שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
רכב

בלעדי לכלכליסט

רשות ההגבלים בודקת אם יבואני רכב סיכלו יבוא מקביל

הממונה על הגבלים עסקיים בודק אם יבואני הרכב הוותיקים פגעו בפעילות היבואנים הקטנים מחשש שייאלצו לספק להם אחריות ושירות

תומר הדר 07:1906.05.15

הממונה על הגבלים עסקיים פרופ' דיויד גילה החל לפני כמה שבועות בבדיקה מול איגוד יבואני הרכב הישראלי בעקבות חשד כי היבואנים הוותיקים הפריעו ליבוא מקביל באמצעות יבואנים קטנים יותר, לפי הערכות.

 

גופים אלה מייבאים מכוניות חדשות באמצעות רכישתן מסוכני היצרן ולא מיצרן הרכב ישירות.

 

עיקר היבוא המקביל לישראל הוא של דגמים שאינם מתחרים באלה שמייבאים יבואני הרכב הוותיקים.

 

 צילום: יצרן

 

אחד הסעיפים העיקריים שהיבואנים המקבילים מלינים עליהם הוא נושא האחריות לרכבים. על פי נוסח חוק רישוי רכב, שהדיונים בו צפויים להתחדש במהלך החודשים הקרובים, יבואני הרכב הוותיקים יחויבו להעניק אחריות ושירות גם לרכבים שלא ייבאו. זאת משום שלקוחות שרוכשים רכב מיבואן, שלא דרך היצרן ישירות, נתקלו לא פעם בבעיה כאשר נדרשו לאחריות ושירות ולכן פנו למייבאים הרשמיים.

 

בישראל פועלים כיום שני גופים העוסקים ביבוא מקביל של מכוניות: חברת הליסינג אלבר, המייבאת ארצה את מכוניות טויוטה והונדה, וחברת איילון מוטורס, המייבאת את מכוניות פורד וקרייזלר.

 

איילון מוטורס מייבאת לישראל מכוניות זה שנתיים ואלבר מייבאת כבר כשנה, אך בפועל מכירות היבוא המקביל הסתכמו עד כה במאות בודדות בשנה.

 

לדוגמה, אלבר החלה לפני שבועות ספורים ביבוא מכונית המנהלים הגדולה טויוטה אוולון, שאינה מיובאת בידי יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה הוותיקה, בכ־260 אלף שקל.

 

ממשרד הממונה על הגבלים עסקיים נמסר: "הרשות אינה מתייחסת לבדיקות לפני סיומן. הבדיקה המדוברת מצויה בשלביה הראשונים וטרם התקבלה החלטה בנוגע להמשך הטיפול".

 

מאיגוד יבואני הרכב נמסר: "איגוד יבואני הרכב פעל ופועל בליווי משפטי שוטף ועל פי הדין והשיב לפניית רשות ההגבלים העסקיים כנדרש".

 

איפה הכסף שלנו? כלכליסט מציג את ספר התקציב האמיתי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x