Uber תידרש לשינוי חקיקה כדי להפעיל בארץ מסיעים פרטיים
שר התחבורה מתנגד להפעלה בארץ של מודל "נהג לרגע" של אובר, שיאפשר לכל נהג להסיע נוסעים בתשלום. לטענתו, הסרת הפיקוח הקיים עלולה להיות מסוכנת ואף תפגע בפרנסת נהגי המוניות, ש"ממילא מצויים בקשיים וזקוקים לסיוע"
"לא נאפשר פגיעה בענף המוניות. אנו מצפים מכולם לכבד את כללי מדינת ישראל ולפעול על פי חוקיה. לא ייתכן שתגיע חברה מחו"ל ויינתן לה אישור לפעול כאן שלא בכפוף לאותם כללים וחוקים המוחלים על כלל נהגי המוניות ועל כולם. חייב להיות כאן שוויון. לא אתן יד לפגיעה בענף המוניות, שממילא מצוי בקשיים וזקוק לסיוע". כך אמר שר התחבורה ישראל כץ בוועידת התחבורה השנתית ברמת גן בהתייחסו לכניסתה של אפליקציית הנסיעות האמריקאית אובר לישראל.
בשבוע שעבר החלו נציגים של אובר לצרף נהגים ישראלים לשירות באמצעות מעבר בין תחנות מוניות בדרום תל אביב וחלוקת עלונים שיווקיים. הפעולה חשפה את כוונת אובר בשלב זה להפעיל בישראל את שירות המוניות Uber Taxi בלבד. כמו גט טקסי, אובר תתווך בינם לבין נוסעים פוטנציאליים שייכנסו לאפליקציית אובר. אלא שהתבטאותו של השר כץ מכוונת ככל הנראה לשירות הנוסף שמציעה אובר, UberX, שטרם הגיע לארץ, המאפשר לנהגים פרטיים להתחרות בנהגי מוניות ולהפוך למסיעים בתשלום. כדי להתקבל לשירות כל שנדרש מנהג פרטי הוא להציג רכב בינוני או גדול, בעל ארבע דלתות ובמצב טוב וכן רישיון נהיגה פרטי וביטוח רכב ולהיות בן 23 ומעלה.
כיום משרד התחבורה מפקח על תעריפי הנסיעה במוניות וקובע את הסכום שנגבה עבור הזמנה, נשיאת מזוודות ופעימת מונה בלילה וביום. כמו כן, נהגי המוניות כפופים לפיקוח של המפקח על התעבורה. מבחינה צרכנית בשלב זה לא ברור כיצד אובר תוודא כי מי שמספק שירותי הסעה עושה זאת ברכב תקין ובעל כיסוי ביטוחי המותאם להסעת נוסעים. במקרה של תאונה יעלו השאלות מי אחראי לנוסע ואם חברת הביטוח של הנהג תכסה את הנזקים השונים. בצד העסקי חושש כץ כי מודל UberX עלול למוטט את ענף המוניות, בעיקר בשל התחרות במחיר שיציעו אותם "נהגים לרגע". נוסף על כך, במשרדו חוששים כי המכללות שמכשירות את נהגי המוניות יספגו פגיעה בהכנסותיהן.