$
בארץ

ועד נמל חיפה ביקש להוציא לגמלאות 10% מהעובדים ברציפים, האוצר סירב

יציאתם של 75 עובדים ותיקים לגמלאות אמורה לחסוך לנמל עלויות שכר של כ-97 מיליון שקל בשש השנים הבאות; באוצר נימקו את סירובם בכך שמספר הפורשים נמוך מ-100

ליאור גוטמן 22:0107.06.14

 ועד עובדי נמל חיפה הגיש לפני חג שבועות בקשה מחודשת להוציא לגמלאות כ-75 עובדים ותיקים, שמהווים כ-10% מכוח האדם ברציפים. המהלך של עובדי נמל חיפה, שנעשה בגיבוי ההסתדרות, אמור לחסוך לנמל עלויות שכר של כ-97 מיליון שקל בשש השנים הבאות. למרבה ההפתעה, הממונה על השכר קובי אמסלם סירב לקבל את ההצעה בנימוק שעד שלא יגיעו למכסת פורשים של 100 עובדים - הוא לא מוכן לדון בבקשה.  

 

לפי הערכות בענף הספנות, פרישתם של עובדים ותיקים (דור א') מנמל חיפה, כאלו שצברו ותק עבודה של 20 שנה ויותר, עלולה ליצור תקדים בעייתי מבחינת האוצר בכל הקשור להיקף הפיצויים שהם יקבלו.

 

לפי נתוני רשות החברות הממשלתיות, נכון לסוף 2013 עובדי נמל חיפה ניצבים בראש טבלת שיאני השער במגזר הציבורי עם עלות שנתית ממוצעת של כ-434.4 אלף שקל. על אף שמהלך פרישה של עובדים ותיקים אמור להקל על הוצאות הנמל ולשפר את הביצועים הכספיים שלו, באוצר לא רוצים לקבוע עובדות בשטח לפני שהרפורמה בחברת החשמל יוצאת לדרך - מהלך שאמור להוביל לפרישה של 1,800 עד 2,500 עובדים כשעלות פרישת כל אחד מהם נאמדת בכ-1.7 מיליון שקל.

  

נמל חיפה נמל חיפה צילום: בלומברג

לפי דו"ח רשות החברות הממשלתיות נכון לסוף 2013 עבדו בנמל חיפה 1,089 איש, כאשר כ-20 עד 30% מהם עובדי מנהלה ושירותים אחרים. מהם עובדי רציף. מל חיפה סובל בשנה האחרונה מירידה חדשה ברווחיו פועל יוצא של העברת פעילות השטעון (העברת סחורות) של צים לנמל פיראוס שביוון. נמל חיפה סיים את 2013 ברווח נקי של 30 מיליון שקל, צניחה חדה לעומת רווח של כ-77 מיליון שקל ב2012.  

 

מהאוצר נמסר בתגובה ש"הנושא נמצא בדיונים מול הנהלת החברה".

  

תנו הקפאת שכר, קבלו רפורמה  

 

בתוך כך, לפני כעשרה ימים נערכה פגישה סגורה בלשכת אב בית הדין הארצי לעבודה יגאל פליטמן בנושא הרפורמה בנמלים. נציגי ההסתדרות הפתיעו את הנוכחים ו"פתחו דלת" להידברות בין משרדי האוצר והתחבורה. לפי שני ועדי הנמלים - אשדוד וחיפה, המדינה תתחייב לביטחון תעסוקתי ולשימור מבנה השכר הנוכחי ואילו כל שאר הדרישות יזכו לתשומת לב נמוכה יותר. המדינה, מנגד, הציעה לספור את המכולות שנכנסות לישראל בשנה נתונה - לא משנה לאיזה נמל - ובהתאם לכך לקבוע את מבנה השכר: אם מספר כניסות המכולות ישאר דומה או יעלה משנה לשנה אזי האוצר מוכן לשקול שימור של מבנה השכר הנוכחי, ולהפך.

 

 

 

הצדדים קבעו סבב פגישות בנושא לחודש הקרוב.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x