$
בארץ

שחיתות בנמל

מקורבי אלון חסן שנעצרו - האחים יניב ואורי בלטר, ראשי חברת דנה לוגיסטיקה

דו"ח הביקורת חושף את מסכת הלחצים של חסן ומקורביו על לקוחות במטרה שיעבדו עם דנה: "אם העבודה תינתן, היא לא תיעצר והכל יהיה בסדר"

תומר גנון וזוהר שחר לוי 12:5229.05.14
הותר לפרסום: הבכירים בחברת דנה לוגיסטיקה שנעצרו ביום שני במסגרת חקירת השחיתות בנמל אשדוד הם יניב בלטר, בעלי החברה, ואחיו אורי בלטר, סמנכ"ל החברה. על פי החשד, חברת דנה שבשליטת האחים בלטר הייתה הציר המרכזי במנגנון שטווה יו"ר ועד עובדי הנמל, אלון חסן, על מנת לקדם את עסקיו והאינטרסים האישיים שלו בנמל. בתוך כך, המשטרה הקפיאה חשבונות של חברות נדל"ן פרטיות הקשורות ליניב בלטר. אשתו של בלטר נחקרה במשטרה, אך אינה חשודה בפרשה. 

נמל אשדוד נמל אשדוד צילום: גדי קבלו

 

דנה שכרה מהנמל שטחים וסיפקה לחברות שונות שירותי אחסון ואחזקה. על פי החשד חסן פרס את חסותו על השניים וביחד איתם סחט חברות כדי שיעבדו עם דנה ולא עם חברות אחרות שנתנו שירותים דומים בנמל. חסן ניצל את שליטתו בעובדי הנמל על מנת להקשות על חברות שלא עבדו עם דנה. בתמורה, נהנה חסן מהכנסות דנה וזכה לטובות הנאה שונות. האחים בלטר נחקרו בחשד למתן שוחד, קבלת דבר במרמה, סחיטה ועבירות על פי חוק איסור הלבנת הון.

 

פרשה נוספת שהמשטרה חוקרת לגבי האחים בלטר, עוסקת במערכת היחסים העסקית שלהם עם בעלי חברת שמן הציבורית, ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי. בין השנים 2012-2013 עסקה שמן בקידוח מול חופי אשדוד. לשם כך נזקקה לשירותי אחסון ואחזקה לציוד הקידוח. שמן החליטה לעבוד עם דנה, ולא ישירות עם הנמל, למרות שהסכומים שנגבו ממנה היו גבוהים בהרבה מאלה שיכלה לקבל מהנמל.

 

על פי דו"ח ביקורת שהזמין דירקטוריון הנמל ממשרד רו"ח רוזנבלום-הולצמן, שבחן את פעילות התאגידים הקשורים לחסן, התעריף שגבתה דנה משמן עמד על 1.15 מיליון שקל בחודש. זאת בעוד שדנה שילמה לנמל כ-2.2 מיליון שקל על פני שנתיים וחצי.

 

על פי החשד, בן זקן ונניקשווילי פעלו על מנת ששמן תקבל את שירות האחסון והתחזוקה לציוד מדנה, ולא מהנמל ישירות, בתמורה לכאורה לטובות הנאה שהפיקו. כך למשל, חברת דנה לוגיסטיקה העבירה מיליון שקל לקבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד, שבבעלותו של בן זקן, במסגרת חוזה אימוץ לשנתיים שעליו חתמה מולה. היום פורסם כי חברת NA שבבעלות נניקשוילי שימשה כצינור לקבלת טובות הנאה עבורו ועבור בעל השליטה הנוסף בשמן, בן זקן.

 

מבא כוחו של יניב בלטר, עו"ד ירום הלוי, נמסר: "חברת דנה פעלה כחוק ובאופן רגיל לחלוטין, בדיוק כמו החברות המתחרות שלה, שהתחרו בה יפה ואולי יותר מדי יפה. העובדה שיניב הוא חברו של אלון חסן איננה עובדה פלילית משום שמעולם לא שימשה אותם לביצוע עבירות ובוודאי לא באמצעות דנה".

 

מבאי כוחו של אורי בלטר, טל שפירא ואריאל כפרי, נמסר: "מרשנו דוחה מכל וכל את החשדות המיוחסים לו. מרשנו משתף פעולה באופן מלא עם החקירה ואנו מאמינים כי בתום החקירה יוחלט על סגירת התיק בעניינו".

 

"מישהו דאג שהברזנט יקרע והמפקח יגיע לאונייה"

 

חוקרי המשטרה ממשיכים לגבות עדויות על הלחצים שהופעלו לכאורה על חברות שונות שפעלו בנמל אשדוד כדי לעבוד עם חברת דנה לוגיסטיקה, שבעליה בלטר חשוד שנתן שוחד לחסן כדי שיפרוס עליה את חסותו. גביית העדויות מבוססת על דברים שאמרו בכירים בנמל למשרד רו"ח רוזנבלום-הולצמן באוקטובר 2013, במסגרת דו"ח בדיקה שהזמין דירקטוריון הנמל לגבי פעילות תאגידים הקשורים לחסן.

 

"סמנכ"ל כיל סיפר לי טלפונית שנציג חברת דנה לוגיסטיקה, דוד חסן  (בן דודו של אלון חסן שהועסק בדנה כסמנכ"ל תפעול), ביקר במשרדו והציע לו את שירותיו", סיפר אלדד וקסמן, סמנכ"ל התפעול של הנמל, לעורכי הביקורת. "הוא הדגיש כי יש לו קשרים טובים עם המשרד להגנת הסביבה ועם ועדי העובדים בנמל והעבודה אם תינתן לו, לא תיעצר והכל יהיה בסדר. סמנכ"ל כיל הסביר לחסן מדנה שיש לו קבלן והוא שבע רצון. ברציף באותה העת עגנה ועבדה אניית גופרית של כיל. הברזנט באוניה נקרע, ומפקח של איכות הסביבה טען שגופרית זרמה לים. סמנכ"ל כיל נתבקש על ידי לתחקר את האירוע. הוא דיווח לי ש'מישהו דאג שהברזנט ייקרע והמפקח יגיע לאונייה'. הוא הוסיף ש'חברת דנה יזמו את האירוע".

 

על פי דו"ח הביקורת, גורמים בדנה ניסו לגרום גם לחברת נשר לעבוד איתם. אחד המנהלים בנשר סיפר כי יניב בלטר ודוד חסן הציעו לנשר את שירותיהם לפיקוח בנושא פריקת חומר המגיע בצובר. כפי שפורסם הבוקר ב"כלכליסט", בימים האחרונים המשטרה קיבלה עדויות מגורמים בנשר לפיהן הופעלו עליהם לחצים מצד דנה לוגיסטיקה. הלחצים הגיעו לטענתם גם מבכירים בנמל שהרמזו להם שעבודה עם דנה עדיפה על פני כל חברה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x