$
בארץ

גילה נגד אקירוב: רכישת חניון קרתא תהפוך את אלרוב למונופול חניה בירושלים

אלרוב שבשליטת אלפרד אקירוב זכתה בהתמחרות לרכישת החניון בעיר העתיקה תמורת כ-130 מיליון שקל, אולם בבעלותה גם שני חניונים סמוכים. הממונה על ההגבלים: המיזוג יוביל להעלאת מחירי החניה

תומר גנון 17:5120.03.14

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, מתנגד לעסקת המיזוג שבמסגרתה תרכוש חברת אלרוב, שבשליטת אלפרד אקירוב, את חניון קרתא בירושלים תמורת כ-130 מיליון שקל. נגד העסקה הועלו טענות לפיהן אישורה מעלה חשש לכאורה להיווצרות מונופול מוחלט בתחום החניונים הציבוריים בתשלום בקרבת העיר העתיקה, משום שאלרוב מחזיקה גם בחניונים ממילא ומצודת דוד הסמוכים.

"משמעותו המעשית של המיזוג", כותב גילה, "הנה איון מוחלט של התחרות הקיימת בין שני המתחרים היחידים הנמצאים בגבולות השוק הרלוונטי ומהווה מיזוג למונופול מושלם".

 

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה. "משמעות המיזוג - איון מוחלט של התחרות" הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה. "משמעות המיזוג - איון מוחלט של התחרות" צילום: אוראל כהן

 

"אילו היה המיזוג מאושר", כותב גילה, "הייתה אלרוב מחזיקה בשני החניונים שהינם המתחרים הקרובים ביותר, באופן השולל מהצרכן המגיע לאזור ומבקש לחנות באחד מחניוני הצדדים למיזוג את היכולת ליהנות מפירות התחרות ביניהם. בעקבות המיזוג, גדלה האפשרות שאלרוב, שהייתה מחזיקה בן בחניון ממילא והן בחניון קרתא, תקבל החלטה חד צדדית שתוצאותיה העלאת מחיר, באופן המעלה חשש משמעותי לפגיעה בתחרות בשוק הרלוונטי".

 

על פי מכתב שנשלח לרשות ההגבלים מעו"ד זיו אברמוביץ' בטרם הובאה העסקה לאישורו של בית המשפט, אלרוב מחזיקה כיום בשני חניונים הסמוכים לקרתא - חניון ממילא וחניון מצודת דוד - שבהם כ-1,200 ממקומות חניה. לטענתו מדובר בכ-60% מסך מקומות החניה באזור זה. הוא מוסיף וטוען כי אם תאושר מכירת חניון קרתא לאלרוב, היא תשתלט על כ-800 מקומות חניה נוספים ובכך יווצר מונופול מוחלט באזור זה.

 

אלפרד אקירוב. שני החניונים שברשותו מהווים 60% מסך מקומות החניה באזור אלפרד אקירוב. שני החניונים שברשותו מהווים 60% מסך מקומות החניה באזור צילום: ישראל מלובני

 

המנהל המיוחד לנכסי קרתא, עו"ד יצחק מולכו, אשר מבקש לאשר את מכירת החניון לאלרוב לאחר שהגישה את ההצעה הכספית הגבוה ביותר במהלך התמחרות על החניון, דחה את הטענה. על פי תגובה שהעביר לבית המשפט, הוא סבר שאברמוביץ' מביא בחשבון מספר מצומצם של רחובות הסמוכים לעיר העתיקה, אולם בפועל יש לבחון אזור נרחב יותר של חניונים ציבוריים בתשלום. לטענת מולכו, על סמך מצגת שהעבירה לו אלרוב, השוק הרלוונטי שיש לבחון הוא כל אזור מרכז העיר (הכולל בין היתר את קרתא, ממילא ומצודת דוד) שבו לטענתו 9,214 מקומות חניה. על כן לטענתו כלל לא היה צורך באישור ובדיקה של הממונה על ההגבלים.

 

גילה הודיע לבית המשפט כי יבחן את השאלה רק כאשר תוגש אליו הודעת מיזוג כפי שנדרש בחוק, ורק אם ההעסקה עומדת בדרישות להגשת הודעה כזאת. הוא הדגיש כי האחריות אם להגיש את ההודעה מוטלת על הצדדים לעסקה. אלרוב החליטה להגיש הודעת מיזוג. "אלרוב מחזיקה בקניון ממילא", כתב גילה בהתנגדות למיזוג, "ומשכך קיים לה אינטרס להבטיח את אפשרויות החניה עבור במבקרים בקניון ולדאוג כי תנאי החניה לא יפגעו בשטף המבקרים, באופן שישיא את רווחי החברה מהקניון ומהחניונים יחד. ברם, בכך אין בכדי להפיג את החשש כי אישור המיזוג יוביל להפעלת כוח שוק והעלאת מחירי החניה".

 

מאלרוב נמסר כי "רצונה של החברה להוזיל את דמי החניה הן בחניון קרתא והן בחניון ממילא (אם יינתן לה אישור לרכישת חניון קרתא), ובכך לשפר את הנגישות לכל המבקרים באזור ממילא שער יפו, הוכשל על ידי הממונה. החלטתו פוגעת בחברה ובעיקר בצרכנים ואלרוב תערער עליה. קיים שוני מהותי בין חניון קרתא לזה שבממילא, הן במודל הכלכלי והן במאפיינים נוספים. לאלרוב, הבעלים של מתחם ממילא קיים אינטרס מובהק לגבות מחירי חנייה נמוכים בחניוני ממילא וקרתא. אלרוב גבתה מחירים נמוכים (יותר מבחניון קרתא) עבור חניון ממילא בעבר והיא הייתה עושה כך בחניון קרתא אם הממונה היה מתיר לה לרכוש את החניון. לאלרוב אינטרס בהורדת המחירים בחניוני קרתא וממילא כדי לאפשר לבאי מתחם ממילא ליהנות מהשדרה המסחרית".

 

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x