$
בארץ

מבקר המדינה: ארגון נכי צה"ל מתכנן להקים בית לוחם באשדוד בניגוד להמלצות

מבקר המדינה טוען כי הארגון פועל ללא תכנון מסודר, ללא נתונים עדכניים ובניגוד לסקירות הכדאיות שהוא מבצע. עוד עולה מהדו"ח, כי נכי צה"ל המועסקים בשירות המדינה זוכים להחזרי הוצאות רכב כפול - ממשרד הביטחון ומהמשרד המעסיק אותם, בניגוד לחוק

עמרי מילמן 16:0012.03.14

דו"ח מבקר המדינה מעלה ליקויים בנוגע להתנהלות ארגון נכי צה"ל, הארגון היציג היחיד של נכי צה"ל. הארגון, במטרה להנגיש את בתי הלוחם לנכי צה"ל בפריפריה בחן בעזרת חברת ייעוץ, ב-1999, את מספר אפשרויות למקם בתי לוחם. חברת הייעוץ צפתה כי בית הלוחם שיבנה בבאר שבע ישרת כ-1,270 בתי אב, למרות הערכה זו בנה הארגון מבנה עבור 30 בתי אב. עלות הבנייה קפצה מכ-5 מיליון שקל ל-12.4 מיליון שקל וכן השטח גדל ל- 5,658 מ"ר במקום 2,400 מ"ר כפי שנכתב בתכנון המקורי.

בפועל, נכון לאוגוסט 2013, רשומים בבית הלוחם בבאר שבע 1,718 בתי אב בלבד (מתוכם רק 1,118 בתי אב של חברי הארגון וכ-600 בתי אב שאינם חברים בארגון, כלומר מספר בתי אבי של חברי הארגון נמוך אף מהתחזית של חברת הייעוץ. מדו"ח המבקר עולה כי הארגון ביצע שינויים אלו ללא בחינה מעמיקה וללא כל צפי כי בעתיד יהיה צורך בבנייה הנרחבת שנעשתה כך שמדובר בניצול לא יעיל כלל של משאבי הארגון.

 

בית הלוחם בבאר שבע. ליקויים בנוגע להתנהלות ארגון נכי צה"ל בית הלוחם בבאר שבע. ליקויים בנוגע להתנהלות ארגון נכי צה"ל צילום: cc by Eddau

 

עוד התנהלות בעייתית בתחום בתי הלוחם היא סביב בית הלוחם שעתיד להבנות באשדוד. על פי דו"ח המבקר, כבר ב-1999 בדקה חברת הייעוץ את פוטנציאל השימוש העתידי בבתי לוחם במספר אתרים אפשריים. מבדיקת ההיתכנות שלה עלה כי "מיקום בית לוחם במתחם הגיאוגרפי שבין רחובות נס ציונה וראשון לציון מגדיל את הסיכויים לכמות נרשמים גדולה מבאשדוד". למרות חוות דעת זו, ללא כל הסבר הגיוני, החליט הארגון להקים בכל זאת בית לוחם באשדוד בעלות של כ-128 מיליון שקל (לא כולל תחזוקה ותפעול), כאשר הוא לא הביא בחשבון הוצאות עתידיות ולא התבסס על הערכה של הסיכונים הגלומים בפרויקט שעלולים לעכב אותו או להגדיל עלויות. לא די בכך שבניית בית הלוחם נעשית במיקום לא אסטרטגי משיקולים שאינם ברורים, אלא גם שהחלטה זו אינה יצאה לפועל עד שנת 2013, אך נשארה בתוקף (תוך שהיא נשענת על סקר היתכנות לא עדכני מ-1999 שממליץ בכלל על בנייה במיקום אחר).

 

רק באוקטובר 2013 שכר הארגון חברה פרטית שתערוך עבורו סקר סיכונים לפרויקט הבנייה (רק באשדוד), כך שבשלב זה עוד מכה מאז ההחלטה להקים בית לוחם באשדוד ב-1999 ועד היום (לפחות עד אוגוסט 2013) טרם אישרה הוועידה הארצית את הקמת בית הלוחם כמתחייב בתקנון הארגון כשלב התחלתי של הבנייה. כך שלא רק שארגון נכי צה"ל מתעקש על בניית בית לוחם על בסיס מסד נתונים לא עדכני, שגם כך אומר כי עדיף לבנותה במקום אחר, אלא גם שהוא מתעכב עם בנייתו כבר מעל 14 שנה.

