$
בארץ

ניתוח כלכליסט

הכסף הגדול מבטיח שהזיהום ישאר במפרץ חיפה

מהתלות של החברות הממשלתיות, דרך תשלומי הארנונה ועד להכנסות המדינה ממיסוי דלק – כל האינטרסים שישאירו את בתי הזיקוק בחיפה, גם אחרי שצו הסגירה של ראש העירייה יפוג או יבוטל

ליאור גוטמן 07:0020.04.15

המאבק בין עיריית חיפה לרשויות המדינה עלה אתמול מדרגה נוספת, לאחר שראש עיריית חיפה יונה יהב הוציא צווי סגירה למפעלים מזהמים במפרץ חיפה, שלח משאיות לחסום את דרכי הגישה לבתי הזיקוק ודרש ממשרדי הממשלה תשובות בכל הנוגע לשאלת זיהום האוויר בחיפה.

בשבוע שעבר פרסם משרד הבריאות נתונים שלפיהם תחלואת הציבור בחיפה זינקה כתוצאה ישירה מזיהום האוויר שנגרם ממפעלי התעשייה שבתחומי העיר. מי שמשך את עיקר תשומת הלב הוא בית הזיקוק הצפוני (בזן) שבשליטת משפחת עופר, זאת בטענה של ארגוני סביבה ומומחים שונים (חלקם מטעם עצמם) שיהב לכאורה העלים עין שנים על גבי שנים במטרה לאפשר את פעולת בית הזיקוק.

 

המהלך של יהב נשא פירות, לפחות בצד של משיכת תשומת הלב של הציבור: ראש עיריית חיפה שלח כאמור משאיות לחסום את דרכי הגישה לבתי הזיקוק, מה שהוביל בשעות אחר הצהריים לכך שקצין הרכב של עיריית חיפה עוכב לחקירה על ידי משטרת זבולון בטענה של הפרעה לתנועה.

בנוסף, יהב חתם על חמישה צווים ששוללים את רישיון העסק של בתי הזיקוק, כמו גם של גדיב, כרמל אולפינים, שמנים בסיסיים חיפה (שב"ח) וחיפה כימיקלים. ארבעת הראשונים פועלים במסגרת בית הזיקוק ומייצרים תוצרי זיקוק שונים, ואילו החמישי אחראי בין השאר על תצרוכת האמוניה של ישראל. מכלי האמוניה שממוקמים בחיפה מספקים את כלל הביקוש המקומי.

 

מהלך נוסף שנקט יהב הוא עצירת כל תוכניות הבנייה והעבודה בוועדות המחוזיות של פרויקטי תשתית מקודמים בסביבת חיפה. בין התוכניות ניתן למנות את הרחבת בית הזיקוק, העתקת מכלי הדלקים, העתקת מתקן האמוניה לדרום הארץ ואפילו בניית הנמל החדש שמתוכנן שם.

 

התוכנית להרחבת שטח בתי הזיקוק אושרה באפריל האחרון בוועדות המחוזיות, והוא אמור לקבל אישור סופי בעוד מספר שבועות. בית הזיקוק בחיפה, שהופרט בשנת 2007 ועבר לידי משפחת עופר, צפוי לעבוד לפי תוכניות בנייה מסודרות, וזאת במקום תוכניות ישנות עבור מתקנים שחלקם מתקופת המנדט הבריטי. אישור התוכניות עבר למרות קרוב ל־1,700 התנגדויות שהוגשו מכל עבר, כולם טענו שמדובר במחטף שאמור לשרת בעיקר את משפחת עופר.

 

בעיריית חיפה דוחים את הטענות על הסף ואומרים ששטח בית הזיקוק דווקא יקטן לאחר ההרחבה, מה גם ששטחים שיפונו אמורים לשמש עבור זמן פנאי של הציבור, לרבות פארק או שבילי אופניים. בזן עצמה בכלל מתייחסת להרחבה כאל הסדרה סטטוטורית.

 

משאיות חוסמות את הכניסה לבתי הזיקוק משאיות חוסמות את הכניסה לבתי הזיקוק צילום: אביהו שפירא

 

האינטרס של בזן: שיפור תפוקת בית הזיקוק

 

תיקון שטח השיפוט של בתי הזיקוק ישרת במידה כזו או אחרת שלושה אינטרסים: הראשון הוא של בית הזיקוק עצמו, השני של עיריית חיפה והשלישי של מדינת ישראל.

 

בדו”חות בזן לסוף 2014 ניתן לראות שהתפלגות מכירות החברה היתה 62% לשוק המקומי (בעיקר לחברות כמו סונול, דלק), מה שהניב לה הכנסות של כ־5 מיליארד דולר בשנה שעברה – ירידה של כ־11.5% ביחס לשנת 2013. במקביל, 38% מההכנסות מקורן ביצוא לשווקים קרובים, מה שהניב לבזן הכנסות של כ־3.18 מיליארד דולר בשנה – ירידה של כ־9% ביחס לשנת 2013. הסדרה סטטוטורית של בית הזיקוק תאפשר לחברה להחליף מתקני זיקוק ישנים בחדשים, לשפר את התפוקה ולהגדיל את המכירות לשוק המקומי ואולי גם ליצוא.

 

לפי דו”חות בזן, “מתוך המוצרים שיוצאו על ידי החברה בשנתיים האחרונות, ייצאה החברה ליעדי היצוא העיקריים הבאים: בשנת 2014 – כ־47% לטורקיה וכ־27% לקפריסין”, זאת לעומת יצוא של כ־40% לטורקיה וכ־23% לקפריסין בשנת 2013.

