיבים את מה שנקרא הרכיב הסחיר במדד, שלפי המחקר משקלו במדד עומד כאמור על כ-35%. שיעור זה מהווה אומדן לתמסורת משער החליפין למדד המחירים לצרכן, וזאת בהנחה שבטווח הארוך התמסורת משער החליפין אל מחירי המוצרים הסחירים תהיה מלאה.

 

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג צילום: עומר מסינגר

 

המחקר החדש מחשב את שיעור הרכיב הסחיר במדד המחירים בדיוק גבוה יחסית למחקרים קודמים, ואמורה להיות לו תרומה חשובה לגיבוש מדיניות הריבית ומדיניות התקציב.

 

מדיניות הריבית שעל גיבושה מופקד בנק ישראל חותרת בראש ובראשונה לשמירה על יעד האינפלציה, ולכן יש חשיבות רבה להבנה מעמיקה ומבנית של האופן שבו מדיניות הריבית משפיעה על האינפלציה דרך שער חליפין.

 

בתחום מדיניות התקציב יוכלו ממצאי המחקר לסייע למקבלי ההחלטות בנושאים שונים, כמו למשל להבין טוב יותר כיצד הטלת מכסים משפיעה על הענפים הכלכליים השונים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x