• תפריט
בארץ

ישראל כץ: "נדאג לנמלים הישנים, אבל לא נשלם שוחד לעובדים"

ההסכם לבניית נמל אשדוד החדש נחתם היום רשמית. שר התחבורה התייחס להשעייתו של אלון חסן: "הבטחתי שנמל חדש באשדוד יהיה ויו"ר ועד לא יהיה". שגרירת סין: "ההסכם יפתח את השוק הישראלי לחברות סיניות"

ליאור גוטמן 12:0823.09.14

רה"מ בינימין נתניהו חתם היום (ג) רשמית על הסכם לבניית נמל אשדוד החדש. בטקס החתימה השתתפו שר התחבורה ישראל כץ, שר האוצר יאיר לפיד ושגרירת סין בישראל, גאו יאן-פינג, ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי כמו גם בכירי הענף וחברת נמלי ישראל.

"אני מאמין גדול במקומה של ישראל במפת הסחר העולמי. יחסי סין וישראל הם בעלי פוטנציאל שרק עכשיו מתחיל להתממש. ישראל שוכנת בצומת דרכים בין אסיה אירופה ואפריקה ואנחנו נבנה גשר שיחבר את נמל אילת עם המערב. לא מדובר בתחרות לתעלת סואץ אלא כמשהו משלים". לדבריו, נמל חיפה החדש ואשדוד יובילו סחורות מהמזרח למערב כך ששני הנמלים יהוו עוגן מסחרי. "לא יכולנו למצוא שותפים טובים יותר מממשלת סין וזהו שינוי ענק. נשמח שהוא יתרחב. המהלך יוביל לשינוי גדול לאזרחים והנמל הדרומי ישרת עיר שספגה רבות לאחרונה. הנמלים יתנו מנוע צמיחה אדיר לישראל. התחרות תוריד מחירים של מוצרים רבים. מקומות עבודה יתווספו", אמר נתניהו.

 

שגרירת סין (מימין), יאיר לפיד, בנימין נתניהו, ישראל כץ ויחיאל לסרי בטקס חתימת הסכם נמל אשדוד שגרירת סין (מימין), יאיר לפיד, בנימין נתניהו, ישראל כץ ויחיאל לסרי בטקס חתימת הסכם נמל אשדוד צילום: ליאור גוטמן

 

ביוני האחרון זכתה חברת צ'יינה הארבור הסינית (China Harbour Engineering) במכרז לבניית נמל אשדוד החדש, זאת לאחר שהגישה את ההצעה הזולה ביותר שהיקפה נאמד בכ-3.3 מיליארד שקל. הבנייה תחל בתחילת 2015 והיא צפויה להמשך כ-5 שנים. העבודות כוללות הקמת רציף עבודה, הארכת שובר גלים ראשי קיים ב-600 מטרים, הקמת שוברי גלים משניים באורך 1,500 מטרים, הקמת רציפים, בהם רציף ראשי באורך של 800 מטרים ובעומק מים של 17.3 מטרים, הקמת שטחי אחסון ותפעול וביצוע עבודות חפירה ימית.

 

הסינים הציעו בעבר לממשלה להקים גם את קו הרכבת לאילת, אולם ההחלטה טרם התקבלה.

 

באוקטובר יוחלט מי יבנה את נמל חיפה

 

במקביל, ב-1 באוקטובר יגישו שתי המתמודדות האחרות את הצעותיהן לבניית נמל חיפה החדש. המתמודדות הן קבוצת שפיר הנדסה ואשטרום ומולם קבוצה של שיכון ובינוי ויאן-דה-נול הבלגית . שר התחבורה כץ הבטיח בעבר שעד מרץ הקרוב ייבחרו גם המפעילים של הנמלים, כאשר הזכיין חייב להיות חברה זרה שיתפעל את הנמל כ-25 שנה.

 

"מדובר באירוע מרגש. זו רפורמה אדירה שתפתח את התובלה הימית ותהפוך את ישראל למרכז ימי. עברה שנה אחרי ההכרזה על הקמת הנמלים. הבטחתי גם שנמל חדש באשדוד יהיה ויו"ר ועד (אלון חסן- ל"ג) לא יהיה . אמרתי וקיימתי. נדאג לנמלים הישנים כדי שיוכלו להתחרות, אבל לא נשלם אף שוחד לעובדים על הקמת הנמל. זו זכותנו ואף אחד לא יחזיק את השאלטר. גם מונופול של ועד זה מונופול. הנמל יוקמו מתקציב חברת נמלי ישראל ולא על חשבון תקציב המדינה. סך ההשקעה במשק בבנייה ובהכנסות של עד 15 מיליארד שקל", אמר שר התחבורה ישראל כץ.

 

שר האוצר יאיר לפיד אמר ש"לפני שנה לקחנו החלטה היסטורית. זה צעד לא קטן בדרך לשינוי הגדול וזה יוריד את יוקר המחיה ויצור מנועי צמיחה למשק. התחרות בין הנמלים תוריד את מחירי המוצרים ותיצור מנוע צמיחה למשק. בניית הנמל תיצור ודאות כי 99% מהסחר עובר דרך הנמלים". לפיד התייחס לדיוני התקציב ואמר שהמשק חייב ללכת לכל כשלי השוק ובלי לפחד מאף אחד.

 

שגרירת סין יאן-פינג אמרה שזהו כבוד גדול לחברות סיניות להשתתף בבנית נמל אשדוד. "מדובר בפרויקט חשוב לישראל ולחברות סיניות. ההסכם יפתח את השוק הישראלי לחברות סיניות, וזאת בהמשך לביקורו של נתניהו שנה שעברה בסין. בין ישראל וסין יש ויהיה שת"פ שיוביל לעוד שת"פ, עוד יצירת מקומות עבודה ועוד תועלות לשתי המדינות. אני מבטיחה לקיים את ההבנות ויחסי העמים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x