 

בסביבת בז”ן אגב שוללים מכל וכל את הטענה כי הרחבת בית הזיקוק תעלה את התפוקה ואומרים שאם כבר יחליפו מתקנים בבית הזיקוק, זה קודם כל עבור הפחתת פליטות וצמצום זיהום האוויר. ואם במסגרת צמצום זיהום האוויר גם יגדלו בעתיד תפוקות החברה, זה לא מצב רע אלא פיתוח של התעשייה.

  

יהב חותם על צווי הסגירה, אתמול יהב חותם על צווי הסגירה, אתמול צילום: צבי רוגר

 

האינטרס של המדינה: ההכנסות ממסי דלק יגדלו

 

ואיפה נמצאת במשוואה הזאת מדינת ישראל? היא אוחזת שני כובעים. הראשון הוא הביקוש במשק – בזן מספקת כ־61% מהביקוש המקומי לדלקים, ולכן סגירה של בית הזיקוק עלולה בטווח הקצר גם לגרום לשיבושים באספקת הסולר והבנזין לשוק המקומי. אבל מעבר לזה, בזן היא ספק הדלקים הכמעט יחיד של סונול ודלק, וספק עיקרי של דור אלון. במידה ובית הזיקוק ייפגע, ייפגעו גם החברות הללו.

 

בכובעה השני המדינה מפקחת על מחיר הבנזין, ונכון להיום כ־62% ממחיר כל ליטר (שירות עצמי, אוקטן 95) הוא מס. מכירות הרכב נמצאות בתקופת פריחה (240 אלף מכוניות חדשות נמכרו ב־2014, שיא כל הזמנים לשנה בודדת), ואלו צריכות דלק. במילים אחרות, למדינה לא רק שיש אינטרס שלא לפגוע בפעילות בית הזיקוק, הרחבה שם תאפשר בשרשור להגדיל גם את הכנסות המדינה ממיסוי על דלקים ורכב. אלו נאמדות ב־34 מיליארד שקל בשנה, ובהיעדר תחבורה ציבורית יעילה, אף פקיד לא ימהר לוותר על ההכנסות האלה.

 

אם בוחנים את האינטרס הכלכלי של המדינה במטריה רחבה יותר, בזן משרתת בין השאר את קצא”א ואת תש”ן, חברות ממשלתיות או חצי ממשלתיות, שנהנות מהכנסות מהובלה ואחסון דלקים, וגם על ההכנסות האלה אף אחד לא ירצה לוותר.

 

בתי הזיקוק שנגדם הוצא אתמול צו סגירה בתי הזיקוק שנגדם הוצא אתמול צו סגירה

 

האינטרס של עיריית חיפה: ההכנסות מארנונה יגדלו

 

עיריית חיפה עשויה ליהנות מהגדלת ארנונה או היטלים ומסים אחרים מהגדלת בית הזיקוק. בנוסף, בזן והחברות הבנות מעסיקות 1,455 איש. בסביבת בזן מסבירים כאמור שכל בנייה חדשה לא תהיה של מבני ציבור והעירייה לכאורה לא אמורה לקבל מכך גרוש, לפחות לא בטווח המיידי.

גם עיריית חיפה לא בונה על הכנסות מארנונה מבית הזיקוק, והיא בכלל מחכה ליום שיקום שם נמל חדש שיזניק את העיר למקומות אחרים.

 

“הכותרות שמפרסמים בימים האחרונים משרדי הממשלה הן מתקפה על כשני מיליון תושבים ממדינת ישראל”, אמר אתמול יהב. “מדינת ישראל לא יכולה להפקיר את בריאותם של תושבי המפרץ ולהתנהל כאילו הכל בסדר. בידיי נמצאים היום מסמכים רשמיים של מדינת ישראל מהעת האחרונה. בכמה מהם כותבים הגורמים המקצועיים כי התחלואה בסרטן אצל צעירים בחיפה היא מהנמוכות בין הערים הגדולות, וכי קיימת מגמת שיפור יוצאת דופן באיכות האוויר — ובמסמכים האחרונים קיימת סכנה ממשית לחיי הילדים”.

 

מניית בזן הגיבה לצעדי עיריית חיפה בירידה של 2.8% בסיום יום המסחר בבורסת תל אביב, לאחר שבמהלך המסחר ירדה כבר בכ־3.6%. בזן עצמה טענה שהצעד לא חוקי והיא אמורה לפנות בבקשת סעד מבית המשפט, כזה שיאפשר לה לפתוח את בית הזיקוק לעבודה.

 

בזן הוציאה בשעות הערב דיווח לבורסה, שלפיו “החברה והחברות הבנות סבורות כי הודעותיו של ראש העירייה ניתנו בחוסר סמכות והן נעדרות כל בסיס וכל תוקף חוקי, ובדעתן לפנות בעניין באופן מיידי לבית המשפט המוסמך”. בין השורות מספרים שם שיונה יהב “עושה שרירים” מול הציבור, לאחר שחטף ביקורת נוקבת על אוזלת ידו לכאורה בטיפול במפגעי זיהום האוויר בסביבת העיר חיפה. שהרי לכאורה, יהב יכל להוציא את הצווים הללו עוד קודם ולא לחכות לדו”ח כזה או אחר של משרד הבריאות, ועוד לטעון שהוא ישן ומרכז נתונים רק עד 2007.

 

בעיריית חיפה מצידם אומרים שראש העירייה יהב נשען על נתוני משרדי הממשלה, ובידו עשרות מסמכים ותכתובות רשמיות שמעידות על צמצום של עשרות אחוזים בזיהום האוויר בחיפה. “או שהדו”ח של משרד הבריאות הוא שקרי, או שמשרדי הממשלה השונים מתעתעים בנו כבר מאמצע העשור הקודם. כי כל אפשרות אחרת לא הגיונית”, אומרים בעירייה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x