$
בארץ

אושרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק להגברת השקיפות והתחרות בשוק המזון

ועדת הכלכלה אישרה את הסעיפים בפרק השקיפות לפיהם הקמעונאים הגדולים יחויבו לפרסם את המחירים באופן שיאפשר השוואה עדכנית שוטפת של מחירי המוצרים

נורית קדוש 06:4905.03.14

בתום דיון מרתוני שארך למעלה מ-12 שעות, סיימה ועדת הכלכלה להכין את חוק המזון לקריאה שנייה ושלישית. החוק, אחרי שיעבור במליאה בקריאה שנייה ושלישית צפוי להכנס לתוקף בינואר 2015 למעט סעיף השקיפות המחייב פרסום מחירי כל החנויות באינטרנט וופיקוח על התחרות האזורית בין הרשתות, שיכנסו לתוקף תוך 6 חודשים מקביעת התקנות לחוק.

יו"ר ועדת הכלכלה אבישי ברוורמן יו"ר ועדת הכלכלה אבישי ברוורמן צילום: טלי מאייר

 

עם סיום הדיון אמר ח"כ ברוורמן "יש הרבה אינטרסים ואי בהירות. גם המאבקים מתחת לשולחן נעשו בצורה הגונה. התקווה שלי שמה שקרה יביא שיפור לצרכן". הלילה הוועדה אישרה את הסעיפים בפרק השקיפות, לפיהם הקמעונאים הגדולים יחויבו לפרסם את המחירים באופן שיאפשר השוואה עדכנית שוטפת של מחירי המוצרים מול חנויות אחרות. העברת המחירים תעשה אחת לשעה, בקובץ בשפה קריאה במחשב על מנת שאתרי השוואות מחירים יוכלו לעשות בהם שימוש ולפרסם השוואות בין מוצרים וסלי מוצרים שונים.

 

עוד אושר סעיף העונשין בפרק, שקובע כי מי שיפר את החוק יהיה צפוי לקנס של כ-300 אלף שקל. לפי ההצעה המקורית ביקשה הממשלה לקבוע עונש של שנת מאסר או קנס של כ-200 אלף שקל. אולם חברי הוועדה סברו שעונש של מאסר בגין עבירות שיכולות להיגרם מטעות מחשב, ולכן הוחלט להעלות את הקנס ל-300 אלף שקל אך לא לקבוע עונש מאסר.

 

בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה בהצעה אושרה הצעתו של היו"ר ברוורמן, לאסור על כל תשלום עבור הקצאת שטח מכירה כלשהו לספקים גדולים – שלא יוכלו לקנות שטחי מדף או לשלם תשלומים שונים כדי לדחוק ספקים קטנים. עוד אושרו איסורים שיחולו על הספקים הגדולים והקמעונאים הגדולים, בהם איסור על ספק גדול להתערב בסדרנות המוצרים. כן ייאסר על הספקים הגדולים לקבוע מחיר מומלץ לצרכן, כדי למנוע מצב שבו הספק הגדול קובע מחיר שהופך להיות מחיר מרבי וככה מונע מהספקים הקטנים להתחרות. עוד נאסר לבצע תמחור אסור וקשירה טורפנית, על מנת להגביל את הספקים הגדולים להתנות מכירה של מוצר מוביל בקניית מוצר פחות נמכר, או מכירה של מוצר במחיר נמוך מעלות אספקת המוצר לקמעונאי (לוס לידר). כן ניתנה לממונה סמכות לתת הוראות לקמעונאי גדול באשר למותג הפרטי שלו, אם יש חשש לפגיעה בתחרות.

 

בשבועיים הקרובים תטפל הוועדה בניסוח ההצעה שתוגש למליאה, הצפויה להצביע עוד בטרם יציאת הכנסת לפגרה ב- 25 במרץ 2014.

 

מוקדם יותר אמש אישרה הוועדה את סעיפי הפיקוח על התחרות האזורית. במסגרת זאת נקבע כי רשתות שיחזיקו ב- 50 אחוז נתח שוק באזור תחרות ספציפי שיגדיר הממונה על ההגבלים העסקיים, לא יוכלו לפתוח חנות נוספת באותו אזור. עוד אושרה הצעתו של היו"ר, ח"כ אבישי ברוורמן, להגביל את שטח המדף של הספקים הגדולים מאוד שלהם מחזור מכירות של מעל מיליארד שקל בשנה.

 

בעקבות זאת, הממונה על הרשות להגבלים עסקיים יפרסם רשימה של ספקים גדולים מאוד, שמחזור המכירות שלהם מעל מיליארד שקל בשנה. קמעונאי גדול לא יהיה רשאי להקצות להם שטח מדף העולה על 50% משטחי השטח המדף בכל אחת מחנויותיו הגדולות. היתרה של שטחי המדף תוקצה לספקים שאינם גדולים מאוד. תוך חודשיים מיום תחילת החוק ידווחו הקמעונאים הגדולים לממונה איזה אחוז משטחי המדף מוקצים בחנויות לספקים גדולים מאוד. חודש לאחר מכן ידווח הממונה לוועדה על הממצאים בשטחי המדף וראשי הממונה לקבוע, באישור ועדת הכלכלה, שיעור אחר להקצאת שטחי מדף לספקים גדולים מאוד.

 

ההצעה תהייה כהוראת שעה לשנה, כששר הכלכלה יהיה רשאי להאריך את תוקפה בשנה אחת בכל פעם ולא יותר מ-3 שנים ברף, על מנת שניתן יהיה במהלך התקופה לבחון את השפעת ההצעה על השוק ולתקנה ככל שיהיה צורך בכך.

 

בהקשר זה אמר היו"ר ברוורמן " אמרתי בתחילת הדיונים שלא ראיתי בחוק הזה בשורה גדולה. כי הדבר היחיד שמעניין אותי זה שהמחירים ירדו. אני לא משוכנע שגם השקיפות תביא את הבשורה. אני מקווה שתהיה בתהליך הזה ירידת מחירים, אך אני מסופק ומקווה שאתבדה. לכן, צריך להביא לשינוי משמעותי, שהביטוי שלו שהיצרנים הקטנים יעלו בצורה משמעותית על המדף. אם הם לא יעלו על המדף אנחנו נישאר בסופו של דבר במצב שבו הספקים הגדולים ישלטו במדף. לכן הצעתי והצעת ח"כ וקנין נועדה להביא לכך שהספקים הקטנים והבינוניים יקבלו מקום על המדף".

 

היו"ר ברוורמן אף הודיע כי בכוונתו להקים ועדת משנה של ועדת הכלכלה, וימליץ כי בראשה יעמוד, ח"כ יעקב אשר, שתבחן את הדברים ותפקח על ביצוע החוק.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x