$
רכב

הסובארו החדשה: רועשת, מטופשת, מרגשת

סובארו אימפרזה WRX STI היא מכונית בעלת מראה מגוחך ועוצמה אדירה, שמשלבת מעטפת משפחתית עם ביצועים של רכב מלחמה. 300 אלף שקל יספקו נסיעות מרגשות בכביש ריק בשבת בבוקר, אבל אל תיקחו אותה בכל יום לעבודה

תומר הדר 23:0005.10.14

בדיקת רישיונות. השוטר בטויוטה הסמויה מחייך כמוצא שלל רב. בכביש שבין בית שמש לאשתאול נוסעות מאות ואולי אלפי מכוניות מדי שעה, אבל השוטר באוונסיס ממהר לבצע פניית פרסה רחבה ומסוכנת לרוחב הכביש ולדלוק אחרי סובארו אימפרזה WRX STI כחולה. "לדלוק" זה יחסי. לטויוטה שלו יש מנוע 2 ליטרים שמפיק 152 כוחות סוס.

 


 

ל־STI יש מנוע בוקסר בנפח 2.5 ליטרים, מגדש טורבו זועם, מערכת הנעה כפולה ו־300 כוחות סוס. לאחרונה רכשו במשטרת ישראל מכוניות שברולט למרדפים, עם טורבו ו־260 כוחות סוס. אבל אם יש לך סובארו STI, זה משעשע. STI יכולה להיעלם מטווח הראייה של השוטר בתוך פחות מ־5 שניות. עד שהטויוטה תגיע למהירות מרדף, הסובארו כבר תהיה הרחק מקדימה, עוד לפני שהשוטר יספיק לומר "תזניקו מסוק". אבל אין טעם לבחון בכלל את היכולות של האימפרזה. חס וחלילה. אל דאגה. מי שנוהג ב־STI, או כל מכונית מהירה אחרת בכבישי ישראל, הופך לחלק מקבוצה קטנה ואקסקלוסיבית, וגם נרדפת, של עברייני תנועה בכירים. במשטרה קוראים לזה "עבריין איכותי", וגם יודעים היטב שעדיף להיטפל לנהגים נורמטיביים, עם מאזדה 3, שלא שמים לב למהירות הנסיעה.

 

סובארו אימפרזה WRX STI סובארו אימפרזה WRX STI

 

אותם קל לתפוס על חריגות קלות מהמהירות המותרת. את מי שנוסע ב־STI הרבה יותר קשה לתפוס — מי שנוסע ב־STI יודע היטב לזהות את האוונסיס הסמויות שעל גגותיהן מותקנים גגונים קטנים המאכלסים את מכמונות הדבורה. כמה מאות דולרים וגישה ל־ebay רוכשים שקט נפשי וחוקי לחלוטין בנושא הדבורה. ולכן כשהשוטר עוצר במטרה ללכוד עברייני צמרת, הוא זוכה רק לחיוכים, הצגת רישיונות וגם ברכת שנה טובה לבבית. המנוע של ה־STI נשאר פועל, כדי שהטורבו יוכל להתקרר. השוטר שומע היטב את הנהמה הזועמת שעולה מארבעת המפלטים. הוא נשען על הדלת והחום האדיר שעולה מתחתית הרכב, אחרי דקות ארוכות של נסיעה מאומצת, ריח הבלמים המאומצים והמצמד, מחלחל למעלה, במעלה השוטר. יכלה להיות לו שנה טובה, איזה ספתח רציני וטפיחה על השכם, אבל כנראה שלא.

 

ראלי בית שמש

 

סובארו אימפרזה STI היא מכונת מלחמת כבישים קיצונית. אין דרך אחרת לתאר את המכונית המגוחכת הזאת. פעם, בעידן אחר שנקרא "שנות התשעים", יצרני הרכב נהגו להטיל את מיטב תוצרתם אל מסלולי מירוצי הראלי, כדי למשוך קונים. ההיגיון הוא כדלקמן: אם מכונית בעלת חזות משפחתית לחלוטין מנצחת במירוצים, כל אחד ירצה כזאת. צריך רק להסיר את המנוע הרגיל ולהכניס מנוע טורבו אימתני ומערכת הנעה כפולה. וכך נולדה סובארו אימפרזה בגרסת הטורבו. בהתחלה שווקה בישראל הגרסה הבסיסית, ה־GT, שהיתה מצוינת. לאחר מכן האימפרזה התכערה, הפכה לפחות ביצועיסטית, ואז לפחות חדה. בינתיים, המשבר הכלכלי העולמי גרם ליצרני הרכב לסגת ממירוצי הראלי, והיריבה המרה של סובארו, מיצובישי, חדלה מלייצר את המתחרה שלה, האיבולושן.

 

המסקנה ברורה: הכל אבוד, אפשר ללכת הביתה. אלא אם אתה סובארו, שהחליטה דווקא לייצר אימפרזה STI יותר מתוחכמת מכל הדורות שקדמו לה. יש אנשים שלא מבינים למה לקנות סובארו בכמעט 300 אלף שקל. הם מדגישים שאין לאן לנסוע במדינה הזאת. ולמה לקנות מכונית עם צריכת דלק גבוהה. קשה שלא לרחם עליהם. הסיכוי שהם אי פעם יגיעו לכביש ההוא שליד בית שמש כדי ליהנות בשבת בבוקר יותר נמוך אפילו מהסיכוי שהשוטרים יצליחו לשים יד על ה־STI בזמן ביצוע עבירה.

