שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

אחרי 167 ימים - הממשלה חוזרת לעבוד

במשרד המשפטים לא יודעים אם צריך לחשוש מאיילת שקד, סילבן שלום נכנס למשרד הפנים המקוצץ וישראל כץ יחל קדנציה שלישית במשרד התחבורה

כתבי כלכליסט 07:1117.05.15

איילת שקד - חצויה בין המפלגה והמשרד וההסכם הקואליציוני

 

היום יערוך משרד המשפטים את טקס קבלת הפנים לשרת המשפטים הנכנסת איילת שקד, שנכנסת למשרד במצב עדין: התנגשות חזיתית בין הסיעה שבה היא חברה לבין המשרד שעליו היא מופקדת. הבית היהודי החתים את נתניהו על הסכם קואליציוני שחוקיות סעיפיו נבחנת במשרד המשפטים. ההסכמים הותקפו בעתירה לבג"ץ שהגישו זהבה גלאון וסיעת מרצ ובמכתב של ח"כ סתיו שפיר.

 

כך למשל, ההנחיה המשפטית בחוות דעת המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילבר היא ש"על המדינה להפסיק את תקצובה הישיר של החטיבה להתיישבות בין בחוק התקציב ובין בדרך של העברות כספים ישירות אחרות". ההסכם מתעלם כליל מהנחיה זו. לא רק שהסעיף נכלל למרות האמור בחוות הדעת, הרי שגם יתווספו לו 50 מיליון שקל.

 

מעשית, לא מדובר בביטול הסעיף בהסכם הקואליציוני, אלא בסוג של כרטיס צהוב שיהפוך לאדום אם התקציב יאומץ בהחלטת ממשלה. יש ספק לגבי סמכות היועץ להתערב בהסכמים פוליטיים. גם התערבות בג"ץ בהסכמים כאלה נדירה ושמורה למקרים קיצוניים. תקצוב החטיבה, כך אומרים במשרד המשפטים, אינו נמנה עמם. ובכל זאת, היועץ מודיע כבר עכשיו שבבוא היום לא יגן עליו.

 

לא רק בנוגע להסכמים הקואליציוניים אמורה שקד למצוא עצמה בעימות מול משרד המשפטים. החשש משקד עולה מהצלבת השקפת עולמה עם מצעי הבית היהודי ותנועת ישראל שלי שבהובלת בנט ושקד, הרואים את מערכת המשפט כאקטיביסטית ושמאלנית. ועם זאת, כשנכנסים ללשכה בסלאח א־דין מתברר שדברים שרואים משם, מהפוליטיקה, לא תמיד ניתן להגשים ממשרד המשפטים. את הלקח הזה אפשר היה ללמוד מכהונותיהם של שני שרי משפטים הקרובים רעיונית לשקד: יעקב נאמן ובמיוחד דניאל פרידמן, שנחשב ל"מנטור" שלה בתחום המשפט. נאמן נכשל בהעברת ספינת הדגל המקצועית שלו, חוק בוררות חובה, בעיקר בגלל התנגדות נשיאת העליון דאז דורית ביניש. פרידמן רשם כמה הצלחות, אלא שגם הוא לא הצליח לקדם מהלכים גדולים שבהם חפץ. כשמדובר במהלכים משמעותיים ההכרעה לא תהיה של שקד אלא של ראש הממשלה. וכך גם במינוי היועמ"ש שיחליף את וינשטיין. שקד תהיה המוציאה והמביאה, אבל ההחלטה תהיה של נתניהו.

משה גורלי

 

סילבן שלום - גם בלי מינהל התכנון יש הרבה עבודה

 

אחרי שמשה כחלון הוציא את מינהל התכנון ממשרד הפנים, התפקיד הפך להיות הרבה פחות נחשק בעיני יתר המועמדים. אלא שהיעדר היוקרה לא מעיד כלל על מה שמחכה כעת לשר החדש סילבן שלום. לא מעט נושאים נמצאים היום על הפרק מול הרשויות המקומיות, ושלום יצטרך לתת עליהם את הדעת.

 

שר הפנים סילבן שלום שר הפנים סילבן שלום צילום: אוראל כהן

 

אחד הנושאים שעלה בשנה האחרונה לסדר היום הוא נושא הארנונה. ועדת ברזילי, שהיתה אמורה להסדיר את כל עיוותי הארנונה, סיימה את עבודתה לפני שלוש שנים, ומאז אף שר פנים או אוצר לא הסכים לקבל את המלצותיה. כעת יידרש שלום להתייחס לסוגיה ולהחליט איזו מהאלטרנטיבות הוא מעדיף: לשמור על המצב הקיים, שראשי הרשויות והציבור לא מרוצים ממנו, או לאמץ את אחת מהמלצות הוועדה - לאחד סיווגים ושיטות מדידה של נכסים בארץ, לשנות את שיטת החיוב מגודל נכס לשווי נכס, או לבטל את הארנונה למגורים ולייקר את המע"מ.

 

אתגר נוסף שמחכה לשלום הוא סוגיית חלוקת ההכנסות שתישאר כנראה על שולחנו. הנושא עלה בעקבות דרישתה של עיריית בת ים לחלוקת הכנסות חדשה בינה לבין תל אביב, מתוך טענה כי תושביה עובדים ומבצעים את הקניות שלהם בתל אביב, ואילו לה אין מקום להרחיב את אזורי התעשייה והמסחר.

 

כך גם נושא תאגידי המים, שנמצא כרגע במחלוקת בין הרשויות המקומיות שרוצות לבטלם לבין האוצר שמחפש פתרון מתון כמו איחוד תאגידים. מי שהובילה את הנושא בכנסת הקודמת היתה יו"ר ועדת הפנים מירי רגב. שלום, כשר האנרגיה, היה זה שטרפד את הסיכומים בין הצדדים, כשמיהר להודיע כי התאגידים יבוטלו ויקום תאגיד ארצי. כעת הוא יידרש לנושא מהזווית של שר הפנים.

עמרי מילמן

 

ישראל כץ - המשימה: תחבורה ציבורית

 

שר התחבורה ישראל כץ סיים את הקדנציה האחרונה שלו עם לא מעט הצלחות. מערכת הכבישים הבין־עירונית השתפרה, שני נמלים חדשים בבנייה, השמים הפתוחים חוללו מהפכה במחירי הטיסות ובעוד כשנתיים ייפתח שדה תעופה חדש בתמנע.

 

אחרי כל זה, עדיין נשארו לו מספיק נושאים לקדנציה החדשה. צו השעה של כץ הוא טיפול במערכי התחבורה הציבורית הכושלת. את המשימה הזו החל כץ ברגל שמאל, בוויכוח בפייסבוק על תחבורה ציבורית בשבת - נושא שנראה אבוד בקואליציה הנוכחית. כץ גם צריך לבחון הוספת אוטובוסים שיקלו את העומס הצפוי בתל אביב בזמן הקמת התשתית לרכבת העירונית. טוב יעשה אם יתיר הקמת רשויות מטרופוליניות לניהול התחבורה הציבורית, שיעבירו את האחריות לראשי הערים.

 

על שולחנו של כץ מחכים גם שיקום נתע, שמקימה את הרכבת הקלה בגוש דן; שיקום חברת נתיבי ישראל, שחסרה שדרה ניהולית מלאה; חוסר הטיפול באלפי רוכבי אופניים חשמליים נטולי פיקוח; ובעיית תאונות הדרכים. בנושא המיסוי על הרכב לא צפויה הקלה, למרות היוזמה שלו ליבוא מקביל.

ליאור גוטמן

בטל שלח
    לכל התגובות
    x