$
בארץ

דו"ח: המדינה נכשלה בשיווק 43% מיחידות הדיור למיעוטים

צוות של משרדי ממשלה פרסם המלצות לטיפול במצוקת הדיור במגזרי מיעוטים כמו איתור מתחמים לבנייה. בין הקשיים: ברוב היישובים הללו אין ועדת תכנון ובנייה, ורבים מאופיינים בבנייה בלתי חוקית

עמרי מילמן 21:0409.06.15
צוות של משרדי הממשלה הוציא היום (ג') המלצות לטיפול במצוקת הדיור במגזרי המיעוטים. מדו"ח הצוות עולה כי מתוך כלל השיווקים שבוצעו בעקבות החלטות ממשלה בנושא - נכשלו 43% מיחידות הדיור ששווקו במגזרי המיעוטים. 

 

צוות 120 הימים הוקם בעקבות החלטת ממשלה בדצמבר האחרון. הצוות מצא כי משבר הדיור אינו מבוטל כלל גם במגזר המיעוטים, וכי יש לו מאפיינים ייחודיים שהממשלה תדרש לטפל בהם.

הממונה על התקציבים אמיר לוי עמד בראש הצוות. מלבדו ישבו בוועדה גם מנהלת מינהל התכנון בינת שוורץ, מנהל רשות מקרקעי ישראל, ומנכ"לי משרדים הממשלה הרלוונטיים.

 

לפי נתוני משרד הבינוי, עולה מהדו"ח, בשנים 2009-2005 תוכננו כ-200 אלף יח"ד המתאימות לשיווק, מתוכן כ-30 אלף יח"ד ביישובי המיעוטים. בפועל, שווקו רק 20% מיחידות הדיור שתוכננו ביישובי המיעוטים לעומת 70% מיחידות הדיור שתוכננו ויועדו ליישובים יהודיים או מעורבים.

 

העיר טירה. בין יישובי המיעוטים היחידים שיש בה ועדה מקומית לתכנון ובנייה העיר טירה. בין יישובי המיעוטים היחידים שיש בה ועדה מקומית לתכנון ובנייה צילום: נמרוד גליקמן

 

אחד הגורמים למצוקת הדיור לפי הדו"ח הוא כי קצב גידול האוכלוסייה הצפוי בחברה הערבית מהיר בהרבה מזה של האוכלוסייה הכללית, דבר המעצים את המחסור בהיצע יחידות הדיור הצפוי ב-20 השנים הקרובות.

 

"ניתן לזהות מגמת עלייה במחירי הדיור בשנים האחרונות ביישובי המיעוטים. כאמור, קיים קושי לגבש תמונת נתונים בנוגע למחירי הדיור ביישובי המיעוטים, לאור העובדה שמרבית העסקאות אינן נרשמות" מציינים מחברי הדו"ח. "עם זאת, מסקר שנערך בנצרת, נמצא כי מחיר דירה ממוצע בשכונה חדשה שקול לכ-190 משכורות ממוצעות במשק, כאשר הממוצע הארצי עומד על 139 משכורות".

 

קושי נוסף בשוק הדיור של המיעוטים השונים בארץ הוא שנכון להיום, רק בארבעה יישובי מיעוטים (נצרת, טייבה, טירה, אבו בסמה) ישנה ועדה מקומית לתכנון ובנייה (פחות מ-10%). יתר היישובים מקבלים את שירותי התכנון מהוועדות המרחביות שבתחומן הם שוכנים. קיימות 33 ועדות מרחביות לתכנון ובנייה, 13 מתוכן ועדות הכוללות יישובי מיעוטים בלבד. כל זה מקטין את יכולת ההשפעה של ראשי הרשויות על תכנון הבנייה בתחומם.

 

"מבדיקה שביצע הצוות עולה, כי גם קרקעות המדינה המעטות המצויות בקרבת הרשויות סובלות בדרך כלל ממגבלה כפולה", מפרט הדו"ח. "תכנונית (הקרקעות לא נכללות בשטחי פיתוח בתמ"א 35) ומוניציפאלית – הקרקעות מצויות מחוץ לשטחי השיפוט של היישוב. קידום תכניות משמעותיות בקרקע מדינה עבור יישובי המיעוטים מחייב לעיתים קרובות מתיחה של גבולות היישוב ו/או של שטחי הפיתוח בתמ"א 35 והלימה ביניהן. כמו כן, תכניות רבות בשולי הישוב הכוללות מקרקעי ישראל אינן תואמות תכניות מתאר מחוזיות וארציות אחרות בנוסף לתמ"א 35".

 

עוד מעלה הדו"ח קושי בהשגת מימון של היזמים והתושבים, את בעיית הבנייה הבלתי חוקית שפוגעת ביכולת הממשלה לקדם תשתיות חיוניות, פוגעת בערכי טבע ופוגעת בסטנדרטים של הבנייה.

 

הפתרונות שמציעים חברי הצוות בכל הנוגע לתכנון הם: לאתר מתחמים חדשים, בהיקף של 800-400 דונם להגדלת ההיצע, להעצים את עצמאותן של הוועדות המקומיות ולהקים ועדות גבולות קבועה ליישובי המיעוטים.

 

עוד המלצות בהיבט הפיתוח והשיווק הן מימון והקמת מוסדות ציבור, הנחיית חברת "דירה להשכיר" לבצע פרוייקט פיילוט של דיור להשכרה ארוכת טווח בישובי המיעוטים ועוד. חברי הצוות המליצו גם על קידום תוכניות גדולות על קרקע פרטית שיש בה ריבוי בעלים, במקרים בהם ניתן לבנות בשטח מעל 500 יחידות, בעזרת סיוע של חברת דירה להשכיר ועוד.

 

הממונה על התקציבים, אמיר לוי: "עבודת הצוות יצרה כלים מבניים משמעותיים שיאפשרו הגדלה של היצע הדיור ביישובי המיעוטים, תוך התחשבות במאפייניהם הייחודיים לצד קידום משק נדל"ן גמיש ומודרני"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x