 

נקודה נוספת שמעלה הדו"ח היא דרך ההתקשרות של הארגון על ספקים. כך למשל לא נקבעו אמות מידה בעת הבחינה של מספר הצעות מספקים, נוהלי העבודה מול ספקים לצורך רכש סחורות או שירותים אינם מתייחסים לפרק הזמן המירבי שבו ניתן להתקשר עם ספק. כדוגמה ניתן לראות התקשרות של בית הלוחם בתל אביב עם מפעיל מסעדה שהחלה ב-1993. התקשרות ארוכה זו, ללא כל הליך תחרותי לבחירתו, מונעת תחרות ומתן הזדמנות שווה למפעילים פוטנציאלים נוספים, ואינה מאפשרת לארגון לקבל את השירות הטוב והזול ביותר. הארגון חתם ב-2010 על הסכם התקשרות חדש עם מפעיל המסעדה עד אוקטובר 2012, אז האריך את החוזה פעם נוספת לאוגוסט 2013. מאי 2013 התקיים דיון בהנהלת בית הלוחם בתל אביב בנושא מכרז להספקת שירות הסעדה והוחלט כי המכרז ידחה לשנה נוספת מכיוון שהבריכה שבמתחם נמצאת סגורה, מה שיפחית את כמו החברים שיגיעו לבית הלוחם וירחיק מציעים טובים מהשתתפות במכרז.

 

מארגון נכי צה"ל נמסר, "עם מינויה ב-2009 קבעה הנהלת הארגון הנוכחית נהלים חדשים והטמיעה תהליכים ותכניות עבודה. פעילות זו צוינה לחיוב על ידי מבקר המדינה. בתי הלוחם, שנבנו מכספי תרומות, משמשים כמרכזי שיקום, ספורט, תרבות וחברה לנכי צה"ל ובני משפחותיהם ושטחם נגזר ממגוון המתקנים השיקומיים המרכיבים אותם. כך גם בית הלוחם באר שבע, המשרת כבר היום מספר חברים העולה על הצפי וגדל בהתמדה. באשר לבית הלוחם באשדוד, טרם התקבלה החלטה על בנייה בפועל, והמוסדות המוסמכים בארגון יחליטו בעניין רק לאחר שיוצגו בפניהם כל הנתונים והשיקולים הרלוונטיים, מקצועיים וערכיים כאחד. הארגון מתנהל במגוון תחומי פעילותו בהתאם לנהלים שאושרו על ידי מוסדותיו המוסמכים ומקיים הליך תחרותי, שוויוני והוגן בבחירת ספקיו. הארגון יבחן את המלצות מבקר המדינה ויישמם בהתאם לנדרש".

 

כפל תשלומים עבור נכי צה"ל שהם עובדי מדינה

 

לפי דו"ח מבקר המדינה, נכי צה"ל המועסקים בשירות המדינה זוכים להחזרי הוצאות רכב כפול - ממשרד הביטחון ומהמשרד המעסיק אותם, בניגוד לחוק, שעשויות להגיע למיליוני שקלים בשנה.

 

נכי צה"ל, בדרגה מסוימת על פי סוג נכותם זכאים לרכב מהמדינה או למימון עלויות רכב (ביטוחים, דמי רישוי, הוצאות שוטפות). עובדי מדינה זכאים גם הם להחזר הוצאות רכב כחלק מההטבות בעבודתם. מה קורה כאשר נכה צה"ל מועסק בשירות המדינה? אם הוא עובד בביטוח לאומי, צה"ל, המשטרה או שב"ס הוא אינו זכאי לקבל כפל תשלומים. אך אם הוא עובד בכל משרד ממשלתי אחר? הוא מקבל החזר על הוצאות רכב הן ממשרד הביטחון והן מהמשרד המעסיק (כלומר, החזר כפול על חשבון המדינה) וכמובן שמצב זה, מלבד היותו בניגוד לחוק הוא בזבוז כספי מדינה שלא בצדק שכן מדובר בהחזר הוצאות בלבד, כך שאין מקום להחזיר לעובדים אלו תשלום כפול על הוצאה אחת. מבדיקה חלקית, של משרד הביטחון ב-2007, מצא המשרד 110 מקרים של עובדים שקבלו (יחד) 2 מיליון שקל מאגף שיקום ו-1.5 שקל ממשרדי הממשלה בהם הם מועסקים.

