שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

חשבון בבקשה

כמה מרוויח המוסכניק על טיפול תקופתי לרכב?

ביקור במוסך - חווייה מלחיצה לרובנו - מסתיים בדרך כלל בהוצאה כספית לא מבוטלת ולא נעימה לכיס. כמה מרוויח בחודש מוסכניק מטיפול תקופתי שצריך לעשות אחרי 15 אלף קילומטר של נסיעה?

יאיר נתיב 18:0329.11.14

עבור רובנו הביקור במוסך הוא חוויה מלחיצה, גם משום שאנחנו לא מבינים כלום בתחום וגם מכיוון שהיא לרוב אינה נעימה לכיס. אפילו בטיפול מתוכנן אנו מגיעים לביקור של שעה, ויוצאים כשעלינו לשלם כ-750 שקל לטיפול 15 אלף (ברכב פורד פוקוס). המחירים כמובן משתנים מרכב לרכב וממוסך למוסך (במוסכי יבואן המחיר עומד על כ-870 שקל, במוסכים אחרים המחיר נמוך יותר). שיעור הרווח של בעל המוסך על כל טיפול לא נמוך, ובהנחה שהוא מקבל כמות גבוהה יחסית של לקוחות הרווח שלו לפני מס גבוה. הבעיה מתחילה כשכמות הלקוחות לא גבוהה, ואז עלויות ההקמה וההוצאות הקבועות הגבוהות מכבידות.

 

מדובר בתחום אפור. כך למשל, אפשר לקנות פלאגים שעולים 50 שקל שיחזיקו לכ-10,000 ק"מ, ואפשר גם לרכוש כאלו שעולים 600 שקל ויוכלו להחזיק לכ-100 אלף ק"מ. פילטר שמן, שמחליפים ברכבים חדשים בכל כ-15 אלף ק"מ, יכול לעלות 40 שקל ואף 80 שקל. מחיר 5 ליטרים שמן מנוע מתחיל בכ-60 שקל ויכול להגיע לכ-200 שקל. כך גם בפילטר אוויר וכן הלאה. נוחם אוחנה מאתר מידרג מסביר שחשוב לברר אם מקבלים חלק מקורי או תחליפי ואם הוא משומש או חדש. "הבעיה מתחילה כאשר המוסכים לא מיידעים את הצרכן", אמר. "מוסכים רבים משתמשים בחלקים משופצים או תחליפיים מבלי ליידע".

 

שווה להיות מוסכניק? שווה להיות מוסכניק?

 

לפי כל בעלי המקצוע שאיתם שוחחנו, הבעלים של המוסך מרוויח בממוצע יותר מרבע ממחיר החלפים שהוא מוכר, ולעתים קרוב ל-50% על השמנים. "מוסכים מקבלים כסף משלושה מקורות", אומר רובין לובל, סמנכ"ל מט"י רעננה. "מחשבון שעות העבודה; מהכנסות מהחלפים, שגובים עליהם קופון שבין 35%-25% ואף יותר מכך כשמדובר בשמנים; ומהפניה לעבודות חוץ שעליה גובים כ-15% עמלה. במוסך גדול אפשר להעריך ששיעור הטיפולים מסך ההכנסות של המוסך יהיה כ-50%-40%".

 

ומנגד, אומר בעלים של מוסך, "אתה לא רואה יותר מדי בעלי מוסך שהם מיליונרים, כנראה זה אומר משהו. היום יש מכוניות שנכנסות גם בכל 30 אלף ויש פחות טיפולים, בזמן שהעלויות הקבועות של המוסך נשארות אותו הדבר. גם התחכום של כלי הרכב דורש מכשור יקר יותר. ההתפתחות היא כל כך מהירה, שגם המכשור שקנית לפני ארבע שנים כבר לא מתאים היום. בא אליך יבואן ואומר 'תקנה עוד מכשיר כי עכשיו יש משהו חדש'. ההשקעות גדלות. גם מבחינת ההשקעה בכוח האדם, היום מוסכניק הוא אדם שהוא חצי הייטקיסט. פעם היה מדובר בהחלפת שמן וכמה פלאגים ובכך זה נגמר. היום הכל ממוחשב".

 

טיפול במוסך. "במוסך גדול אפשר להעריך ששיעור הטיפולים מסך ההכנסות של המוסך יהיה כ-50%-40%" טיפול במוסך. "במוסך גדול אפשר להעריך ששיעור הטיפולים מסך ההכנסות של המוסך יהיה כ-50%-40%" צילום: תומי הרפז

  

באופן טבעי זאת גם עמדת איגוד המוסכים. "המוסכים, ככל העסקים הקטנים בישראל, מתמודדים מול יוקר שירותי המדינה ומול עומס בירוקרטי וחקיקתי אשר מעלים מאוד את עלות הפעלת העסקים", אומר רונן לוי, יו"ר האיגוד. "ארנונה, רישוי עסקים, חשמל, מים ועוד. נוסף לכך, על המוסכים להשקיע בציוד למניעת זיהום קרקע וסביבה. למוסכים גם ישנה ייחודיות בתחום העסקת העובדים, שצריכים להיות מוכשרים לסוגי רכב ולדגמים שונים".

 

הציוד למוסכים נחשב יקר ביחס לעסקים קטנים ובינוניים אחרים. "העלות הממוצעת של 'ליפט' היא 30 אלף שקל, לא כולל אחזקתו בשנה", מוסיף לוי. "עלות מכשיר למיחזור גז היא כ-20 אלף שקל, ומחירו של מחשב לאבחון תקלות אלקטרוניות נע בין 12 ל-80 אלף שקל".

 

מובן שיש הבדל בין מוסך למוסך, והחישוב שאנחנו מבצעים כאן - שנעשה בעזרת אתר carcost - מתבסס על מוסך שעובד באופן יעיל ורווחי. המוסכים בארץ נבדלים בתחום העיסוק, באזור, במיקום באזור, בהתמחות, בסוגי הלקוחות (ליסינג, פרטיים) ועוד. תמהיל לקוחות המוסכים שונה מאוד ומשתנה באופן דינמי, ומן הסתם משפיע על מרכיבי ההכנסות השונים. כאן מצוין תמהיל של מוסך גדול יחסית שעובד יעיל אך מובן שישנם גם מוסכים שמפסידים ונסגרים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x