$
בארץ

הנוסחה המעוותת תגרור את התייקרות הבנזין

נוסחת חישוב מחירי הדלק בישראל נקבעת לפי מחיר הנפט בחמשת הימים האחרונים בחודש. כך, אף שבמרבית החודש נרשמו ירידות מחירים, מחר יתייקר הבנזין ב־6 אגורות. התייקרות שנייה ברציפות לאחר 7 חודשים של ירידות

ליאור גוטמן 09:2830.03.15

משרד האנרגיה דיווח אתמול (א) באופן לקוני על עדכון מחיר הבנזין, שייקבע בתחילת אפריל על 6.52 שקל, (אוקטן 95, שירות עצמי), זאת לעומת 6.46 שקל כיום. עמלת התדלוק תישאר ברמה של 19 אגורות לליטר.

 

ההתייקרות האמורה תאמה את ההערכות המוקדמות כאשר העלייה מיוחסת לזינוק שנרשם בימים האחרונים במחיר הנפט (מעל ל־2%).

 

העלייה מיוחסת גם לעלייה בשער הדולר

 

העלייה מיוחסת גם לגל לעלייה בשער הדולר (מעל לאחוז), זאת על רקע מהלכים צבאיים שמתחוללים במזרח התיכון ובעיקר במדינות שמפיקות נפט.

 

למעשה, מי שקבע את נוסחת המיסוי הם משרדי האוצר והאנרגיה. מחלקת המחקר של הכנסת בדקה את הנושא לפני כשנתיים וחצי ומצאה שעד תחילת שנות התשעים המס (בלו) הוטל כאחוז ממחיר הדלקים, אבל בגלל שמחיר הבנזין תנודתי וחשוף להשפעות שונות בעולם נקבע בשנת 1993 כי הבלו יוטל באופן קצוב.

 

 

המשמעות היא כי הבלו יועלה במספר יחסי של שקלים לליטר.

 

גובה הבלו צמוד למדד המחירים לצרכן ומתעדכן בדרך כלל פעם ברבעון. מס ערך מוסף מוטל על כל מרכיבי המחיר, לרבות על הבלו, כלומר קיים במחיר הדלק שאותו הצרכן הישראלי משלם מרכיב של כפל מס.

 

בשורה התחתונה, ומאחר שמדובר במחיר חזוי (כלומר בקביעה מה יהיה מחירו של הבנזין בחודש הבא) משרד האנרגיה בודק בכל פעם את חמשת ימי המסחר האחרונים של כל חודש. למה רק אותם? למשרד האנרגיה הפתרונים לכך.

 

המבצע הצבאי בתימן העלה את המחיר

 

כך יצא שמיני־מלחמה בתימן, שכלל לא קשורה ישירות למשק הישראלי, משפיעה עליו בעקיפין דרך משאבת הדלק.

 

הסיבה הישירה לכך היא שמחירו של הדלק בישראל נקבע על ידי שקלול מחיר חבית הנפט באגן הים התיכון (שמושפע ממחיר חבית הנפט) ושער הדולר, וזאת כפי שצוין רק בחמשת ימי המסחר האחרונים של החודש.

 

במשרד האנרגיה מסבירים שמאחר ומדובר במחיר חזוי (כלומר מחיר שנקבע בסוף כל חודש עבור החודש העוקב שלו), אזי המדידה נעשית קרוב ככל הניתן לסוף החודש.

 

אופן המדידה לא פוגע בהכרח בצרכן הישראלי בכל מצב, ולפעמים גם פועל לטובתו. במקרה הנוכחי אופן החישוב של הדלק יעלה את מחיר הבנזין שנמכר בתחנות הדלק, אבל בחודשים האחרונים ובשנים אחרות נרשם אפקט הפוך: ירידת מחיר החבית נפט דווקא לקראת סוף החודש היטיבה עם הנהגים הישראלים. פעם ככה ופעם ככה. אלא שלא בטוח שיש דרך טובה יותר למדוד, לפחות לפי הגורמים המוסמכים.

 

תדלוק. כל עוד שיעור המיסוי (62%) מתוך מחיר הדלק לצרכן הוא קבוע, אף אחד לא ממהר לוותר על הכנסות של מיליארדי שקלים בשנה ממיסוי תדלוק. כל עוד שיעור המיסוי (62%) מתוך מחיר הדלק לצרכן הוא קבוע, אף אחד לא ממהר לוותר על הכנסות של מיליארדי שקלים בשנה ממיסוי צילום: שאטרסטוק

 

משרד האנרגיה: אין דרך טובה יותר לקביעת המחיר

 

ומה לגבי ארכאיות הנוסחה? שם כבר מספרים שעוד לא מצאו נוסחה חדשה ועדיפה, מה גם שבעבר בדק משרד האנרגיה מודלים אחרים לרבות מדידה עוקבת של כל החודש אולם אלו נזנחו.

 

הסיבה העיקרית, ובזה אף אחד לא יודה, היא שכל עוד שיעור המיסוי (62%) מתוך מחיר הדלק לצרכן קבוע, אף אחד לא ממהר לוותר על הכנסות של מיליארדי שקלים בשנה ממיסוי עקיף נוסף על בעלי המכוניות.

 

ארכאיות הנוסחה ובחינה נוספת של אופן המדידה וחישוב מחיר הדלק יחכו להזדמנות אחרת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x