 

משרד הביטחון נאלץ להתמודד עם בעיה זו, ופנה ב-2009 לחשב הכללי באוצר, לשם חוות דעת משפטית, אך פנייה זו לא נענתה. ב-2010 כאשר הפסיק משרד הביטחון לשלם כפל תשלומים לעובדיו שהם גם נכי צה"ל, אך אלו הלינו על כך שמדובר באפלייה ביחס ליתר נכי צה"ל שמועסקים במשרדי הממשלה האחרים. משלא נתקבלה תשובה מהאוצר, החזיר גם משרד הביטחון את כפל התשלומים.

 

כבר ב-2010 דנה בסוגיה זו ועדה ציבורית (ועדת גורן) שבחנה את הזכאות לסיוע מאגף שיקום. הועדה קבעה כי תקציב הרכב הרפואי נמצא בעלייה מתמדת בשיעור ניכר (בשנת 2009 עמד על 470 מיליון שקל לעומת 294 מיליון שקל בשנת 2000). הוןעדה המליצה לבטל כפילות זו ולאפשר לעובד לבחור כלי רכב אחד שיהיה מותאם לתפקידו וצרכיו הרפואיים.

 

תגובת האוצר: "מדיניות אגף החשב הכללי אינה מאפשרת קבלת כפל הטבה מאוצר המדינה" וכי בעקבות הביקורת הוכנה במשרד האוצר טיוטה לעדכון ההוראה. בנובמבר 2013 התקיים דיון בנושא בהשתתפות משרד האוצר, משרד הביטחון ומשרד המשפטים, ובו סוכם כי "זכאי אגף שיקום/מוסד ביטוח לאומי יקבלו סיוע עפ"י הוראות החוק והכללים, תוך שימת דגש על כך שהמדינה לא תשלם כפל תשלומים במסגרת העסקתם כעובדי מדינה".

 

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון מעניק רק רכב אחד, לפי בחירת הנכה. במידה והנכה בוחר לממש זכאותו כעובד, מוקפאת זכאותו באגף השיקום (למעט דמי ניידות בסיסיים). אשר לעובדי מדינה, למעט במשרד הביטחון, שהינם נכי צה"ל - הנושא מצוי על שולחן הממונה על השכר במשרד האוצר, ומשרד הביטחון ממתין להנחיותיו בנושא".

 

תגובת ארגון נכי צה"ל: "עם מינויה ב-2009 קבעה הנהלת ארגון נכי צה"ל הנוכחית נהלים חדשים והטמיעה תהליכים ותכניות עבודה. פעילות זו צוינה לחיוב על ידי מבקר המדינה, אשר קבע כי הליקויים המהותיים שנמצאו בדו"ח הקודם משנת 2005 תוקנו. בתי הלוחם, אשר נבנו מכספי תרומות, משמשים כמרכזי שיקום, ספורט, תרבות וחברה לנכי צה"ל ובני משפחותיהם ושטחם נגזר ממגוון המתקנים השיקומיים המרכיבים אותם. כך גם בית הלוחם באר שבע, המשרת כבר היום מספר חברים העולה על הצפי וגדל בהתמדה. באשר לבית הלוחם באשדוד, טרם התקבלה החלטה על בנייה בפועל, והמוסדות המוסמכים בארגון יחליטו בעניין רק לאחר שיוצגו בפניהם כל הנתונים והשיקולים הרלוונטיים, מקצועיים וערכיים כאחד. הארגון מתנהל במגוון תחומי פעילותו בהתאם לנהלים שאושרו על ידי מוסדותיו המוסמכים ומקיים הליך תחרותי, שוויוני והוגן בבחירת ספקיו. הארגון יבחן את המלצות מבקר המדינה ויישמם בהתאם לנדרש".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x