$
בארץ

הרכבת הקלה: משרד התחבורה בונה על חינוך מחדש של הנהגים

רגע לפני העבודות על הרכבת הקלה במשרד מאמינים שניתן להפחית את מספר כלי הרכב הנכנסים בשעה לת"א ב־10,000. אלא שהיעד השאפתני מתבסס על כך שחלק מהנהגים ישנו את שעות הנסיעה לעבודה והיתר יוותרו על הגעה לעיר

ליאור גוטמן 08:1723.06.15

משרד התחבורה מנסה לשכנע את מאות אלפי הנהגים המגיעים מדי יום לתל אביב להתחיל לשנות את הרגלי הנסיעה שלהם בעקבות התחלת העבודות על הרכבת הקלה ב־2 באוגוסט. היעד השאפתני של המשרד כדי להתמודד עם הבלאגן הצפוי הוא להפחית מספר כלי הרכב שייכנסו לעיר בכל שעה בעשרת אלפים. הפתרון של המשרד לצורך כך הוא הוספת כ־4,000 מקומות חניה, לצד 4,500 מקומות ישיבה חדשים ברכבת, כל זאת יחד עם שינוי תודעתי שהנהג הישראלי יצטרך לעבור. לפי המשרד, על הנהגים המבקשים להיכנס לעיר יהיה פשוט לעבוד ממקום אחר (למשל עו"ד שיקיים את הפגישות במשרד הלקוח) או לצמצם את שעות העבודה בעיר לטובת יותר שעות עבודה בבית.

 

"נעמוד בזמנים"

 

"אם משה העביר את ישראל במדבר 40 שנה אנחנו נעשה את זה בשש השנים הבאות, וככל שהעבודות של הרכבת בתל אביב יידחו נחזור לתקופה שהיתה קודם, בה 60 שנה היו רק רעיונות", כך אמר אתמול שר התחבורה ישראל כץ. נציגי משרד התחבורה ונת"ע (נתיבי תחבורה עירונים, החברה הממשלתית שאחראית על הפרויקט) הסבירו איך כבר בעוד חודש וחצי תהפך תל אביב לאתר בנייה אחד גדול. מדובר בעבודות להקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה, שאמורות להתבצע במקביל בכמה רחובות וצמתים מרכזיים, מה שמבטיח מצד אחד עינוי תחבורתי למי שמנסה להיכנס או לחצות את העיר, ומצד שני מאיים לפגוע אנושות בסוחרים ובעלי עסקים. כץ טען כי הרכבת תצא לדרך במועדה, כלומר לא לפני סוף 2021. "הבטחתי שהרכבת בתל אביב תצא לדרך. אני משוכנע ביכולת הביצוע ונגיע ליעד בזמן המתאים".

 

 

"שיקומו שעה קודם"

 

מנכ"ל נת"ע יהודה בר און התייחס לעינוי התחבורתי שצפוי לתושבי ומבקרי העיר מאוגוסט הקרוב ולאורך שש שנים מהיום. "אנחנו מודעים לחשש של פגיעה בסוחרים ונעשה כל שניתן כדי לצמצם את הפגיעה בעיקר במוקדים בהם יוקמו תחנות. בחלק מהמקומות אין פריקה של סחורה לאורך כל שעות היום ונתאים עצמינו ללוחות הזמנים. טרם ביצוע העבודות יערך מסע הסברה נקודתי ורוחבי לכל שכונה או מרכז מסחרי, כך שהציבור יהיה מודע ללחות הזמנים".

 

אז מה יכלול התגבור התחבורתי של נת"ע והעיריה? שורה של חניוני "חנה וסע" בעלות יומית של 15 שקל, משם יצאו הסעות (שאטלים) לרחבי העיר ובתדירות גבוהה. עוד מבטיחים שם 14 רכבות יומיות חדשות שישנעו עוד אלף איש בשעות הלחץ ועוד תגבור של אוטובוסים שיסייעו לאנשים לחצות את העיר.

 

"אני אומר בצורה נחרצת שבאוקטובר 2021 מי שמבקר בבית החולים בילינסון יוכל לעלות על הרכבת ולרדת ברכבת מרכז תל אביב בתוך 20 דקות. אנחנו לא ממציאים שום גלגל ולא עושים שום דבר שונה שלא עשו במקומות אחרים מרחק שעת טיסה מישראל", אמר בר און.

 

ומה לגבי אלו שבוחרים להשתמש ברכב? בר און אמר כי "אין שום סיבה שבעולם שלא נבקש לשנות את דפוסי הנסיעה. לא מדברים על משהו קיצוני אבל אם נבקש להגיע לתל אביב לא ב־9 בבוקר אלא ב־8 זו בקשה סבירה".

 

ההסעות ייצאו לדרך באוגוסט מחניון תל ברוך, חניון גני יהושוע וחניון אם המושבות. מי שמתקצב את הנושא הם משרדי האוצר והתחבורה בעלות של 150 מיליון שקל שהתווספה לפתע לעלות הפרויקט.

 

נושא נוסף שנשאר באוויר הוא הצבת קרוב ל־160 שוטרים שיכוונו את התנועה ואף יפנו את נתיבי התחבורה הציבורים לטובת מערך ההסעות. הבעיה היא שהחתימה על התקצוב לא נסגרה, והשוטרים עוד לא בתמונת העבודות. שר התחבורה כץ הבויח תמיכה בנושא, אולם מנכ"ל נת"ע בר און כבר הכריז אתמול שהוא לא יתן הוראה להתחיל את העבודות באם נושא התקנים של המשטרה לא יהיה סגור וחתום.

 

מי יפצה את הסוחרים?

 

בצד תחילת העבודות, נותרה ללא מענה סוגיית הפגיעה שעלולה להירשם במאות בתי עסק קטנים. בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שאחראים על הפרויקט, מסבירים שעד היום התקיימו 150 פגישות עם הסוחרים שחוששים למטה לחמם. ומה הם הניבו? לא הרבה. סמנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר הסבירה אתמול (ב') בתדרוך העיתונאי שאין לה ולא לנת"ע סמכות לתת הנחות בארנונה או במיסוי אחר. לתפיסתה הנושא בידי ראשי הערים ומשרד הפנים ושניהם, איך נאמר בעדינות, לא ממהרים לתת הנחות. טרנר חידדה שגם בעת ביצוע העבודות ברכבת הקלה בירושלים הוגשו בקשות להנחות בארנונה וכולן נדחו, ולכן "אם המדינה רוצה לתת הנחות זה ברמה הארצית, מלמעלה", אמרה.

 

בכיר במשרד התחבורה העריך בנוסף שמתן הקלות יפתח פתח להגשת תביעות בדיעבד על ידי סוחרים בירושלים שסבלו מבעיות דומות, ולכן אף אחד לא ימהר לממש את הצעד הזה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x