 

סוברו סובארו אימפרזה WRX STI מבפנים סוברו סובארו אימפרזה WRX STI מבפנים צילום: יצרן

 

טורבו של פעם

 

כביש 6. בדיקת רישיונות. השוטר בסקודה אוקטביה הגלויה לא מחייך. הוא מתוסכל. כבר שעות הוא עומד בשמש, עם אקדח הלייזר, ואז, סוף סוף הצג הקטן של האקדח מתמלא במכונית מלחמה כחולה. הכוונת ממוקדת בפגוש הקדמי של הסובארו.

 

לחיצה ראשונה על ההדק, כדי לבדוק מהירות. לחיצה שנייה כדי לוודא דיוק ולחיצה שלישית כדי שיהיה קביל בבית המשפט. כלום. ה־STI נוסעת לאט. קשה לנסוע לאט בקפיץ מתוח. לא נעים. ובכל מקרה, השוטר מזנק בזינוק קמיקזה לאמצע הכביש, רק לצורך בדיקת רישיונות. קשה שלא לעצור את ה־STI. היא נראית כמו הסיוט של מפקד משטרת התנועה הארצי. אבל זה לא העניין, בכביש של מושב לי־און היא הגיעה רק כמה דקות לפני כן לאקסטזה. ה־STI היא מכונית טורבו של פעם.

 

כיום יצרני הרכב מייצרים מכוניות מתורבתות, מתגאים בעובדה שהטורבו עדין, לא עושה רעש, לא מאיץ חזק מדי. משתמשים במילים כמו "ליניארי" ו"מכויל". לא סובארו. ב־3,500 סיבובים לדקה השעון שמראה את הלחץ בטורבו מתעורר. ב־4,000 סיבובים לדקה ה־STI בועטת. הכוח לא ליניארי ולא שום דבר. הוא מוחץ את ה־STI עד 6,500 סל"ד. זו רצועה צרה מאוד, השתמשו בה בחוכמה. נכון, ההגה שלה לא משהו, אין לו תחושה, אבל כל השאר מדויק להפליא. אין כאן עדינות, זו לא מכונה גרמנית ולא מכונית איטלקית.

 

יש כאן תכליתיות של לנסוע מהר. הכוח עובר שווה בשווה בין הציר הקדמי לאחורי, וכשצריך, הוא זורם ברובו לאחור. הכל מתבצע מדוד ומחושב, והתאוצה, בכל הילוך, עושה כאבים בצוואר. השיטה פשטה: בחרו סיבוב. אמדו היכן נקודת הכניסה. הגיעו אל נקודת הכניסה. בלימה חדה. בניגוד לדגמים הקודמים, ל־STI החדשה יש בלמים ראויים. כוון הגה אל נקודת השיא של הפנייה. כל הבקרות של ה־STI הן בקרות שמיועדות לנהגים. ידית ההילוכים הקצרה קשה מאוד, ההגה כבד, הדוושות דורשות מאמץ. הכל מדויק. הכל גס מאוד. מדובר במכונית רועשת. הדיפרנציאל האחורי מרעיש כשהכוח מחולק בין הגלגלים במידות נדיבות. זו מכונית שיכולה לגרום בקלות למיגרנה. קחו שני אקמול וצאו לדרך. עם ה־STI אפשר לשחק בקלות. היא מצייתת לכל פקודה בנאמנות עיוורת ויודעת להפוך סיבובים להחלקות מרהיבות אם רוצים. אפשר גם לתקוף במדויק ולצאת חזק. מאוד.

 

רק דבר אחד חשוב: אל תקנו סובארו אימפרזה STI אם אתם חושבים לנסוע בה כל יום לעבודה. זה כמעט בלתי אפשרי. המושבים מעולים, אך תא הנוסעים אינו איכותי במיוחד, לפחות לא ברמה של 300 אלף שקל. המתלים נוקשים להחריד והמנוע רועש. קנו משהו אחר לנסוע ביומיום. את ה־STI תשאירו לסוף שבוע. הסירו את הספוילר האחורי המגוחך, צאו איתה בארבע בבוקר ביום שבת, כשהשוטרים ישנים והכביש פנוי. הנאה מובטחת.

 

  • מנוע: בנזין, נפח 2,457 סמ"ק, הספק מרבי 300 כ"ס, מומנט מרבי 41.5 קג"מ
  • ביצועים: מהירות מרבית 255 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־5.2 שניות
  • צריכת דלק: נתוני יצרן: 7.1 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 5.2 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 7 כריות אוויר. טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי
  • קבוצת זיהום: 15
  • מחיר: 299 אלף שקל

 

אהבנו

ביצועים. ביצועים. ביצועים

פחות אהבנו

מראה מגוחך. תא נוסעים זול

מתחרות

אאודי S3, ב.מ.וו M235, רנו מגאן CUP

לסיכום

קיצונית, לטוב וגם לרע

בטל שלח
    לכל התגובות
    x