שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

נחשף בכלכליסט

סנקציה חריגה: אלביט מערכות ותעשיה אווירית לא יוכלו לשווק מל"טים בפולין

משרד הביטחון שלל את רישיונות שיווק המל"טים של החברות במדינה; זאת בעקבות התחרות ביניהן ופרישת סגן שר הביטחון הפולני על רקע חששות לאי סדרים באספקת מל"טים של אלביט מערכות, ותלונת התעשייה האווירית בעניין

גיל קליאן 21:0110.02.14

התחרות המלוכלכת של אלביט מערכות ותעשייה אווירית בפולין הביאה לסנקציה חריגה של משרד הביטחון - שלילת רישיון השיווק של החברות בפולין בתחום המל"טים. רישיון השיווק של החברות בפולין נשלל לפני מספר שבועות לאחר פיצוץ הפרשה ב"כלכליסט" ובתקשורת הפולנית, בה נחשף כי סגן שר הביטחון הפולני, ולדמר סקשיפצ'ק, נאלץ לפרוש על רקע חששות לאי סדרים במכרז מל"טים - בפרט על רקע דרישת תעשייה אווירית לקבלת הבהרות מסגן השר מדוע זכתה החברה המתחרה אלביט מערכות בחוזה לאספקת מל"טים ללא מכרז.

 

סקשיפצ'ק התפטר לאחר שהועלו נגדו טענות על העדפת חברות מסוימות, ובהן חברות ישראליות, במכרזים ממשלתיים. בלב הפרשה עומדות האשמות שלפיהן ביקש לקדם רכישת מל"טים מתוצרת אלביט מערכות בידי הממשל הפולני. מדובר בעסקה לרכישת שני מל"טים מסוג הרמס 450 שהיקפה הראשוני מוערך ב־50 מיליון דולר, אולם היא בעלת פוטנציאל לעסקאות המשך בסכומים גדולים בהרבה.

 

הפרשה העלתה מחדש לכותרות פרקטיקות של תחרות בין החברות הישראליות בחו"ל, בהן החברות מכשילות אחת את השנייה בהתמודדות על מכרזים מעבר לים, לאור התחרות בין החברות הישראליות על אותם מוצרים מול ממשלות שונות.

 

מפולין ועד קולומביה

 

זו לא היתה הפעם הראשונה שבה התחרות בין תע"א לאלביט מערכות הביאה לתקריות מביכות מול ממשלות העולם. לפני כן ההתרחשה לדוגמה תקרית בקולומביה ב־2010, שבה נחשד כי תע"א היא זו שעומדת מאחורי שרשרת של פרסומים שליליים שהביאו לביטול זכייה של אלביט מערכות בחוזה של 130 מיליון דולר.

 

מל"ט של התעשייה האווירית. התחרות בין החברות הכשילה את שתיהן מל"ט של התעשייה האווירית. התחרות בין החברות הכשילה את שתיהן

 

לכן עוד ב־2009 הוקמה ועדת הררי - שתפקידה היה לטפל במקרים אלה ולמנוע תחרות אגרסיבית מדי בין ענקיות הביטחון המקומיות על חוזים בעולם. המלצותיה, שהוגשו ב־2010 ואושרו על ידי מנכ"ל משרד הביטחון דאז פינחס בוכריס, דיברו על שורה של צעדים מרחיקי לכת כמו חלוקת שווקי היעד בין החברות הביטחוניות כך שאלביט מערכות ותע"א פשוט לא יורשו להתחרות במדינות מסוימות. במקביל דובר על שלילת רישיון יצוא לחברות שמתנהגות בצורה לא הולמת וכן על עיקרון שלפיו אם חברה אחת זוכה במכרז, המתחרה לא תפעל לסיכול הזכייה.

 

המסקנות לא יושמו בשטח עד היום, וגם הצעד הנוכחי של משרד הביטחון לשלילת הרישיונות מגיע בצעד חריג ולא כמדיניות סדורה שאמורה למנוע תחרות אגרסיבית מדי בין החברות הביטחוניות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x